Calin Coman, Handsome: 90% din timpul meu este dedicat agentiei

Sambata, 13 Octombrie 2012, ora 00:00
4181 citiri
Calin Coman, Handsome: 90% din timpul meu este dedicat agentiei

Calin Coman, Managing Partner & Strategy Director Handsome Advertising, are planuri mari pentru compania sa: mai exact, vrea sa depaseasca pragul unei cifre de afaceri de 1 milion de euro in 2016. Intre timp, se concentreaza puternic pe etapele pe care trebuie sa le parcurga si recunoaste ca echilibrul intre viata personala si cea profesionala ramane un deziderat.

Atat alegerea numelui, cat si evolutia echipei au o poveste cu morala in spate, o poveste care il reprezinta si care a castigat increderea partenerilor sai de proiecte si afaceri. Printre brandurile mari de pe piata care isi leaga deja succesul local de numele Handsome se numara dealerul local Apple sau dealerul local Shell.

Despre afaceri, influenta pozitiei geografice asupra lor, piata de publicitate in 2012 si planuri de dezvoltare in Bucuresti vorbeste Calin Coman, intr-un interviu acordat Business24.

Care este povestea companiei dumneavoastra? De ce ati ales tocmai numele "Handsome"?

Numele Handsome este un joc de cuvinte. Nu a pornit din lipsa de modestie cu privire la aspectul nostru fizic, cum poate s-ar putea deduce - desi daca am avea timp sa ne uitam in oglinda, noi, echipa de la Handsome Advertising, am constata ca suntem oameni frumosi din punct de vedere al talentului si al implicarii de care dam dovada in tot ceea ce facem.

Spuneam insa ca numele este un joc de cuvinte. Mai exact o combinatie intre verbul din limba engleza to hand (something to) - a da cuiva, si termenul some - ceva. Am ales combinatia deoarece la inceputul dezvoltarii afacerii aveam nevoie de clienti care sa-mi puna in mana (to hand) cateva conturi (some) cu care sa-mi pot incepe activitatea. Ceea ce s-a si intamplat.

Cand ne-am gandit pentru prima data la un partener strategic pe care sa-l invitam in actionariat, s-a pus si problema unui rebranding, dar eram deja mult prea cunoscuti in Arad si in imprejurimi sub acest nume, iar o campanie de rebranding nu ar fi garantat ca ne-am bucura de aceeasi popularitate si sub noul nume.

De aceea am hotarat sa crestem acest brand in continuare si sa-i adaugam noi semnificatii. Cum este cea care s-a nascut, prin asocierea cu termenul din engleza Handsome, care in traducere la noi ar fi "chipes".

Aceasta ar fi povestea brandului. Povestea companiei si a echipei din spatele numelui este mai lunga si mai interesanta, cred eu.

Anul acesta implinim 10 ani de activitate pe piata. Zece ani in care povestea Handsome, povestea mea si a unora dintre cei mai apropiati prieteni s-au confundat in mare masura. Am infiintat compania in anul 2002, cand am plecat din Cluj, unde am fost Art Director intr-una din agentiile locale.

Daca in perioada respectiva unii treceau granita, eu m-am oprit la 50 kilometri de aceasta - la Arad. Nu ma gandeam atunci sa devin "om de afaceri" sau "antreprenor" - eram doar un tanar cu ceva experienta in domeniu si aveam nevoie de un job intr-un oras fara agentii de publicitate.

Unii dintre primii clienti ai agentiei i-am primit intr-un apartament de bloc remodelat in doar cateva ore in birou, cand am aflat ca o echipa a unui client din Irlanda dorea sa ne viziteze la "sediul nostru".

Apartamentul in care a inceput totul era locuinta mea personala, in care instalasem cateva computere. Schimbarea la fata s-a petrecut rapid, si am reusit sa ne prezentam in fata clientului intr-o maniera onorabila. Eram o echipa mica, de doar doi oameni, primul angajat fiind un student fara experienta.

Primul client important a fost SIF Banat Crisana, pentru care am lucrat la o campanie de aniversare a 10 ani de activitate, a urmat Edy Spedition cand era o firma mica din Deva, Millefiori cand era un mic atelier de bijuterii. Astazi aceste firme sunt brand-uri nationale sau multinationale, pentru care lucram si astazi.

Intre timp, prin proiectele pe care le-am realizat pentru diferiti clienti din Arad, am devenit cunoscuti pe piata locala, iar clientii au inceput sa vina mai usor. Eram deja in perioada de boom a economiei, in care afacerile mergeau iar oportunitatile erau simplu de identificat.

Datorita abordarii diferite pe care o aveam si datorita faptului ca ofeream servicii apropiate de calitatea celor oferite de agentiile mari, dar la tarife mici, au urmat alti clienti pe plan local ( Ared - cel mai mare dezvoltator imobiliar din Arad, cu peste 1.500 de apartamente vandute) regional (Grup West, dealer Opel in Arad, Oradea, Satu Mare) sau national.

