Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Bogdan Hossu, despre fondurile europene: Ai nevoie de parteneri loiali pe acest drum

Bogdan Hossu, despre fondurile europene: Ai nevoie de parteneri loiali pe acest drum
Cand vorbesti despre tinerii antreprenori, Bogdan Hossu este unul dintre numele de referinta ai mediului de business din Romania. A intrat in lumea afacerilor la 17 ani, iar, in prezent, la 30 de ani, este un adevarat as in materie de consultanta privind absorbtia de fonduri europene.

Pentru cei care au nevoie de sustinere in acest domeniu, fie ei romani sau straini veniti sa investeasca in Romania, Bogdan Hossu explica in detaliu situatia fondurilor structurale in 2015, vorbeste despre concurenta acerba si, uneori neloiala, de pe piata de consultanta si ofera sfaturi utile la inceput de drum.

"Statutul de membru al NATO si al UE, precum si participarea la numeroase organizatii si acorduri internationale, confera Romaniei stabilitate si garantia unui mediu de afaceri care respecta standardele internationale", explica fondatorul si directorul Wise Finance Solutions, intr-un interviu acordat Business24.

Iubeste acest domeniu si isi dedica majoritatea timpului acestei afaceri, imbinand vizibil utilul cu placutul: biroul sau reflecta intru totul pasiunea sa pentru navigatie.

"Pasiunea este alimentata de fiecare data cand imi permite timpul sau mediul, motiv pentru care in biroul meu am un acvariu de care imi place sa ma ocup", povesteste tanarul antreprenor.

Cum a fost anul 2015, in ceea ce priveste accesarea fondurilor europene pentru antreprenorii romani?

2015 a fost un an al schimbarilor pentru antreprenorii romani, pentru ca tranzitia a constat, in principal, in incheierea vechiului cadru de Program 2007-2013 si implicit, lansarea noului cadru al Programului 2014-2020.

Potrivit datelor de la Ministerul Fondurilor Europene, in perioada 1 ianuarie-30 iunie 2015, autoritatile romane au cerut Comisiei Europene sa le deconteze cheltuieli de 490 de milioane de euro, adica 3,01% din totalul fondurilor structurale si de coeziune pe care tara le are la dispozitie in perioada de programare 2007-2013.

Astfel, Romania a ajuns la o rata de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune de 54,82%, in perioada 2007 - iunie 2015.

Ce inseamna acest lucru in bani?

Ei bine, tara a cheltuit in proiectele europene, prin diversi beneficiari publici si privati, 10,44 miliarde de euro. Din aceasta suma, Comisia Europeana a rambursat deja tarii noastre 9,74 miliarde de euro, adica 51,1% din totalul pus la dispozitie pentru perioada de programare 2007-2013.

Totusi, absorbtia fondurilor structurale si de coeziune a fost ingreunata si de intreruperea repetata a unor programe operationale dedicate Romaniei, din cauza suspiciunilor de fraudare sau iregularitatilor in cheltuirea banilor europeni.

Cum a fost primita lansarea noului cadru de Programare 2014-2020?

A fost foarte mult asteptata de catre antreprenorii romani, la fel ca "o gura de aer proaspat" intr-un mediu mai putin prietenos din punct de vedere financiar.

Schimbarea a debutat in luna iunie a anului 2015 cu Programul Operational Competitivitate, urmat in luna iulie de Programul National de Dezvoltare Rurala, in luna septembrie fiind preconizat Programul National Regional.

Asadar, cum arata bilantul anului 2015 pentru antreprenori?

In contextul lansarii calendarului de granturi europene si ajutoare de stat, anul acesta nu a fost un an lipsit de emotii.

Pe de o parte, in lipsa unor surse active privind fondurile europene, in prima jumatate a anului, a fost semnalata o concurenta acerba in randul antreprenorilor romani, care s-au aratat dornici de atragerea fondurilor guvernamentale oferite prin programele anuale dedicate stimularii infiintarii si dezvoltarii IMM-urilor.

