Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Sabin Martoiu, director general Panovia

100% romanesc: Despre patiseria creata si gustata de romani

100% romanesc: Despre patiseria creata si gustata de romani
Sabin Martoiu este un manager ce si-a construit intreaga cariera cautand calitatea, la propriu, in produsele pe care le propunea pietei. De 10 ani conduce Panovia, o "patiserie gustata de romani", dupa cum chiar el o prezinta.

Pentru asta mizeaza pe producatori locali cand alege ingredientele produselor de patiserie congelata pentru ca stie ca importul nu este neaparat cea mai buna solutie, nici pentru business, nici pentru aroma bunatatilor pe care le produce.

Pornind de la gust, pana la calitate, calcule si management, Sorin Martoiu se dedica total afacerii la carma careia se afla, iar asta se vede si in cifre: a incheiat 2014 cu o cifra de afaceri de 4,7 milioane de euro si estimeaza o crestere cu 15% in 2015.

Cum s-a nascut brandul romanesc Panovia care implineste anul acesta 10 ani de activitate si peste 4,7 milioane de euro cifra de afaceri?

Brandul Panovia s-a nascut la 2 ani de la demararea productiei de patiserie congelata si a fost un pas firesc dupa ce compania si-a facut simtita prezenta pe piata produselor alimentare din Romania.

In primii ani am activat doar pe segmentul produselor pentru retail, avand doua marci pe care le distribuiam pe plan national - Morarita si Ema, ulterior dezvoltand gama de produse de patiserie congelata destinate raioanelor de patiserie si panificatie ale retelelor de hypermarket-uri.

Dupa 10 ani, consideram ca Panovia este o companie stabila cu cote bune de piata pe segmentele pe care isi desfasoara activitatea.

Cum arata atunci piata de patiserie congelata in Romania?

In urma cu 10 ani piata era in formare, iar produsele care se gaseau pe piata erau, in primul rand, din import. Dezvoltarea comertului modern a impulsionat dezvoltarea catorva producatori locali. Segmentarea pietei era oarecum asemanatoare cu cea de astazi.


Puteti spune ca ati contribuit considerabil la formarea acestei piete pana la acest moment?

Consider ca toti producatorii care activam in aceasta piata am influentat mersul lucrurilor, iar astazi existam si datorita faptului ca obiceiurile de consum ale romanilor s-au schimbat.

Cum arata aceasta piata acum?

Este o piata cu segmente distincte, cu doua directii de baza: produse de patiserie vandute la raftul de produse alimentare congelate (sub marci nationale sau marci private) si produse vandute la raionul de brutarie sau patiserie proaspat coapta "bake of".

In prima categorie activeaza in egala masura producatori romani cat si importatori, fiind un segment care se afla intr-o oarecare stagnare.

Categoria produselor "bake of" este dominata de importatori, producatorii romani fiind mai putin reprezentati in acest segment. Din punctul meu de vedere, acest segment este cel mai dinamic si reprezinta domeniul tinta pentru dezvoltarea Panovia in urmatorii ani.

Ati investit in dezvoltarea Panovia 3 milioane de euro pana acum si ati apelat chiar si la bani europeni. Cum a fost aceasta experienta cu fondurile UE pentru dumneavoastra?

Realizarea unui proiect de investitii este o experienta in sine, iar realizarea investitiei cu o componenta nerambursabila (prin fonduri structurale) trebuie privita ca un avantaj cert. Alegerea unui consultant bun amortizeaza intr-o mare masura chinurile cu birocratia, astfel ca acest aspect devine nesemnificativ comparativ cu beneficiile pe care le ofera achizitia unor tehnologii de ultima generatie la jumatate de pret.

Sunteti multumit de calitatea ingredientelor furnizate de producatorii romani? Putem face o comparatie cu ingredientele cumparate de pe alte piete?

Ingredientele de baza sunt furnizate de producatori locali. Pentru majoritatea am incercat si variantele din import si consider ca, cel putin in domeniul in care activam, furnizorii romani reprezinta o solutie mai buna decat importurile.

Exista si produse ce nu pot fi achizitionate de pe piata locala, in acest caz apelam la importuri.

Ati inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 4,7 milioane de euro si estimati o crestere cu 15% in 2015. Ce planuri aveti?

Investitia finalizata anul trecut isi va produce efectele in urmatorii 2 ani. Pentru perioada urmatoare avem programate atat lansari de noi produse "bake of" cat si o reorganizare a portofoliului de produse retail (marcile Ema si Morarita).

V-ati construit o cariera cautand calitatea, la propriu, in fiecare proiect de care ati fost responsabil. A fost un drum pe care vi l-ati trasat foarte clar in minte inca de la inceput sau un drum pe care destinul v-a adus si, iata, ati reusit sa obtineti un maxim de rezultate mergand pe el?

Am avut responsabilitatea pentru bunul mers al firmei si preocuparea mea a fost aceea de bun gospodar, profitand de fiecare oportunitate care mi-a fost oferita de piata.

Un merit deosebit in dezvoltarea companiei au avut-o si proprietarii, care au avut incredere in acest proiect si i-au sprijinit dezvoltarea.

Va implicati direct in activitatea companiei sau preferati sa dati directia afacerii, bazandu-va pe oameni de incredere?

Sunt implicat in productie si, in egala masura, in partea financiara si in vanzari. Am colegi responsabili care se ocupa de fiecare department si ne sfatuim cand luam o anumita decizie.

Ce pasiuni aveti?

Istorie si ski.

Cum alegeti sa va relaxati in timpul liber si vacante?

Alaturi de sotie si copii.

Interviu publicat initial pe 2015-07-04.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 144912 ori