Antreprenorul cu viziune ideala: Cum sa castigi fara sa pierzi nimic

Marti, 17 Noiembrie 2015, ora 00:00
4050 citiri
Antreprenorul cu viziune ideala: Cum sa castigi fara sa pierzi nimic
Foto: Martin Bjegergaard (Arhiva personala)

Martin Bjergegaard este antreprenor si unul dintre cei mai vanduti autori la nivel international. Este co-fondatorul Rainmaking, Startupbootcamp, Frokost.dk si BetterNow.org si, de curand, co-fondatorul Rainmaking Loft.

Cel mai bine vanduta carte a sa, Winning Without Losing, a fost tradusa in 13 limbi si a primit premiul Management Book of the Year din partea Chartered Management Institute and The British Library. Martin este si autorul The Great Idea, o poveste de antreprenoriat pentru copii.

Martin Bjergegaard participa la How to Web Conference 2015 si va sustine o prezentare interactiva, in care va povesti participantilor, deschis si plin de umor, care este povestea lui. In plus, va oferi cateva sfaturi esentiale despre cum sa construiesti un business de succes si sa ai o viata frumoasa in acelasi timp.

Un interviu cu autorul, in exclusivitate pentru Busines24, in randurile de mai jos.

Ti-ai infiintat propria companie - un business de fotocopiere color - cand aveai doar 18 ani. Povesteste-ne mai mult despre cum a inceput totul.

Tatal meu avea pe atunci un business care avea nevoie de servicii de fotocopiere color pentru agentii de vanzari si diferite expozitii.

Acest lucru se intampla inainte de aparitia in serie a imprimantelor color la fiecare birou si in fiecare casa. Ulterior, m-am gandit ca alte companii ar putea avea aceleasi nevoi, asa ca am reusit sa-l conving pe un prieten de-al tatalui meu, care lucra la o banca, sa-mi ofere un imprumut.

De acei bani am cumparat cel mai nou model Canon - fusese o investitie destul de mare pentru mine la acea vreme.

Dupa, am luat o carte veche de telefoane si am inceput sa sun fiecare companie care aparea intreband daca ar fi interesati de servicii de imprimare si copiere color de inalta calitate, la doar o treime din pretul practicat de firmele concurente de copiere.

In mod nesurprinzator am ajuns sa am destul de multe comenzi, insa nu si suficienti bani.

Ce te-a determinat sa-ti creezi propriul tau business si, cu atat mai mult, sa si contribui la infiintarea altor 20 de companii?

Pentru mine, a existat intotdeauna o linie subtire intre idee si puterea de a actiona. Cu atat mai mult cand eram tanar, desi acest lucru nu reprezenta intotdeauna un avantaj. Odata ce-mi venea o idee, incepeam de indata sa o aduc la viata.

Astazi sunt mult mai grijuliu cu proiectele in care aleg sa ma implic. De-a lungul timpului am inceput tot felul de afaceri - plus alte cateva de tip non-profit.

Imi da destul de multa energie sa construiesc ceva de la zero. Prefer tipul acesta de proiecte in detrimentul altora deja existente si care doar trebuie imbunatatite.

Cateva dintre aceste companii s-au bucurat de succes, altele au esuat. Cum percepi esecul in mediul de business?

E mai usor de zis decat de facut, dar cred ca secretul, ca si antreprenor, este sa percepi esecul doar ca feedback si nimic mai mult.

Faci ceva: daca primesti un rezultat pozitiv, atunci continua sa faci mai mult din acel ceva; daca primesti un rezultat negativ (un "esec") atunci invata din el si ajusteaza-ti urmatoarea miscare.

90% din toate start-up-urile si proiectele innovative esueaza, iar cand esuezi nu inseamna ca esti tu un esec.

Inseamna doar ca trebuie sa inveti, sa ajustezi si sa incerci din nou cu o abordare diferita.

Bineinteles, e neplacut cand munca facuta din greu nu-ti este apreciata, dar cu un mindset potrivit este posibil sa revii din nou la normal, fara a le lua prea personal.

Ai scris cartea "Wining without losing". Ce te-a inspirat sa o scrii si cum ti-a venit ideea subiectului abordat?

Tatal meu imi spunea mereu ca succesul necesita si sacrificiu. Acelasi mesaj devenise un ecou in timpul facultatii, la McKinsey, unde am lucrat o perioada si in toate autobiografiile pe care le-am citit.

Nu ma simteam prea confortabil cu acest mesaj. Stiam ca-mi doresc sa am o viata mai buna, iar orice altceva ce nu indeplinea aceasta conditie nu avea sa fie considerat un model de succes in cartea mea.

Astfel, impreuna cu Jordan Milne, co-autorul meu, am inceput sa cautam noi modele de succes; pe acei oameni care au gasit o modalitate de a combina succesul in afaceri cu cel de a trai o viata implinita si echilibrata. Pe parcursul a doi ani, am indentificat si intervievat 25 de oameni, invatand foarte multe de la ei.

Am structurat intelepciunea lor intr-un numar de 66 de sfaturi, publicand cartea pe baza lor. A fost cu adevarat o aventura, iar azi "Winning without losing" este un bestseller international aparut in 30 de tari si tradus in 13 limbi.

Ai scris de asemenea o carte antreprenoriala pentru copii. Cum putem ajuta copiii sa gandeasca precum antreprenorii si ce inseamna, de fapt, sa gandesti ca un antreprenor?

