V-ati intrebat vreodata ce face diferenta dintre o persoana care realizeaza mai mult decat i se cere, merge dincolo de sarcinile zilnice, este dispusa sa investeasca foarte multa energie in ceea ce face, indiferent de provocare, are o atitudine pozitiva si o persoana care nu crede ca vor exista schimbari in companie, care sustine, "asta nu functioneaza la noi", care face doar atat cat este nevoie pentru a ramane in post?
Cercetarile din ultimii ani ne arata ca angajamentul organizational este cel care face diferenta si ca are un impact crucial in performanta si in modul in care actioneaza oamenii la locul de munca. De obicei, fiecare dintre noi cand intra intr-o companie vine cu un nivel ridicat de energie si o atitudine pozitiva.
Nu este insa suficient sa constati nivelul de angajament al companiei tale, trebuie, in calitate de manager, leader sa stii sa actionezi pentru a mentine si dezvolta angajamentul echipei tale; studiile arata ca un nivel ridicat al angajamentului conduce catre o mai buna performanta si eficienta iar astfel de indivizi dezvolta comportamente orientate catre obtinerea de rezultate.
De regula, oamenii vin in companie implicati: ei isi cresc angajamentul sau si-l pierd, dezvoltand o atitudine gresita sau pierzand din energia pe care au pus-o in sistem din varii motive. Exista multe modele pe care companiile le pot aplica si implementa, noi lucram cu un model al Persona Global care este menit sa echipeze managerii cu metode de lucru si tactici de actiune pentru a ridica nivelul de angajament al echipei, fiind insotit si de feedback specfic.
Ce ne spune acest model: modul in care sunt tratati omanii impacteaza modul in care acestia se comporta. Sa ne gandim la situatia urmatoare: impartim angajatii in 3 categorii.
Categoria A "CEI CU PERFORMANTE EXTRAORDINARE": ne putem mereu baza pe ei, de regula fac mult mai mult decat li se cere, este o placere sa lucrezi cu ei.
Categoria B "ANGAJATII CU PERFORMANTE MEDII": fac o treaba buna, insa nu este nimic extraordinar in munca lor, sunt ok atat in munca, cat si in comportament.
Categoria C: "ANGAJATII CU PERFORMANTE SCAZUTE": greu de lucrat cu ei pentru ca mereu incearca sa scape de sarcini si nu isi asuma responsabilitatea pentru munca lor.
Atunci cand managerii lucreaza cu categoria A de regula:
Atunci cand managerii lucreaza cu categoria C de regula:
Dar ce s-ar intampla daca managerii ar trata angajatii "C" la fel cum ii trateaza pe angajatii "A":
Poate ca acestia ar incepe sa se comporte mai mult ca angajatii din categorie "A"!
Modelul angajamentului organizational:
Este un model care masoara doua dimensiuni: energia si atitudinea pozitiva
Din intersectia celor doua rezulta 4 comunitati, asa cum se observa in figura alaturata.
Cateva caracteristici ale fiecarei categorii:
Implicatii: acestia sunt oamenii care cred ca pot produce o schimbare in organizatie si adesea o fac.
Spectatorii: fac de regula ce li se spune, sunt acei angajati care fac treaba bine.
Negativistii: au o atitudine negativa, nimic nu se intampla asa cum ar trebui si managementul este de vina, iar pe ei nu ii asculta nimeni.
Detasatii: se privesc ca 'victime ale circumstantelor'. Isi fac doar jobul si nimic altceva.
Modelul poate fi utilizat pentru:
Cateva recomandari pentru a creste angajamentul in echipele voastre:
Articol semnat de Viviana Andone, Learning Arhitect MMM Consulting
Viviana Andone este Learning Arhitect in cadrul companiei MMM Consulting, ce ofera programe de training si consultanta ale caror abordari interactive sunt menite sa antreneze si sa dezvolte abilitati cheie ce conduc catre crestrea performantei si eficientei in business. O parte din interventiile de consultanta sau de instruire au atasate metodologii de masurare prin care se asigura o invatare si o dezvoltare structurata si personalizata.
Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.