O suta de zile de acum incolo ne vom intreba cu totii daca noul presedinte al Statelor Unite, Barack Obama, este un succes sau o dezamagire.
Nu va fi drept,
insa Obama stie cum intreaga lume a judecat si inca analizeaza planul
de 100 de zile al lui Franklin D. Roosevelt. Unii spun ca a fost un
succes, iar altii o dezamagire.
Obama intra in Biroul Oval inconjurat de decizii dificile ce trebuie luate urgent.
In aceeasi situatie sunt si multi alti sefi care la randul lor au
decizii de luat si planuri care trebuie infaptuite in 100 de zile,
scrie Financial Times. Acestia sunt mereu supusi presiunilor venite din partea presei, pietelor si angajatilor.
In conditiile date, majoritatea afaceristilor cred ca planurile de 100 de zile sunt o greseala. Parerea lor fiind una singura:
Daca o companie nu se confrunta cu falimentul, e o idee gresita sa faci
planuri care sa se intinda pe o perioada de 100 de zile.
De asemenea, in cartea "Planul noului lider de a actiona in 100 de
zile", analistii George Bradt, Jayme Check si Jorge Pedrazza scriu ca
"in conditiile de astazi aproape toate tranzitiile puterilor din
intreaga lume sunt reprezentate de aterizari fierbinti acolo unde ar
trebui sa atinga pamantul fugind cat vad cu ochii".
De ce e bine ca in situatii de criza sa actionezi in mai putin de 100 de zile ?
Daca seful unei companii pleaca de buna voie sau este inlaturat de la
conducere, fiecare angajat va discuta si se va gandi la ce se va
intampla in continuare. In acest punct toata lumea este deschisa noilor
propuneri si negocierilor.
Daca discutiile vin peste cateva luni de la instalarea noului sef, aceste discutii ar fi mai ostile si negocierile mai dificile.
Daca noul conducator al companiei sta prea mult pe ganduri, spun
specialistii in sociologie, cei care se opun schimbarii au timp sa se
regrupeze.
Astfel, vechii "copii problema" ai companiei vor deveni copii problema ai noului sef. Acesta nu mai poate sa dea vina in acest moment pe predecesorul tau.
De ce un plan de 100 de zile este un esec?
In general in primele 100 de zile niciun nou sef, fie el de stat sau
companie, nu stie prea multe despre ce conduce. Cu siguranta, in
actuala situatie economica, sunt anumite aspecte care nu pot fi lasate
sa astepte prea mult.
Spre exemplu, daca banca refuza sa extinda creditul companiei, noul boss trebuie sa gaseasca o alternativa de finantare.
Dupa ce urgentele au fost rezolvate, un nou sef trebuie sa gandeasca.
Majoritatea schimbarilor din sectorul 'corporate' au nevoie de timp.
Noii lideri au mai mult timp decat cred si ar putea sa il canalizeze asupra problemelor cu adevarat importante.
Un alt argument impotriva unui plan de 100 de zile adus in prim plan de
oamenii de afaceri spune ca oricat de bun ai fi, nu ai de unde sa stii
de ce are nevoie afacerea ta fara sa discuti cu clientii.
Totodata o discutie detaliata cu fiecare angajat, pentru a afla nevoile organizatiei, este necesara.
Nu in ultimul rand, 100 de zile sunt cam putine pentru a afla ce alte grupuri iti sunt partenere si care fac parte din concurenta. Prietenii de ieri se pot transforma usor in dusmanii de maine.
Nimeni nu spune ca in primele 100 de zile trebuie sa se stea degeaba.
Sunt foarte multe lucruri de facut. Treaba ar trebui inceputa chiar
inainte de cele 100 de zile. Noii manageri ar trebui sa tina situatia
in frau inca dinaintea investirii oficiale in functie.
Primele impresii conteaza. Ele se contureaza in timp, iar comunicarea cu angajatii ar trebui sa fie prioritara, caci acestia duc o companie pe culmile succesului, indrumati fiind de executiv.