Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Chinezii cumpara Europa bucata cu bucata

Chinezii cumpara Europa bucata cu bucata


Companiile europene devin tot mai tentante pentru investitorii chinezi, acestia tintind in ultima perioada afacerile mari din cadrul Uniunii.

Printre ultimele achizitii negociate pe continent de catre chinezi se numara un complex de 18 cladiri situat in Piata Potsdam din Berlin si producatorul italian de anvelope Pirelli.

Dintr-un motiv inexplicabil, europenii privesc investitiile chinezilor, chiar si pe cele ale companiilor de stat, ca fiind mai putin periculoase decat cele ale oligarhilor rusi, observa scriitorul Leonid Bershidsky, intr-un comentariu pentru agentia Bloomberg.

Tranzactii in sens invers

Pana in 2011, China era o piata spre care erau dirijate investitiile europene.

Tendinta s-a inversat insa de cand zona euro s-a scufundat intr-o criza a datoriilor.

Preturile scazute ale activelor si tendinta de privatizare a acestora au adus in spatele brandurilor Volvo, Peugeot Citroen, Sonya Rykiel, Port Pireus, Pizza Expres sau Aquascutum noi actionari de pe continentul asiatic.

Anul trecut, cand afacerile Peugeot si Pizza Expres au fost perfectate, nivelul fuziunilor si achizitiilor reglate in piata europeana cu ajutorul capitalului din China stabilea un nou record.


Desi chinezii au continuat sa investeasca bani si in afacerile din Statele Unite, depasind in cele din urma nivelul investitiilor americane din China, Europa a parut mult mai atractiva in ochii lor.

China detine acum un procent din totalul investitiilor straine pe taram european, un nivel care nu ar trebui sa rezoneze ca un semnal de alarma, crede Bershidsky.

Insa, in acesta nu intra si investitiile private directionate in proprietatile imobiliare, programele "viza de aur" initiate de Potugalia si Letonia fiind printre cele mai accesate de catre asiatici.

Marci de referinta

Europa este in acest moment destul de ieftina si are exact ceea ce le trebuie chinezilor: tehnologie si nume de referinta in randul marcilor.

Afacerea Pirelli exemplifica cel mai bine aceasta situatie.

Cumparatorul, China National Tire & Rubber Company, parte a companiei de stat ChemChina, vinde peste 20 de milioane de anvelope in fiecare an.

Cu toate acestea, nimeni nu a auzit de cele doua produse de baza ale companiei: anvelopele Rubber Six si Aeolus.

Chinezii au cautat la Pirelli ceea ce nu puteau sa obtina vreodata prin eforturi proprii: palmaresul glorios in curse si vestitul calendar Pirelli.

Pretul platit pentru compania italiana, de 23 de ori mai mare decat valoarea profitului, pare exagerat daca este sa ne raportam la concurenta Michelin, evaluata la de 16 ori profitul obtinut sau Kumho, de 11 ori castigurile din anul trecut.

Insa Pirelli reprezinta un brand care detine locul 5 in topul mondial al producatorilor de anvelope, iar celelalte companii similare din Europa, Michelin si Continental, apartin unor companii mult mai bine pozitionate financiar pentru a intra in planurile de achizitie ale chinezilor.

Afacerea perfecta

Pentru un cumparator ambitios, care nu se zgarceste la bani si are spatii de productie cu nemiluita, Pirelli este afacerea perfecta.

Valoarea sa de doar 7,5 miliarde de dolari pare mica in comparatie cu profitul de 40 de miliarde raportat de ChemChina, iar prestigiul firmei europene are rolul de a pune compania chineza in randul producatorilor de top la nivel mondial.

Seamana destul de mult cu achizitia Volvo de catre anonima marca Geeely, operatiune derulata nu atat pntru tehnologia detinuta de compania suedeza, cat pentru renumele international al producatorului auto.

Desi tranzactia Pirelli a depasit cu mult estimarile pietei in privinta pretului de vanzare al firmei italiene, acesta ar fi trebuit sa fie mult mai ridicat pentru a se dovedi prea scump pentru ceea ce este, in esenta, o investitie a guvernului chinez.

Tranzactii geopolitice

In acest aspect rezida, de altfel, si cheia problemelor cu care se confrunta Europa in fata investitiilor venite din China.

Chinezii cumpara firme consacrate in piata, investitiile de la zero fiind aproape inexistente.

Nu este nimic rau in faptul ca Pizza Expres a fost cumparata de Hony Capital sau ca cele 18 cladiri din centrul Berlinului vor intra in proprietatea Fosun International si Ping An Insurance.

Afacerile transfrontaliere sunt comune in ziua de astazi.

Ceea ce ar trebui sa dea fiori europenilor este omniprezenta guvernului chinez in spatele tuturor acestor afaceri, fapt care transforma miza comerciala a achizitiilor derulate in UE intr-una geopolitica, companiile europene punand mostenirea lor la dispozitia Chinei pentru ca aceasta sa isi extinda influenta globala, crede Bershidsky.


"Pentru moment, investitiile din China seamana cu bani cazuti din cer, dar se pot dovedi un adevarat cal troian prin introducerea intereselor politice si a unui sistem de valori diferit in inima Europei", arata Sophie Meunier, profesor al Universitatii Princeton, intr-o lucrare din 2014.

Piete diferite

Pentru investitorii europeni prezenti pe piata chineza, protectionismul la care recurge guvernul de la Beijing obliga automat la asociarea cu parteneri locali.

Eforturile depuse de reprezentantii UE pentru mai multa deschidere din partea oficialilor chinezi nu au dat pana acum rezultatele scontate, Europa fiind clar dezavantajata din acest punct de vedere.

Deschiderea pietei europene pentru companiile de stat al Chinei inseamna sustinere pentru un regim care nu este neaparat aliatul Europei si care, cu siguranta, nu ii impartaseste valorile democratice.

La fel de bine, Uniunea Europeana poate deschide piata pentru gigantii energetici din Rusia, Gazprom si Rosneft.

Si acestia ar cumpara tot ce ar putea, daca le va servi interesului de a-si consolida pozitia in fata Bruxelles-ului.

Lipsa de coerenta

De cateva saptamani, guvernele europene se arata alarmate de nivelul investitiilor rusesti in Europa, inclusiv al celor private.

Britanicii incearca sa forteze compania LetterOne detinuta de miliardarul rus Mihail Fridman sa vanda platformele petroliere din Marea Nordului, achizitionate in urma asocierii cu compania germana DEA.

Nu este clar ce anume face tranzactiile realizate de Dongfeng Motor sau ChemChina mult mai acceptabile, din acest punct de vedere, sustine Bershidsky.

Europa are nevoie de o strategie coerenta in privinta investitiilor straine, astfel incat sa se cunoasca clar ce este permis in piata, ce investitori sunt bineveniti si care nu.

Companiile de stat din alte regiunii ale lumii ar putea fi obligate sa investeasca doar in proiecte derulate de la zero, daca tot vor sa se integreze pe piata europeana.

La fel de bine, acestora li se pot impune asocieri cu firme locale si limitarea detinerii pachetelor de actiuni sub pragul majoritar in companiile deja existente, lasand loc mai mult de desfasurare pentru investitiile private.

In China, bineinteles, pana si companiile private pot servi ca instrumente ale politicii guvernului.

Dar, cel putin acestea reprezinta inainte de toate agenti de piata, care merita sansa de a evolua liber intr-o piata concurentiala.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3555 ori