Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Iulian Motoi, Managing Partner, Elian Solutions

Afaceri ERP de 800.000 de euro: "Am ajuns intamplator in domeniu"

Afaceri ERP de 800.000 de euro: "Am ajuns intamplator in domeniu"
Iulian Motoi si-a creat propriul business intr-un domeniu pe care il stapanea foarte bine, IT-ul. Desi inceputul in lumea de afaceri a fost si pentru el unul pe care il caracterizeaza drept "confuz", evolutia Elian Solutions demonstreaza ca a invatat foarte bine ce inseamna investitii inteligente.

Pentru 2014, fondatorul Elian Solutions (implementator al sistemului ERPMicrosoft Dynamics NAVsi partener Microsoft) estimeaza o cifra de afaceri de 800.000 de euro.

"In perioada 2008-2012, peste 80% din clientii nostri au venit pe recomandarile clientilor existenti. Apoi tot ce a insemnat investitie de orice fel a fost facut numai pe baza unui cashflow care demonstra ca putem sustine investitia. Suntem in anul 2014 si in tot acest interval nu am avut niciodata nevoie de o linie de credit pentru a sustine activitatea curenta", spune antreprenorul.

In plus, nu se lasa "pacalit" de anunturi politice de anvergura, precum masura de reducere a CAS-ului, pe care, de altfel, o considera utila. "(...) avand experienta anilor trecuti, am refuzat sa iau decizii de cashflow pana cand decizia nu va fi implementata impreuna cu normele metodologice de aplicare a ei", spune acesta.

Cu toate acestea, recunoaste ca e imposibil de pastrat un echilibru intre viata personala si cea profesionala la acest nivel. "Peste 70% din timp mi-l petrec la birou", spune Iulian Motoi, intr-un interviu acordat Business24.

Ati infiintat Elian Solutions in anul 2008, alaturi de un partener de afaceri. Cum s-a nascut ideea? Spuneti-ne povestea din spatele unui business atat de tehnic...

Pana sa incep parcursul ca antreprenor am lucrat in mai multe companii IT&C, fiecare cu propria cultura interna si abordare a relatiei cu clientii. Practic, ideea de a porni business-ul Elian a venit tocmai din aceasta experienta, pentru ca am realizat ca imi doresc si pot face lucrurile mult mai bine, din ambele perspective.

De asemenea, am pornit de la premisa ca un business propriu mi-ar oferi un nivel de motivatie si satisfactie mult mai mare, chiar daca si responsabilitatile sunt pe masura.

Cine este partenerul dumneavoastra de afaceri?

Am infiintat compania alaturi de Mihaela Antoniu, care imi impartaseste pasiunea pentru tehnologie.

Sunteti pasionat de IT? Ce v-a atras spre acest domeniu?

Am ajuns in domeniu intamplator. In 1996 terminam Liceul Militar Mihai Viteazul. Ma pregatisem pentru un examen de matematica/fizica in vederea admiterii la Academia Tehnica Militara din Bucuresti.

Avand anumite indoieli in ceea ce priveste cariera mea militara, am ales sa dau examen de admitere si la Academia de Studi Economice Bucuresti, sectia Cibernetica. Asa am descoperit pasiunea pentru IT.

Cum a fost pentru dumneavoastra primul an in lumea antreprenoriatului?

Confuz. Eram 2 oameni (eu si Mihaela) foarte bine pregatiti tehnic, cu bune abilitati in parte de presales, insa nu stiam nimic despre un proces de vanzare in acest domeniu. Ca urmare, stiam sa gestionam proiecte, stiam sa facem o prezentare de sistem, dar nu stiam cum sa generam lead-uri.

Am profitat insa de faptul ca in anul 2008, cel in care ne-am infiintat, cererea pe piata pentru astfel de sisteme era mare, iar noi in momentul in care ajungeam intr-un cont (este drept nu ajungeam foarte des, iar atunci cand ajungeam se datora unor recomandari) convingeam imediat printr-o buna cunoastere a produsului si furnizarea solutiilor de implementare intr-un timp extrem de scurt.

In anul 2008 am reusit sa facem o implementare la un grup de companii cu 50 de utilizatori concurentiali, in echipa de 2, in sase luni de zile, in conditiile in care companii mari si cu nume in piata furnizasera un orizont de implementare de cel putin 1 an de zile.

Ce piata era atunci pentru companiie care ofereau servicii de ERP?

Anul 2008 a fost un an de crestere in domeniul IT, existand o concurenta puternica intre solutiile locale si cele internationale (concurenta care persista si acum), iar noi am profitat atat cat ne-au permis cunostintele atunci.

Insa anii 2009, 2010 si 2011 au insemnat un regres puternic in domeniu (si nu numai in cel IT), iar noi am profitat din nou pentru ca aveam costuri reduse si in plus timpul avut la dispozitie ne-a permis sa investim in localizarea sistemului, facandu-l mult mai atractiv pentru piata din Romania.

