Emotiile in afaceri: Cum le transformam intr-o arma pentru succes (II)

Marti, 24 Iunie 2014, ora 13:27
2321 citiri
Emotiile in afaceri: Cum le transformam intr-o arma pentru succes (II)
Iulian Serban, Think Business

Asa cum am vazut in articolul anterior, exista o legatura directa si organica intre managmentul emotiilor si deciziile pe care antreprenorii le iau in afacerile pe care le detin.

Am intrebat cativa antreprenori cum vad legatura dintre emotii si decizii si cum au fost resimtite acestea in cadrul echipelor si in raport cu clientii.

Iata mai jos, raspunsurile primite:

Daniel Plesoiu, Avocat: "In business, deciziile se iau in mod rational. Nu putem evita emotiile, dar nu ma pot lasa codus de emotii cand iau o decizie importanta legata de business-ul meu. Totusi, e bine sa tinem cont de emotii, atunci cand intuitia ne spune ca ceva nu este in regula cu o persoana sau o propunere de afaceri. In schimb, emotiile generate de dorinte sau frustrari, nu ar trebui sa ne conduca in business.

In profesia mea am de a face, uneori si cu clienti afectati puternic de o problema juridica. De cele mai multe ori, sunt indignati de coruptia sau ineficienta sistemului judiciar. Uneori, sunt foarte suparati pe cate un avocat care le-a luat o gramada de bani fara sa le rezolve problema. Pentru a-i putea ajuta, trebuie sa-i scot din starea de emotie puternica (frustrare, indignare, furie) explicandu-le ca 'situatia nu este atat de neagra', ca exista intodeauna o solutie, si alte argumente de genul acesta. Abia dupa ce reusesc sa-i calmez, pot in sfarsit sa le expun solutiile propuse de mine".

O alta opinie, apartine lui Decebal Popescu, CEO, care conduce o afacere, in zona transporturilor, de cateva milioane de euro, dezvoltata in principal in Europa si mai putin in Romania:

"Antreprenorii experimentati au invatat sa nu ia decizii la emotii sau, cum spun eu, ce viseaza noaptea sa vina sa dea dimineata o decizie. Antreprenorii experimentati au invatat ca deciziile trebuie sa vina in urma unor analize atente si in urma consilierii de catre top management. Antreprenorul insusi nu poate si nu trebuie sa le stie/faca pe toate. E drept insa ca, in multe dintre companii romanesti, din cauza lipsei de maturitate in atreprenoriat se iau multe decizii la impuls, la cald, la nervi etc. Ceea ce nu e ok, nu e sanatos...Mai era o vorba: 'eu iau decizii pe baza flerului'. La fel de adevarat este insa si dictonul 'cine nu risca nu castiga'".

Am discutat si cu Zoia Zarnescu, Trainer: "Business inseamna relatii cu oamenii. In relatii apar multe emotii. La inceput stiam doar ca emotiile ma afecteaza, ma incurca, nu ma lasa sa fac tot ce-mi propuneam sa fac.

Apoi am aflat cum functioneaza emotiile si, mai ales, cum le pot folosi eu in asa fel incat sa le pun la treaba pentru ceea ce am am de facut cu oamenii si alaturi de oameni.

A fost o situatie in care cineva, cuprins de emotii puternice, gasea tot felul de argumente ca nu functioneaza nimic din ceea ce livram intr-un workshop.

A fost momentul in care am inteles profund ce se afla in spatele acelor obiectii foarte bine argumentate si mi-am pus propriile emotii la "treaba". Am vazut tentatia de a intra intr-un ping pong cu argumente care sa sustina ca functioneaza si am ales sa povestesc un moment din viata mea. A fost ceva ce nu mai povestisem niciodata...

A fost unul dintre momentele in care am inteles inca o data ca a gestiona o situatie cu emotii puternice nu inseamna a le nega, a le ascunde sau a te lupta cu ele, ci a le intelege si a alege ce emotii sa folosesti. Pentru asta e nevoie sa te cunosti, sa-ti cunosti emotiile tale, sa le intelegi si astfel ajungi sa intelegi foarte usor si emotiile altora si sa nu mai reactionezi la emotiile lor, ci sa alegi ce raspunzi".

"Emotiile mi-au afectat capacitate a de gandi clar, de a evalua obiectiv si de cele mai multe ori am pierdut. Cand nu eram cauza emotiilor am avut discutii deschise cu toti, sedinte comune indiferent de gravitatea momentului.

Cand eu am fost sursa, am preferat sa fiu discret", ne-a spus Marius Alexa, antreprenor in serie si proprietar al multor afaceri.

Cristina Marinescu, Trainer este de parere ca: "Acolo unde nu este frica, nu este nici curaj.

Frica am trait-o in toate formele ei: frica de a nu gresi ceva, de a nu primi reprosuri din partea clientilor, de a nu dezamagi, frica de faptul ca nu voi avea cu ce plati salariile, ori ca angajatii vor pleca atunci cand este un proiect in plina desfasurare.

Ca urmare am avut un comportament atat de submisiv si atat de centrat pe a face placere incat am obosit. Si nici de acele lucruri nu am scapat. Am avut parte de tot ce mi-a fost frica.

Rezultat: m-am mobilizat si am ajuns la capat.

Dupa o perioada lunga fara contracte am reusit sa obtinem unul foarte important. In dimineata in care trebuia sa incepem trainingurile la noi in sala am primit un telefon de la politie ca ni s-a spart firma si era totul furat.

Desi as fi vrut sa ma plang si sa plang am chemat pe cei 6 angajati si i-am organizat in 5 minute. Sarcini precise. In 45 de minute (ora 8 am - foarte important pentru ca la 9am incepea trainingul cu participanti din toata tara) am gasit sala de training, am incheiat si contractul, am facut rost de proiector si la 9.15 incepea cursul fara alte complicatii.

Dupa prima zi am mers la firma si ne-am distrat cu politistii care luau amprente si ne spuneau ca nu pot fi gasiti hotii.

A ramas subiect de discutie pt multe pauze de cafea de atunci incolo. 'Mergi mai departe!' singurul rezultat al tuturor intamplarilor."

La final, as mai adauga doar faptul ca fiecare isi administreaza emotiile in functie de impactul pe care acestea il au in mod direct asupra business-ului dezvoltat, si ca, o decizie informata si documentata, va fi intotdeauna preferata unei decizii emotionale.

Articol semnat de Iulian Serban, fondatorul Think Business, un proiect al STEPS Business Consulting, companie creata pentru a oferi pachete complete de servicii: consultanta, dezvoltarea carierei, training, evenimente.

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

România, în procedură de infringement pentru nerespectarea legislației privind achizițiile publice. Ce probleme a sesizat Comisia Europeană
România, în procedură de infringement pentru nerespectarea legislației privind achizițiile publice. Ce probleme a sesizat Comisia Europeană
Comisia Europeană a decis miercuri, 24 aprilie, să demareze o procedură de infringement prin trimiterea unei scrisori de punere în întârziere României, precum şi a unor avize motivate...
Tehnologia informației și comunicațiilor a adus în 2021 economiei românești valoare adaugată sub media europeană
Tehnologia informației și comunicațiilor a adus în 2021 economiei românești valoare adaugată sub media europeană
Valoarea adăugată a sectorului tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) al UE a fost în 2021 echivalentă cu 5,5% din valoarea adăugată brută a economiei europene. România s-a...
#antreprenori romani, #serban afaceri, #consultanta antreprenori , #Firme Romania