Anul 2012 a fost marcat de plecarea mai multor investitori importanti de pe piata locala. Exista, totusi, companii care au gasit reteta succesului, in ciuda dificultatilor economice.
Retaileri precum Carrefour si H&M sau lantul de fast-food Subway continua sa se dezvolte in Romania.
Scaderea investitiilor straine directe de 15 ori in ultimii cinci ani reflecta cu fidelitate situatia mediului de afaceri local. Exista, insa, si o serie de companii care continua lupta pentru clientii romani:
Subway versus Burger King
Daca franciza Burger King a inchis, in aceasta vara, ultimele doua restaurante fast-food din Romania, lantul Subway umple rapid golul. A intrat pe piata locala in luna aprilie a acestui an, iar luni a deschis cel de-al saselea magazin. Mai mult, compania are planuri mari: intentioneaza sa deschida 40 de unitati in urmatorii patru ani.
H&M versus Kiabi si Sprider
Retailerul de haine H&M, dupa aproape doi ani de prezenta pe piata locala, anunta deschiderea celui de-al 17 magazin in Romania, care va avea loc in aceasta toamna. De altfel, rezultatele financiare justifica expansiunea.
Vanzarile H&M in Romania au crescut de aproape trei ori in primul semestru fiscal, incheiat la finalul lunii mai, de la 11,6 milioane euro, la 32,6 milioane euro.
Cu toate acestea, nu toti retailerii de haine se pot lauda cu aceste performante. La finalul lunii iulie, retailerul elen Sprider si-a anuntat plecarea din Romania, urmand sa vanda cele 17 magazine detinute in tara pentru 640 de mii de euro, dupa ce a inregistrat pierderi de 3,2 milioane de euro in 2011.
Si Kiabi a anuntat ca se retrage de pe piata romaneasca. Compania, care a deschis primul magazin in 2009, se afla in cautarea unor parteneri care sa preia cele sase magazine. Retailerul a investit aproximativ trei milioane de euro in Romania si avea in plan extinderea retelei de magazine pana la 20 de unitati pe pana la sfarsitul anului 2014.
Carrefour nu renunta la Romania
Carrefour, cel de-al doilea retailer la nivel mondial, continua sa se extinda in Romania, in ciuda dificultatilor financiare cu care se confrunta. Noul CEO al grupului, George Plassat, a anuntat ca va avea nevoie de trei ani pentru revigorarea companiei, care va iesi de pe pietele unde concurenta este mai bine plasata.
De altel, retailerul s-a retras deja din mai multe state, cum ar fi Grecia, Singapore, Japonia, Mexic, Rusia si Thailanda, iar analistii estimau ca s-ar putea retrage si din tari din Europa de Est, precum Romania.
Carrefour a contrazis, insa, prin fapte zvonurile care circulau despre iesirea din Romania: la sfarsitul lunii august a deschis la Vaslui cel de-al 59-lea supermarket din Romania.