Pe de alta parte, privind contextul noului cadru de Programare 2014-2020, incepand cu luna martie s-au inregistrat unele intarzieri si amanari in calendarul de lansare a Ghidurilor consultative si finale, acest fapt determinand o stare de alerta in randurile antreprenorilor romani, dornici sa devina beneficiari in cadrul primului val de Masuri si Axe, cand fondurile disponibile sunt mai generoase.

Exista o concurenta acerba pe piata de consultanta pentru obtinerea de fonduri europene?

Putem spune ca piata consultantei s-a dezvoltat vertiginos in ultimii ani si au aparut foarte multe companii, insa in Romania putem intalni inca o oarecare reticenta fata de aceste servicii si chiar neincredere in firmele care le practica.

Sigur, aici ar mai fi de mentionat aparitia fenomenului de dumping si concurenta neloiala, pe care firmele de consultanta in management il reclama de mai multi ani.

Dupa parerea mea, promovarea intensa, bazata pe experienta in domeniu si certificata printr-un portofoliu, conduce la o cerere ridicata, la o pozitionare concreta in mintea potentialilor clienti si la rezultate benefice in ambele directii.

Cred ca reticenta clientilor in a apela la serviciile unei anumite companii se poate explica prin faptul ca nu exista o comunicare ca la carte.

Partea buna este ca fiind o concurenta acerba pe piata, clientii au devenit mai selectivi in privinta serviciilor de consultanta achizitionate. Partea rea este ca unele firme de consultanta au scazut nivelul de calitate a serviciilor profesionale oferite, din dorinta de a obtine mai multe contracte.

Noi ne bazam si pe faptul ca o mare parte dintre beneficiarii de servicii de consultanta recurg la consultanti ce au recomandari de la alti clienti sau cu care au mai lucrat in trecut.

Spuneati ca investitorii straini veniti in Romania sunt foarte interesati in atragerea de fonduri nerambursabile pentru realizarea proiectelor lor de investitii. Mentineti legatura cu acestia? Cum se vede activitatea cu fonduri europene in Romania din perspectiva unui strain?

Suntem adesea contactati de investitori straini care urmaresc atragerea de fonduri nerambursabile pentru realizarea proiectelor lor din Romania.

Portofoliul nostru de clienti si proiectele de succes acumulate pe parcursul celor opt ani de activitate reprezinta cea mai buna carte de vizita care ne recomanda potentialilor nostri clienti.

Este important de remarcat ca Romania ofera avantaje considerabile de natura geo-politica, economica, legislativa si sociala, care transforma mediul de afaceri romanesc intr-un cadrul atractiv pentru investitiile straine.

Statutul de membru al NATO si al UE, precum si participarea la numeroase organizatii si acorduri internationale, confera Romaniei stabilitate si garantia unui mediu de afaceri care respecta standardele internationale.

Mai mult decat atat, mediul de afaceri romanesc ofera investitorilor straini oportunitatea accesului la fondurile europene pentru cel putin inca sapte ani prin noul cadru de Programare 2014-2020.

Astfel, investitorii straini interesati sa isi diversifice sau extinda business-ul gasesc Romania un mediu prielnic pe care sunt interesati sa il exploateze.

Fie ca vin in tara noastra deja cu experienta in atragerea de fonduri, fie ca sunt la inceput de drum, toti au nevoie de parteneri locali care sa le ofere incredere si sprijin in materializarea demersului lor.

Care sunt, de obicei, domeniile in care investesc strainii?

In primul rand, avem industria prelucratoare, cum ar fi cea a masinilor, utilajelor si echipamentelor, fabricare produselor din lemn (inclusiv mobila), fabricarea calculatoarelor si altor produse electronice, prelucrarea titeiului, dar se investeste si in agricultura, silvicultura ori pescuit.

Sigur, comertul este o ramura foarte importanta, urmata de constructii si tranzactii imobiliare, hoteluri si restaurante, intermedieri financiare si asigurari si domeniul tehnologiei.

Ce-i sfatuiti pe strainii care vor sa investeasca in Romania cu fonduri europene?

