Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Iulian Serban, Think Business:

Te-ai gandit vreodata sa iti faci un plan de afaceri?

Te-ai gandit vreodata sa iti faci un plan de afaceri?
In primul rand, eu consider ca nu este obligatoriu sa ai studii economice pentru a scrie un plan de afaceri foarte bun. Cei mai multi oameni de afaceri de succes au in comun o logica solida, acces la informatii valoroase si multa ambitie pentru atingerea obiectivelor propuse.

Oricum, daca doresti ca afacerea ta sa se dezvolte intr-un ritm sustinut si sa minimalizezi riscurile, trebuie sa iei decizii informate, iar un plan de afaceri este solutia.

A redacta un plan de afaceri iti permite sa listezi toate aspectele pe care trebuie sa le consideri in proiectul tau si sa le prioritizezi.

Mai jos am listat principalele aspecte pe care le acopera un plan de afaceri, in general, si principalele sale sectiuni:

  • Introducere


  • - numele firmei si locatia;

    - data implementarii planului de afaceri;

    - titlul planului de afaceri;

    - alte informatii pe care le consideri relevante;

  • Activitatea firmei


  • - rezumat al activitatii firmei (tabel cu rezultate relevante, daca ai avut activitate deja);

    - proprietarii firmei;

    - istoricul firmei;

    - localizarea firmei si a capacitatilor de productie;

    - materiale utilizate in vanzari;

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante.

  • Afacerea


  • - analiza ofertei de servicii si produse;

    - furnizori de servicii si produse;

    - procesul de realizare si predare a serviciului sau a produsului;

    - concurenta si modele de alegere a furnizorului de servicii sau produse;

    - principalii concurenti;

    - atuurile serviciilor sau produselor oferite de firma;

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante.

  • Punctul de plecare in proiect


  • - misiunea;

    - obiectivele;

    - atuuri;

    - analiza break-even;

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante.

  • Planul de marketing


  • - strategia afacerii - de exemplu: cine? ce? cum? (poti considera ordonarea informatiilor intr-o piramida: strategie, tactici, programe / bugete, realizari, termene limita);

    - strategia de marketing (piata tinta, servicii sau media selectate, metoda de pozitionare unica a companiei si a produselor / serviciilor acesteia);

    - programe de marketing (metode de implementare a strategiei, planuri de implementare/proiecte - persoane responsabile, bugete, termen; metode de evaluare a proiectelor);

    - politica de realizare/oferire a produselor sau serviciilor;

    - aliante strategice (marketing, realizare servicii, comisioane, asocieri etc.);

    - avantaje concurentiale (de pilda: personal premiat, lideri in sectorul de activitate, evaluarea serviciilor finale oferite - calitate garantata, promptitudinea etc.);

    - avantaj competitiv decisiv (principalul avantaj oferit prin achizitionarea acestor servicii, comparativ cu serviciile concurentei);

    - pozitionarea (descrierea modului de satisfacere a nevoilor clientilor tinta, nevoile esentiale, modul de satisfacere a acelor nevoi prin serviciile oferite, pozitia concurentei, motivul pentru care produsele tale sunt preferate in defavoarea celor concurente);

    - implementarea actiunilor specifice (activitati de marketing si vanzari planificate in timp si explicate in detaliu: data, persoana responsabila, departamentul, bugetul, termen limita; realizarea unui tabel cu actual vs. planificat pentru a rezulta variatii; intalniri pentru a verifica stadiul proiectelor etc.); in acest tabel trebuie incluse cat mai multe explicatii.

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante.

  • Piata pe care activeaza firma


  • - segmentarea pietei si segmentul tinta ales;

    - nevoile si tendintele pietei, dar si cresterea pietei;

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante.

  • Ce produse sau servicii vinde firma?


  • - rezumat servicii sau produse;

    - descriere servicii sau produse;

    - compararea serviciilor si a produselor cu oferta concurentilor;

    - realizarea acestor servicii sau produse, modul de vanzare si costul lor;

    - tehnologia utilizata;

    - servicii ce vor fi comercializate in viitor;

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante.

  • Previzionare vanzari


  • - strategia de vanzare (cui si cum vinzi, comisioanele agentilor de vanzari, optimizarea bazei de date privind clientii, evaluarea pretului pentru comenzile mari, termenele si conditiile);

    - strategia de pret (urmez concurenta sau impun noi standarde?);

    - strategia de promovare (publicitate, PR, evenimente, comunicare online, direct mail, seminarii etc.);

    - program de vanzari (detalii: termene, persoane, responsabilitati, bugete);

    - modul de implementare a strategiei, evaluarea programelor;

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante.

  • Echipa manageriala a proiectului


  • - managementul (numarul de angajati, numarul de manageri, fondatori etc.);

    - structura organizationala si modul de interactionare a departamentelor;

    - descrierea echipei manageriale (CV-uri ce contin experienta, realizari, rolul si aportul lor la dezvoltarea firmei, saabiciunile echipei manageriale, un plan privind modul in care vor fi rezolvate aceste slabiciuni si cand etc.);

  • Resursele umane


  • - descrierea personalului angajat si nevoia de a angaja pe viitor. Descriere detaliata a contributiei fiecarui angajat prin evidentierea beneficiilor;

    - descrierea departamentelor, a salariilor medii, a modului in care sunt recompensati, etc.;

    - lista cu personalul (tabel ce poate contine: numele angajatului, grup, salariu, atributii);
    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante.

  • Finantarea proiectului


  • - analiza cash-flow-ului si a contului bancar;

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante in acest stadiu al proiectului.

  • Planul financiar


  • - planul financiar si descrierea evolutiei firmei (crestere sau scadere a resurselor financiare: rapida, prea lenta etc.);

    - metode de a investi in afacere si analiza alternativelor (imprumuturi, subventii, fonduri nerambursabile etc.);

    - tabelul cu indicatori financiari (descrierea evolutiei indicatorilor si evaluarea acestora in functie de sectorul de activitate);

    - concluzii si alte informatii pe care le consideri relevante in acest stadiu al proiectului.

    Indiferent daca iti propui sa realizezi singur(a) un plan de afaceri sau cu ajutorul unui specialist, ai nevoie de timp si resurse pentru a definitiva un plan de afaceri bun, dar este cea mai sigura metoda sa iei decizii bune in noul proiect initiat.

    Succes!

    Articol semnat de Iulian Serban, fondatorul Think Business, un proiect al STEPS Business Consulting, companie creata pentru a oferi pachete complete de servicii: consultanta, dezvoltarea carierei, training, evenimente.

    Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

    Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
    Sursa: Business24
    Articol citit de 3523 ori