Acum echipa a ajuns la 12 oameni si o cifra de afaceri de circa 800.000 de euro. Si totusi, spuneati ca, in 2014, piata este inca una confuza. Puteti dezvolta aceasta afirmatie?

Confuzia pietei este cauzata pe de o parte de criza economica, care a lasat investitiile in IT in asteptare, dar si de faptul ca exista inca multe companii care nu sunt suficient informate asupra ROI-ului pe care il are investitia intr-un sistem ERP.

Pentru a veni in intampinarea lor, in zona de costuri, alaturi de Microsoft, am oferit diverse promotii iar in zona de educare am pus accent pe realizarea unor analize cat mai detaliate asupra impactului softului in evolutia activitatii companiei.

Cum ati ajuns la acest nivel de crestere?

Livrand solutii fiabile clientilor nostri si construind sanatos. In perioada 2008-2012, peste 80% din clientii nostri au venit pe recomandarile clientilor existenti. Apoi tot ce a insemnat investitie de orice fel a fost facut numai pe baza unui cashflow care demonstra ca putem sustine investitia.

Suntem in anul 2014 si in tot acest interval nu am avut niciodata nevoie de o linie de credit pentru a sustine activitatea curenta.

Ce cifra de afaceri va propuneti pentru 2015?

Pentru anul 2015 ne propunem o cifra de afaceri de peste 1 milion de euro.

Cate companii estimati ca exista in piata care ar avea nevoie de solutii ERP dar nu au apelat inca la ele?

Daca ne referim la piata din Romania, estimarea noastra este (pe baza campaniilor de call center sustinute in fiecare an, axate pe domenii de activitate ca: retail, distributie, productie de serie, servicii in domenii IT, marketing, pentru companii cu o cifra de faceri de peste 1 milion de euro), ca pe aceste nise mai mult de jumatate din aceste companii au nevoie de o astfel de solutie.

Cum vedeti evolutia pietei in 2015?

Piata este la acest moment intr-o etapa de maturizare, iar 2015 va marca cu siguranta o crestere, precum si o diversificare a domeniilor in care activeaza clientii, cu focus pe productia industriala, agricultura si servicii.

In ceea ce priveste tehnologia, anii viitori vor fi caracterizati de integrarea sistemelor ERP prin intermediul Internetului cu diverse dispozitive mobile, de analiza datelor cu instrumente de tip BI si de migrarea in Cloud.

Spuneati ca piata se va mentine in crestere in 2015, dar va depinde in mare masura de stabilitatea factorilor macroeconomici si politici. Puteti dezvolta aceasta afirmatie? Ce asteptari aveti de la mediul politic in 2015?

Problema pe piata din Romania este ca deciziile la nivel macroeconomic nu au o stabilitate pe termen lung si un factor unitar.

Nu putem sti pe un interval optim de timp care va fi evolutia cursului valutar (factor care tine si de stabilitatea politica), noi avand contractele de implementare negociate in EURO, insa costurile sunt toate in lei.

Apoi decizii de genul scaderea CAS-ului sunt utile, insa eu spre exemplu, avand experienta anilor trecuti, am refuzat sa iau decizii de cashflow pana cand decizia nu va fi implementata impreuna cu normele metodologice de aplicare a ei.

Ce v-ati propus pentru businessul dumneavoastra in 2015?

Anul 2015 va fi unul de consolidare, dupa cresterea spectaculoasa din acest an. Data fiind extinderea echipei, ne vom focusa pe pregatirea, motivarea si fidelizarea angajatilor. Ne vom concentra totodata in continuare pe diversificarea portofoliului, prin oferte personalizate.

V-ati propus, totodata, si mai mult echilibru intre viata personala si cea profesionala? Sau credeti ca este imposibil de pastrat la acest nivel?

La momentul acesta va spun cu certitudine ca este imposibil de pastrat un echilibru intre cele doua. Peste 70% din timp mi-l petrec la birou pe diverse probleme. Suntem o companie in crestere, iar dinamica este uimitoare, trebuie sa fii conectat nonstop la proiecte, probleme curente, angajati, cashflow, marketing, vanzari.

Ce alte pasiuni aveti?

Ski si pescuit.

Daca ati avea mai mult timp liber, cum l-ati folosi?

Imi place sa calatoresc. Sper ca intr-un interval scurt de timp (1 an si jumtate mi-ai propus eu) sa pot sa calatoresc cateva luni pe an.

Elian Solutions este implementator al sistemului ERPMicrosoft Dynamics NAVsi partener Microsoft si activeaza pe piata incepand cu anul 2008. In primul semestru al anului fiscal 2014, Elian Solutions a fost cea de-a doua companie ca volum de vanzari pe sistemele ERP Dynamics.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4223 ori

comments powered by Disqus