WWF: Marii retaileri nu vand fructe si legume romanesti

Joi, 04 Decembrie 2014, ora 11:30
2132 citiri
WWF: Marii retaileri nu vand fructe si legume romanesti
Foto: Agro FM

Un studiu al World Wide Fund arata ca niciunul dintre retailerii participanti nu comercializeaza fructe si legume romanesti provenite din agricultura ecologica, avem un singur brand de lapte romanesc ecologic si doar trei retaileri au pe raft detergent cu certificare de mediu.

In studiul Retailer Scorecard au fost incluse, pentru a treia oara, performanta de mediu a primilor 11 retaileri FMCG din Romania.

Retailerii au o pozitie din ce in ce mai dominanta pe piata, seteaza tendinte de consum si creeaza obiceiuri intre consumatori. Sectorul influenteaza in mod decisiv si producatorii autohtoni, pentru care accesibilitatea rafturilor este un element vital in efortul lor de a ramane competitivi.

Daca studiul de anul trecut ne-a aratat ca retailerii au inteles ca trebuie sa tina cont de mediu, nu ca o favoare facuta societatii in detrimentul profitului, ci ca decizie de business care va asigura profitul pe termen lung, dupa studiul de anul acesta putem spune ca sunt necesare decizii mai curajoase.

Lipsa unui progres relevant per ansamblu ne indica faptul ca suntem inca departe de gradul de sustenabilitate dorit, desi la nivel declarativ, mai toate strategiile de comunicare ale celor mai importante institutii si companii tin cont de acest criteriu.

Cum punctam si in Raportul Planeta Vie, resursele se diminueaza si consumul creste, iar retailerii joaca un rol crucial in modelarea comportamentului consumatorilor, de aceea e important cum vor actiona de acum inainte, spune Magor Csibi, Director WWF-Romania.

Produse romanesti provenite din agricultura ecologica

Studiul Retailer Scorecard 2014 ne arata ca se mentine imbunatatirea la nivel de piata pentru fructele si legumele fara certificare ecologica provenite din Romania (55%), dar in continuare niciuna dintre cele 11 companii nu comercializeaza fructe si legume romanesti provenite din agricultura ecologica.

Din totalul de lapte dulce comercializat, 56.5% provine din Romania, fata de 54.43% in 2013. Cu toate acestea, doar 7.8% sunt produse cu certificare ecologica si in continuare un singur brand este prezent in categoria lapte romanesc certificat ecologic pe rafturile magazinelor incluse in studiu.

Ouale provin in proportie de 99.5% din Romania, dintre acestea doar 9.8% avand certificare ecologica.

Produse cu certificare de mediu: hartie, peste si detergenti

In ceea ce priveste produsele din lemn si hartie certificata FSC (Forest Stewardship Council), scorurile tuturor retailerilor s-au mentinut sau imbunatatit (in special cei doi retaileri care folosesc hartie reciclata pentru materialele promotionale). O imbunatatire usoara se observa si in cazul scorurilor inregistrate pentru certificarea MSC (Marine Stewardship Council), in timp ce rezultatele la categoria detergent ecologic au ramas neschimbate fata de anul precedent, doar trei dintre retaileri au astfel de produse pe raft, iar punctajul obtinut este scazut, din maximul de 6 puncte: Carrefour (1), Cora (1.5) si Auchan (1).

Un subiect nou inclus in studiul 2014 este caviarul, recomandarea fiind ca produsele din carne de sturion si caviar sa aiba eticheta obligatorie CITES (Conventia privind Comertul cu Specii de Flora si Fauna pe Cale de Disparitie). Consumatorii trebuie sa aiba aceasta optiune pentru a putea proteja sturionii, specii aflate la un pas de disparitie, comertul ilegal cu caviar fiind una dintre cauzele principale ale declinului ultimilor sturioni salbatici din Dunare.

Daca in 2013 doar o companie a reusit sa obtina mai mult de jumatate din scorul maxim (84 de puncte obtinte din chestionar si fisa de observatie), anul acesta doua companii au depasit acest prag si alte doua au inregistrat scoruri de peste 45%.

Procentul cel mai mare din scorul total a fost obtinut de Penny Market (55%), urmat de Kaufland (50%), care anul trecut ocupa penultimul loc, Mega Image (46%), Billa (45%) si Cora (26%). Liderul de anul trecut, Careffour, a obtinut un scor mult mai mic (24%), urmatorii fiind in ordine Auchan (23%), Lidl (23%), Selgros (19%), Metro (18%) si Profi (12%).

Retailer Scorecard urmareste performanta retailerilor in sapte sectoare-cheie cu impact asupra mediului si societatii: legume si fructe de sezon, lactate, oua, peste, detergent, hartie de unica folosinta si politici de mediu. Evaluarea este realizata pe baza unui chestionar completat de reprezentantii fiecarei companii si a unei fise de observatie, completata in teren de reprezentantii WWF.

Esantionarea a fost realizata pe baza unui top al companiilor de pe piata de retail FMCG si au fost selectati primii 11 retaileri: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Profi, Penny Market si Selgros.

Schimbarile in clasament se explica si prin faptul ca doar patru retaileri (Penny Market, Kaufland, Billa, Mega Image) au raspuns la chestionar, unul din cele doua instrumente utilizate in studiu si care cantareste 50% din scorul final.

De asemenea, desi toti retailerii care au raspuns la chestionar au obtinut punctajul maxim pentru transparenta, in ceea ce priveste credibilitatea lucrurile stau diferit. Acest indicator se refera la punctajul obtinut pentru dovezile puse la dispozitie pentru a sustine raspunsurile oferite in chestionar privind diferite politici de mediu pe care au declarat ca le aplica. Punctajul maxim pentru aceasta sectiune este de 3 puncte, iar primii retaileri conform clasamentului general au obtinut maxim jumatate din punctaj: Kaufand (2.12), Mega Image (1.98), Penny Market (1.82), Billa (0.84).

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...
#fructe romanesti magazine, #legume romanesti magazine , #Firme Romania