Sa isi aleaga cu grija partenerii cu care intentioneaza sa colaboreze aici, intrucat multi investitori straini care apeleaza la consultanta fie nu detin suficiente informatii despre modalitatea de selectare si de utilizare a consultantilor, fie nu au experienta necesara pentru a compara calitativ mai multe firme de consultanta si pentru a distinge profesionalismul de oportunism.

Cat timp dedicati intr-o saptamana businessului dumneavoastra? Cei mai multi antreprenori romani vorbesc de o implicare 24 din 24, cu foarte putin timp liber ramas la dispozitie.

Ma regasesc printre ei. Managerierea unui business presupune dedicatie si implicare pentru a avea rezultatele scontate. Iar in situatia in care rezultatul dorit este unul deosebit, eforturile depuse trebuie sa fie pe masura!

Va mai ramane timp si pentru planurile personale?

Pe cat posibil. Weekendul trecut am reusit sa ajung cu cei doi nepoti ai mei, copiii surorii mele, la The Colour Run.

Spuneti-ne cate ceva si despre pasiunea dumneavoastrea pentru navigatie, barci si mare. Cum s-a nascut aceasta? Cat de mare este aceasta pasiune?

Inca din liceu am obtinut brevetul de scafandru, pentru ca eram deosebit de atras sa descopar universul subacvatic cu toate minunatiile lui. Imi plac foarte mult pestii si vietuitoarele marine in toata complexitatea lor.

Pasiunea este alimentata de fiecare data cand imi permite timpul sau mediul, motiv pentru care in biroul meu am un acvariu de care imi place sa ma ocup.

Calatoriti des? Ce obiective se regasesc in planul de calatorie?

Majoritatea deplasarilor pe care le fac sunt in interes de serviciu: numeroase vizite fie la clientii nostri din tara si din strainatate, fie cu ocazia diverselor evenimente de business.

In opt ani, am avut prilejul sa vizitez destinatii precum Marea Britanie, Belgia, Olanda, Germania, Franta, Turcia, Italia, Serbia si Republica Moldova.

Urmatoarea destinatie planificata este America, unde voi merge in New York pentru a participa in data de 28 septembrie la forumul de investitii "BestInvest Romania", un eveniment organizat de catre Camera de Comert Romano-Americana (RACC).

Scopul conferintei este acela de a promova investitiile americane in Romania, comertul, relatiile bilaterale si nu in ultimul rand, imaginea tarii in Statele Unite.

Bogdan Hossu este fondatorul si directorul Wise Finance Solutions, o companie specializata in consultanta pentru accesarea fondurilor europene si guvernamentale.

Daca la inceput proiectele porneau de la cateva zeci de mii de euro, in ultimii cinci ani compania si renumele acesteia au crescut, ajungand in prezent la unele de cateva sute de milioane de euro.

Avantajul Wise Finance Solutions este ca un proiect nu primeste garantia companiei, daca nu este fezabil si clientul este informat cu privire la problemele pe care le-ar putea intampina.

Astazi, Wise Finance Solutions este recunoscut drept partener de incredere pentru acele organizatii care au nevoie in activitatea lor curenta de expertiza in domeniile achizitiilor publice, intermedierii in afaceri, IT&C, administrarea afacerilor, publicitate si inginerie.

Cat despre Bogdan Hossu, acesta s-a scolit la Academia de Studii Economice din Bucuresti, specializarea Finante, Asigurari Banci si Burse de valori intre 2004 si 2008. In 2008 a inceput un ciclu de masterat in Managementul Afacerilor prin Proiecte la Facultatea de Management din cadrul ASE.

Printre specializarile antreprenorului roman le amintim pe urmatoarele: este membru titular al Uniunii Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania, manager de proiect acreditat de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, este expert in achizitii publice acreditat de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor.

Succesul obtinut pana la 30 de ani de catre Bogdan Hossu arata capacitatea lui foarte buna de analiza a pietei, maturitatea in domeniul consultantei si investitiilor si valorificarea oportunitatilor pe care le au la dispozitie antreprenorii din Romania.


Interviu publicat initial pe 2015-09-26.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 96870 ori
Citeste mai multe desprebogdan hossu Wise Finance Solutions