Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Solutii la minut, MMM Arhitecti ai invatarii

"Procesele si procedurile" intr-un startup: Moft sau necesitate?

"Procesele si procedurile" intr-un startup: Moft sau necesitate?
"Inovatia este instrumentul specific al intreprinzatorilor, mijlocul prin care ei valorifica schimbarea ca o oportunitate pentru o alta afacere sau pentru un alt serviciu". - Peter Drucker

Sa presupunem ca suntem in asentimentul afirmatiei de mai sus (in ceea ce priveste "procesele si procedurile" intr-un startup), in special cu acela al existentei inovatiei in companii. Si consider ca a fi flexibil presupune sa fii capabil sa observi solutii din diverse unghiuri. Asa ca hai sa ne uitam din aceste unghiuri asupra spetei in desfasurare.

Ei bine, pentru ca vorbim de startup-uri, vorbim de companii de dimensiuni mici si medii. Fie ca are 2 sau 3 angajati, fie ca ajungem la ordinul catorva zeci. La inceput este greu, poate parea usor descurajant, mai ales daca lasi sa ia nastere in mintea ta comparatia cu colosii "multinationali". Iar daca la cei din urma, pentru a "tine in frau" o armata de oameni si pentru a eficientiza procesele organizationale, se impun in mod cert proceduri cat mai clare si specifice, hai sa ne intrebam daca acestea pot fi atu-ul unor companii de dimensiuni medii sau mici.

Privind mai atent, omul isi doreste sa devina mai liber. Isi doreste sa lucreze de la 8 dimineata pana la 7 seara, cu o pauza de 3-4 ore la amiaza. Sau sa lucreze 7 zile pe saptamana cu un program de 5 ore pe zi. Sau poate are un bioritm nocturn si prefera sa se trezeasca la 11 si sa inceapta munca la orele 2, la amiaza. De ce vrea asta? Poate pentru ca, pur si simplu, simte ca este mult mai eficient in munca sa.
Si pentru ca omul isi doreste sa fie mai liber, poate ca va alege o companie mai mica pentru a avea parte de flexibilitate. Iar flexibilitatea este in stransa corelatie cu procedurile de lucru. Iar o flexibilitate mai mare o pot dezvolta angajatii proactivi, cu initiativa si cu simt de raspundere.

Iar daca intr-o companie mare procedurile sunt in mod cert o necesitate deoarece cresc eficienta muncii unor echipe ample de muncitori (personal, pledez pentru proceduri mai flexibile si in acest caz), in cazul unui startup trecem din sfera "robotizarii" activitatii in sfera initiativei si inovatiei, care conduc la cresterea firmei si strecurarea ei printre colosii industriei respective.

Bineinteles ca pentru a beneficia de flexibilitatea initiativei si inovarii, lista procedurilor si regulilor prezinta o amploare mult mai mica decat in cazul expus precedent. Dar nu sunt lipsite de necesitate in niciun caz. Procedurile intr-un startup sunt precum obiceiurile pozitive la fiecare om: ma trezesc in fiecare dimineata pentru a-mi face stretchingul de la prima ora; sau nu imi inchei fiecare zi fara sa ma spal pe dinti.

Cu alte cuvinte, calea de mijloc este cea mai buna. Procedurile pot fi, in cazul unui startup, atat un moft, cat si o necesitate. Depinde de unghiul din care privesti problema. Depinde ce doresti.

Vrei cativa oamenii care sa fie deschisi, creativi, inovativi, cu initiativa, care sa simta in adancul lor ca locul lor si misiunea lor tocmai se desfasoara in compania ta, atunci da-le mai mult libertate si mai "scoate" din proceduri. Pastreaza-le doar pe acelea care sunt imperios necesare pentru buna defasurare a companiei si care constituie buna practica de fapt.

Vrei o armata de oameni care sa lucreze eficient, structurat si cu cat mai putine greseli, atunci traseaza lista de proceduri. Insa ai grija ca omul sa nu devina demotivat in timp. Mai lasa-l si dupa capul lui cateodata, ofera-i increderea ta si da-i posibilitatea sa greseasca pentru a invata.

Mult Succes!

Articol semnat de Catalin Chirilescu,, Learning Arhitect MMM Consulting
Catalin Chirilescu este Learning Arhitect in cadrul companiei MMM Consulting, ce ofera programe de training si consultanta ale caror abordari interactive sunt menite sa antreneze si sa dezvolte abilitati cheie ce conduc catre crestrea performantei si eficientei in business. O parte din interventiile de consultanta sau de instruire au atasate metodologii de masurare prin care se asigura o invatare si o dezvoltare structurata si personalizata.

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1901 ori