Romatsa preia de pe umerii Consiliului Judetean Cluj o investitie de 50 milioane euro

Miercuri, 17 Iulie 2013, ora 06:07
2953 citiri
Romatsa preia de pe umerii Consiliului Judetean Cluj o investitie de 50 milioane euro

Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), regie autonoma care detine monopolul serviciilor de trafic aerian in Romania, va construi pe cheltuiala proprie noul turn de control de la Aeroportul din Cluj, unul dintre cele mai controversate proiecte din regiune, evaluat la 52,5 milioane de euro.

Desi initial costurile pentru noul turn de control ar fi trebuit suportate de Consiliul Judetean, reprezentantii municipalitatii au spus ca au ajuns la o intelegere cu Romatsa.

Vicepresedintele administratiei judetene, Ioan Oleleu, a explicat ca, initial, aceasta investitie cadea tot pe umerii clujenilor, fiind finantata cu banii contribuabililor. "Acum cativa ani, cand s-a discutat initial despre proiectul pistei, s-a pus problema ca turnul de control sa fie construit tot pe cheltuiala Consiliului Judetean. Numai ca noi nu avem nici o atributie in a gestiona un astfel de obiectiv, prin urmare nu aveam cum sa-l facem pe banii Consiliului Judetean.

Ulterior s-a ajuns la o intelegere cu Romatsa. Este firesc, de vreme ce ei sunt responsabili de administrarea acestui obiectiv, tot ei sa asigure si constructia", a explicat Oleleu, pentru Ziua de Cluj.

Aeroportul International din Cluj. Sursa foto: Eugen Olariu, RTV

Acum, o suprafata de peste 3.200 de metri patrati din zona Aeroportului International Cluj-Napoca a intrat in custodia Romatsa, care s-a angajat sa contruiasca si turnul de control care va asigura functionalitatea noii piste de 2.100 de metri, prima pista care se construieste in Romania in ultimii 50 de ani integral, pornind de la fundatie.

Consiliul Judetean din Cluj a inchis si procedura exproprierilor, iar liderul Consiliului Judetean, Horea Uioreanu, a dat asigurari ca noua pista va deveni functionala chiar din aceasta toamna.

O pista controversata

Exproprierile, calculate initial la 11,4 milioane de lei (2,5 milioane de euro) si suplimentate in luna martie cu patru milioane de lei (900.000 de euro), dar si cresterea costurilor pentru ridicarea noii piste a Aeroportului International din Cluj au fost cateva dintre problemele evidentiate in presa locala, precum si centrul unor frictiuni intre autoritati si locuitorii Clujului.

Marul discordiei a fost pretul cerut pentru construirea pistei. Valoarea lucrarilor la noua pista a aeroportului aproape ca s-a dublat, ajungand de la 137 de milioane de lei (30,8 milioane de euro), pana la aproximativ 190 de milioane de lei (42,8 milioane de euro). In 2011, responsabilii de proiect au ajuns la concluzia ca sunt necesare forari suplimentare din cauza umiditatii solului, asadar pretul a fost majorat cu 20%, scrie Ziua de Cluj.

Lucrari la noua pista a Aeroportului International din Cluj

Dupa un prim esec al licitatiei ce viza incredintarea lucrarii in baza unui credit furnizor, administratia judeteana, in mandatul lui Alin Tise (vicepresedinte PDL), a decis ca proiectul trebuie derulat in doua etape. S-a ajuns la concluzia ca firmele de constructii nu-si pot permite sa furnizeze costurile intregului proiect si s-a decis ca intr-o prima etapa, pista sa mearga doar pana la 2100 de metri.

In concluzie, a fost organizata o noua licitatie care a starnit interesul a peste 40 de societati. Dintre acestea, doar sase au venit cu o oferta concreta:

- Constructii SA - Icco Systems - Geo Arc Otopeni cu o propunere de 137,8 milioane lei (30,8 milioane de euro)

- Romstrade -> 155,3 milioane lei (34,9 milioane de euro),

- Impresa Pizzarotti & C (Italia) - Impresa Cavalleri Ottavio -> 162,1 milioane lei, (36,5 milioane de euro)

- Construcciones Sanchez (Spania) - Dominguez Sando - (Spania) - Delta ACM 93 - Drum Concept -> 131,6 milioane lei (29,5 milioane de euro)

- Grup 4 Instalatii - Sylc Con Trans -> 152,4 milioane lei (34,2 milioane de euro)

- Cooperativa Edille Appennino (Italia) - Airport Management Consultancies -> 127,4 milioane lei. (28,6 milioane de euro)

Niciuna dintre aceste valori nu include TVA-ul de 24%.

Consortiul Constructii Napoca - Icco Systems - Geo Arc Otopeni, castigatorul licitatiei

Castigatorul licitatiei a fost desemnata, conform principiului "cea mai avantajoasa oferta financiara", consortiul Constructii Napoca - Icco Systems - Geo Arc Otopeni. In cel mult sase luni, se angajau la acea data reprezentantii firmei, lucrarile trebuiau finalizate. Lucrarile au inceput prin septembrie, 2011, iar, un an mai tarziu, acestea de abia erau la stadiul de fundatie. Atunci, de altfel, s-a si vorbit prima oara despre faptul ca se semnasera unele acte aditionale la contract, care prevedeau costuri si lucrari suplimentare.

Detaliu la Aeroportului International din Cluj. Sursa foto: Eugen Olariu, RTV

In 2012 au mai fost descoperite o serie de lucrari suplimentare, iar valoarea proiectului a trecut de 180 de milioane de lei (40,5 milioane de euro), daca luam in calcul si asistenta tehnica si actualizarea preturilor din contract. Consiliul judetean a scapat, astfel, de plata a peste 233 de milioane de lei (52,5 milioane de euro) , suma pe care va trebui sa o suporte, acum, Romatsa.

Aeroportul din Cluj, pe locul trei in tara

Noua pista care va avea 2,1 kilometri lungime va deservi aeroportul din Cluj aflat pe locul trei in tara, din punct de vedere al numarului de pasageri transportati, dupa C. N. Aeroporturi Bucuresti si Aeroportul International "Traian Vuia" Timisoara.

Cu 1.000.000 de calatori transportati in 2011, pentru cel de-al doilea an consecutiv, Aeroportul International Cluj Napoca este si cel de-al doilea aeroport regional al tarii.

Judetul Cluj numara aproximativ 700.000 locuitori. Din acest punct de vedere, aeroportul din Cluj-Napoca poate fi comparat cu aeroporturile din orasele europene Geneva si Stuttgart, care inregistreaza anual 12 milioane, respectiv 9 milioane de pasageri.

Harta zborurilor operate de pe Aeroportul International din Cluj

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Audio Magic Eraser, unealta care le permite utilizatorilor să elimine zgomotele nedorite din filmări
Audio Magic Eraser, unealta care le permite utilizatorilor să elimine zgomotele nedorite din filmări
Google a lansat recent o caracteristică revoluționară numită Audio Magic Eraser, disponibilă exclusiv pe noile modele de smartphone-uri Pixel 8 și Pixel 8 Pro. Funcția este proiectată să...
”România nu este oaia neagră a Europei”. Un fost ministru de Finanțe descrie poziția țării noastre în relație cu marile deficite globale VIDEO
Discuțiile despre deficitul bugetar ridicat și procedura de deficit excesiv în care se află țara noastră încă din 2019 a acaparat dialogul public, dar prea puțin ne aplecăm asupra...
#Romatsa investitie turn pista Cluj, #Aeroport International Cluj, #investitie aeroport , #Investitii