Antreprenoriatul categoric se poate invata si ar trebui sa incepem cat mai devreme posibil. Majoritatea profesorilor nu stiu cum sa predea antreprenoriatul pentru ca doar cativa dintre ei au experienta conducerii propriului lor business.

Asa ca am decis sa-i ajut prin a scrie o poveste antreprenoriala pentru copii, potrivita celor cu varste de peste 7 ani. Se numeste "The great idea" si este disponibila pe Amazon.

In Danemarca, tuturor scolilor din tara li s-a oferit aceasta carte de catre Fundatia pentru Antreprenoriat.

A gandi ca un antreprenor inseamna sa nu te conformezi si sa nu ii astepti pe altii sa iti ofere un loc de munca.

Inseamna sa observi nevoile societatii si sa gasesti o modalitate de a construi un business in jurul acelei nevoi. Gandim de unii singuri si mai degraba alegem sa cream decat sa consumam.

Ce este mai greu: sa traiesti o viata de antreprenor sau una de angajat/manager intr-o corporatie?

In viziunea mea, job-ul visat este cel de antreprenor si nu ar trebui sa fie unul dificil. Cu mentalitatea potrivita putem incepe ceva de care suntem pasionati si sa dezvoltam un business in jurul acestei pasiuni.

Nu trebuie sa devina un business gigant. Atata timp cat adauga valoare si facem tot posibilul sa mearga, ne putem bucura de momentele pe care ni le ofera.

Totodata, daca nu stim de unde sa incepem si nici nu avem o idee de la care sa plecam, atunci varianta mai potrivita ar fi sa te angajezi - important este sa stai cu ochii pe oportunitatile din afara locului de munca si pe nevoile inca nesatisfacute ale celorlalti consumatori.

Categoric putem invata foarte multe ca angajat sau manager intr-o corporatie, insa daca visam sa devenim antreprenori atunci ar trebui sa alegem aceasta cale.

Poti avea o viata cu adevarat implinita construind o cariera sau un business profitabil? Cum am putea face asta?

Stiu ca este un lucru posibil. Necesita conditii precum un mindset potrivit business-ului si abilitatea de a lucra bine in echipa.

Cunosc foarte multi antreprenori si multi profesionisti care muncesc si 60 de ore pe saptamana si care tot nu ajung nicaieri.

Cunosc, de asemenea, oameni de business de succes care lucreaza 40-45 ore intensiv pe saptamana - si gasesc timp pentru familiile lor, sa doarma, sa faca sport, sa calatoreasca peste tot etc.

Tine totul de a lua deciziile potrivite si de a lucra eficient. Bineinteles, avem nevoie si de putin noroc, dar de asta avem nevoie cu totii.

In ziua de astazi sunt oameni care nu-si adora prea mult propriul job. Te-ai aflat vreodata intr-o situatie similara? Daca da, cum te-ai descurcat?

Da, m-am aflat intr-o situatie similara la un moment dat. Am avut odata un loc de munca prestigios pe care-l uram.

A durat ceva pana am decis sa renunt la el, pentru ca eram terifiat de ce s-ar putea intampla dupa si de ce-as putea deveni in lipsa lui. Intr-un final, mi-am adunat fortele si mi-am dat demisia.

Imediat am inceput sa ma simt destul de bine, mult mai increzator in fortele mele si mai creativ. Dupa doar o luna, aveam deja un alt job - si de data aceasta unul care-mi placea foarte mult.

Ar trebui sa ne ascultam mereu inima in astfel de cazuri si sa nu ramanem blocati la locuri de munca care ne distrug incet si sigur.

Exista cate un rol pentru fiecare dintre noi unde ne putem bucura de munca noastra. Trebuie doar sa il cautam pana il gasim.

Daca ar fi sa alegi un singur sfat pe care l-ai oferi unui antreprenor, care ar fi acela?

Lucreaza cu niste co-fondatori minunati. Nu face lucruri de unul singur! Astazi este mult prea solicitant sa construiesti o companie de unul singur. In plus, totul este despre lucrul in echipa: construieste o echipa cu valori similare, dar cu aptitudini variate.

O echipa ideala este formata din 3-4 persoane care, preferabil, au si un numar egal de actiuni pe care le detin, cu care vorbesti constant despre cum vreti sa lucrati impreuna, care este misiunea voastra si cum veti face fata dificultatilor.

E important sa petreci mult timp cu echipa ta, sa rezolvi eventualele conflicte din timp si sa construiesti o relatie bazata pe incredere si sustinere reciproca.

Google Maps vrea sa îi ajute pe utilizatori să găsească cele mai bune locuri din oraș
Google Maps vrea sa îi ajute pe utilizatori să găsească cele mai bune locuri din oraș
Google a anunțat recent implementarea unei noi funcții de inteligență artificială în aplicația Google Maps, destinată să transforme modul în care utilizatorii descoperă noi locuri....
Vești bune pentru șoferii cărora le place să circule pe drumuri de munte: Transapuseana capătă contur. A fost inaugurat un lot de 43 km FOTO
Vești bune pentru șoferii cărora le place să circule pe drumuri de munte: Transapuseana capătă contur. A fost inaugurat un lot de 43 km FOTO
Primul lot din Transapuseana, drumul care traversează Munţii Apuseni, a fost inaugurat vineri, 26 aprilie. Este vorba despre 43 de kilometri de drum judeţean. Vicepreşedintele Consiliului...
#Martin Bjegergaard, #Winning without loosing, #How to Web Conference 2015 , #Manageri