Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romanul care iti duce afacerea mai aproape de gigantii din SUA

Dan Dascalescu, despre vasul sau de croaziera din Sillicon Valley

Dan Dascalescu, despre vasul sau de croaziera din Sillicon Valley


Dan Dascalescu, co-fondator BlueSeed, vorbeste despre o idee indrazneata care s-a transformat in business de succes. Romanul a facut parte din echipa Yahoo!, dar si-a insusit o multime de principii ale Google si Apple, pe care incearca sa le puna in aplicare, pentru a produce o schimbare radicala in ecosistemul antreprenorial.

BlueSeed este un startup din Silicon Valley ce isi propune lansarea unui vas de croaziera la 22 de kilometri de coasta, in ape internationale, prin urmare in afara jurisdictiei Statelor Unite.

Amplasarea vasului de croaziera permite antreprenorilor din intreaga lume sa-si porneasca propria afacere, fara a avea nevoie de un permis de lucru in Statele Unite. Si daca credeti ca sunt blocati pe vas, nimic mai gresit - pot merge pe teritoriul Statelor Unite prin obtinerea unei vize de turist sau de business.

Lansarea oficiala a vasului de croaziera este programata pentru a doua jumatate a lui 2013, iar pana acum peste 850 de antreprenori din 50 de tari si-au manifestat interesul de a face parte din comunitatea BlueSeed.

Dan Dascalescu a fost prezent in Romania pe 31 mai la cea de-a cincea editie VentureConnect si vorbeste despre ideea lui intr-un interviu acordat Business24.

Spuneti-ne mai multe despre proiectul dumneavoastra de business. De unde a pornit ideea?

Nu trebuie sa fii "paranoic" pentru a observa modurile in care guvernele de la ora actuala incalca din ce in ce mai mult drepturile cetatenilor lor. In SUA, UK, China si alte tari, cazurile de supraveghere a conversatiilor telefonice si prin Internet fara mandat abunda .

Sa ne aducem aminte doar de SOPA si de informatiile dezvaluite de Wikileaks. Protestele "occupy" vorbesc din ce in ce mai intens despre inegalitatea economica.

Pe de alta parte, e bine stiut ca productivitatea medie a unei persoane poate creste de circa 10 ori daca persoana respectiva se muta dintr-o tara precum Haiti intr-o tara industrializata.

Acest factor e mult mai important decat cresterile de productivitate ca urmare a educatiei, de exemplu. Vrand-nevrand, guvernul tarii in care traim ne influenteaza viata in mod semnificativ.

Problema este ca e aproape imposibil sa pornesti un nou guvern. Daca poti porni o noua afacare relativ usor, sau un nou site web doar cu un laptop, pentru a porni un nou guvern, modern, trebuie sa castigi alegerile, sau sa castigi o revolutie, sau sa castigi un razboi.

Cu alte cuvinte, bariera de intrare pe piata de guvernare este extrem de ridicata. Unul dintre motive e faptul ca fiecare metru patrat de pamant apartine deja unei tari. Singurul spatiu de pe planeta care este inca liber, este oceanul.

O platforma sau nava in apele internationale este supusa doar legilor statului al carui pavilion il abordeaza, ceea ce da posibilitatea experimentarii cu forme noi de guvernare, care sa integreze rezultate stiintifice din domeniul comunicatiilor, economiei comportamental etc. "Curentul" acesta de opinie, stabilirea de colonii permanente pe ocean, poarta numele de "seasteading".

Blueseed este prima implementare a acestui concept, avand un model de afaceri promitator, despre care voi vorbi mai pe larg in continuare.



Cum estimati ca va evolua proiectul odata cu lansarea la apa, la propriu, in 2013?

Avem deja peste 850 de antreprenori care vor sa locuiasca pe nava, in acest moment in care nu avem inca o nava pregatita.

In 2013, cand o vom lansa, probabil ca vom avea mult mai multe startup-uri inscrise decat vom putea accepta, deci le vom selecta pe cele mai promitatoare. Cititorii Business24.ro care vor sa aplice pot face acest lucru pe site-ul nostru ; cu cat mai devreme, cu atat mai bine. Deja am selectat un prim grup de 10 startup-uri pe care le vom invita sa ni se alature public.

Dupa circa un an de la lansare, va avea loc probabil prima achizitie - unul dintre startup-urile de pe nava va "absolvi" si va fi achizitionat de o companie din Vale (Google, de exmplu, cumpara in medie cate o companie pe saptamana).

Dupa circa doi sau trei ani, vom incepe pregatirile pentru lansarea Blueseed Two, posibil pe coasta de est a SUA.

Intre timp, diverse startup-uri de pe nava vor lansa produse sau servicii interesante din variate domenii: retele sociale, inteligenta artificiala, e-commerce, robotica, aplicatii mobile, senzori, biotehnologie etc.

Blueseed Two va fi lansat, demonstrand ca modelul de afaceri este functional si poate fi replicat.

Ulterior, rata de lasare a noi nave va accelera, posibil una pe an. Planuri de expansiune includ Europa si Asia, unde vom rezolva probleme locale intr-un mod similar - prin plasarea unei nave exact in afara apelor teritoriale ale statului respectiv.

Antreprenorul Peter Thiel a fost cel care v-a sustinut si finantat proiectul. Cum i-ati castigat increderea pentru finantarea acestui proiect?

Peter Thiel a donat circa un milion de dolari pentru The Seasteading Institute , un think tank care studiaza seasteading, ideea despre care am vorbit anterior ca este implementata de Blueseed.

Institutul fiind o organizatie non-profit, se ocupa in principal cu studii, iar doi dintre membrii echipei Blueseed au lucrat acolo anterior. Eu sunt de asemenea un ambasador pentru seasteading.

Interesant, Peter Thiel nu a finantat inca proiectul nostru decat cu numele; suma de bani pe care a promis-o ne va intra in cont doar dupa ce vom convinge si alti investitori sa ni se alature. Este un alt mod in care mediul de business american incurajeaza munca - nimic nu este "mura in gura".

Cum ati caracteriza mediul de business din SUA? Dar cel din Romania?

In SUA, business-ul si viata de zi-cu-zi depinde in mod fundamental de increderea pe care oameni luati la intamplare o au unul in altul.

De exemplu, daca trimit cuiva un cec, datele de pe el pot fi folosite cu usurinta ulterior pentru a-mi extrage bani din cont. Sistemul, din punct de vedere tehnic, lasa de dorit, dar functioneaza pentru ca imensa majoritate a oamenilor nu abuzeaza de el.

Un alt aspect aparent marunt, dar care spune mult: spre deosebire de Romania, aici nu se folosesc stampile!

O semnatura e suficient, electronica sau pe hartie. Economistul Michael Shermer explica pe larg de ce elementul "incredere" este fundamental pentru buna functionare a unui mediu de afaceri, in cartea The Mind of the Market.

Despre mediul de afaceri din Romania nu pot sa ma pronunt personal, pentru ca am fost plecat din tara din 2004. Din ce aud de la prieteni insa, este caracterizat inca, din pacate, de mentalitati de imbogatire rapida si fara scrupule.

Capitalul se pare ca este concentrat in mainile unor persoane interesate mai putin in reinvestiri in domenii noi (de ex. tehnologie). Ecosistemul startup-urilor este in curs de dezvoltare, iar initiative precum VentureConnect, pentru care am revenit in Romania in iunie, sunt demne de laudat.

Ati plecat din Romania in urma cu peste noua ani. Puteti numi cateva companii cu principii solide si eficiente de business care v-au folosit ca model in propriul business?

Companiile care m-au inspirat cel mai mult de cand sunt in SUA din 2004 au fost Google si Apple. Cateva principii pe care le apreciez:

"20% Innovation Time Off" la Google. Asta inseamna ca in 20% din timpul petrecut la lucru, angajatii Google sunt indemnati (nu doar ca "au voie") sa lucreze la proiecte de interes personal care ar putea folosi companiei eventual. Asa s-a nascut Gmail, de exemplu.

"DRI - Directly Responsible Individual", la Apple. Pentru fiecare proiect, oricat de mic, exista o singura persoana care este direct raspunzatoare de succesul lui.

Un principiu general, imbratisat de majoritatea companiilor din Silicon Valley, este gazduirea de hackaton-uri, si o atitudine deschisa fata de developeri. Acest principiu a ajutat Silicon Valley sa se propulseze in fata companiilor de pe coasta de est, care au avut o cultura mai inchisa si mai putin inclinata la colaborarea intre companii.



Stim ca ati facut parte, la un moment dat, si din echipa Yahoo!. Ce a insemnat pentru dumneavoastra experienta acumulata la acolo?

Am invatat multe lucruri din domeniul tehnologiei IT la Yahoo!, dar doua aspecte generale pe care le-am desprins, si care sunt specifice unei companii mari, sunt disciplina si aderenta la standardelecorporatiei.

De exemplu, fiecare persoana de la Yahoo!, de la interni pana la fondatorii David Filo si Jerry Yang, foloseaste acelasi sistem de raportare a erorilor (Bugzilla) si acelasi sistem de stocare a documentatiei (Foswiki).

Asta ajuta enorm la avea un singur loc in care se gaseste toata informatia de un anumit tip.

Prin comparatie, la Blueseed trebuie sa-i "bat la cap" periodic pe colegii mei (care nu au beneficiat de experienta lucrului intr-o companie mare) sa foloseasca in mod consistent un sistem sau altul.

Sunteti una dintre putinele persoane care au reusit sa transforme ideile indraznete in realitate. Care a fost secretul?

"Stubbornness, persistence, single mindedness. Grit is the stubborn refusal to quit."

"Grit" / "drive" (perseverenta n.r) este calitatea numarul unu pe care trebuie s-o aiba un antreprenor de succes, urmata indeaproape de o viziune pe termen lung.

Perseverenta se formeaza devreme; de exemplu, in facultate (Dunarea de Jos Galati), unul dintre profesori mi-a spus "Nu ma intereseaza ca ai fost olimpic national la informatica, informatica e doar butonare".

Altul mi-a spus "fara materia mea [electrotehnica], n-o sa faci nimic". Fiind pasionat de informatica, in fiecare an am avut restante la materiile care n-aveau nici o legatura (in anul I am avut 10 restante).

Am aplicat la noua universitati americane si am fost respins de fiecare din ele pentru ca nu am avut suficienti bani sa platesc cursurile si cazarea. Dar nu am cedat.

"I define drive as self-motivation -- people who will walk right through brick walls, on their own power, without having to be asked, to achieve whatever goal is in front of them." (nr. Eu definesc perseverenta drept auto-motivare -- oameni care ar trece peste orice prin propriile lor puteri, fara ca cineva sa le ceara asta, sa isi indeplineasca orice obiectiv s-ar afla in fata lor.) -- Marc Andreessen, fondator Netscape si Ning, membru board of directors la Facebook, eBay, HP.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4133 ori