Au existat colaborari cu banci precum ABN AMRO (2007), cu Salomon Romania in 2006 - reprezentantul pe plan local al unuia dintre cei mai vechi producatori francezi de echipament pentru sporturile de iarna, sau multinationale din domeniul automotive, care au investit in regiunea de vest a Romaniei, cum ar fi Alcoa Fujikura in anul 2005.

Perioada de criza care a lovit intreaga industrie a publicitatii s-a simtit si pe piata din vest (Arad-Timisoara), in primul rand la nivelul bugetelor de comunicare. Si ne-a afectat si pe noi. A fost si este inca dificil. Dar inca inainte de declansarea crizei, in 2007, am incheiat un parteneriat strategic cu Michael Bulzan - un bun prieten si om de afaceri local, care detine si Grup West, dealer oficial si prestator de service autorizat pentru marcile BMW, Saab, Opel si Chevrolet.

Michael a devenit partener in cadrul Handsome si detine 50% din companie, fiind insa implicat doar in deciziile majore, strategice, pe care le avem de luat.

Una dintre acestea a fost infiintarea biroului din Timisoara anul trecut, dupa succesul avut impreuna cu VOX, dealerul Apple local (am creat impreuna magazinul Apple din Timisoara) - reusita de care suntem foarte mandri. Biroul este intr-un centru de afaceri modern din Timisoara si functioneaza ca birou de vanzari. O alta reusita este accesarea unui credit de la Uniunea Europeana in valoare de 40.000 Euro, credit care a facut posibila modernizarea completa a infrastructurii IT a firmei.

In prezent ne propunem sa ne incercam puterile pe piata din Bucuresti. Suntem o echipa de oameni tineri si foarte talentati si credem ca avem un cuvant de spus in publicitatea romaneasca. Trebuie doar sa gasim momentul potrivit pentru a-l spune suficient de clar.

Daca ar fi sa dezvoltati in acest moment o alta afacere, care ar fi aceasta? De ce?

Buna intrebare. Din fericire pentru mine, nu cred ca o istorie alternativa a ultimilor zece ani m-ar convinge sa fac altceva decat ceea ce fac acum. Evident ca mi-as dori sa nu fi trecut cu totii prin aceasta perioada grea, dar stiu sigur ca advertising-ul este industria care imi place si de care ma simt cel mai mult atras. Daca as lua-o de la capat cu Handsome daca mi s-ar oferi sansa? Cu siguranta. Daca as schimba domeniul? In nici un caz.

De ce ati ales ca punct de pornire vestul tarii? Este mai usor sa pornesti o afacere in Arad, spre exemplu, decat in Bucuresti?

Cel putin la inceput, Arad-ul a fost un dat. Era o piata noua, unde industria era la inceput si existau oportunitati. Decizia s-a nascut firesc. Doream sa am propria afacere. Eram insa legat ca resurse de orasul meu de nastere. N-am avut foarte mult de ales, la fel cum multi antreprenori nu au de ales, mai ales cu primul business pe care il cresc de la zero.

Ca sa raspund intrebarii, as spune ca dimpotriva, pornirea unei afaceri intr-un oras de provincie este mai grea si cu mai multe provocari decat intr-un oras mare precum Bucurestiul. Munca presupune nu doar creativitatea, ridicarea la inaltimea sarcinilor sau identificarea potentialilor clienti, ci si o foarte importanta componenta de educare a pietei.

In orasele mai mici clientii nu sunt pe deplin constienti de nevoia comunicarii si de ce ar putea face pentru ei o agentie. De aceea munca de convingere este de doua sau de trei ori mai grea comparativ cu un pitch intr-un oras mare, unde clientul este orientat, stie ce vrea si cum il poti ajuta.

Cum arata piata de publicitate in 2012, fata de acum zece ani?

Pentru a raspunde la aceasta intrebare ar trebui sa trec poate prin intreaga istorie a ultimilor zece ani. Nu voi face insa acest lucru. Voi spune doar ca diferentele sunt ca de la cer la pamant, chiar si pentru pietele mici precum cea din zona Arad - Timisoara.

Am trecut cu totii prin boom-ul din perioada 2005 - 2008. Am trecut si prin perioada de criza din ultimii ani. Astfel de evenimente lasa in mod obligatoriu urme. As spune ca piata este mai matura si mai bogata in experienta, chiar daca poate mai saraca, mai prudenta, mai putin creativa si mai putin deschisa la inovatie.

Ma refer aici la clienti, care de multe ori in ultimii ani au preferat retete sigure unor abordari inovative, pe principiul "daca functioneaza, atunci nu trebuie schimbat". Evident ca nu se poate generaliza un astfel de punct de vedere.

Experienta isi spune insa cuvantul in aceasta perioada, in care doar cei cu adevarat puternici, competitivi si flexibili au rezistat. Daca ar fi sa arunc o privire spre viitorul pe termen mediu, cred ca industria se pregateste de o renastere.

Anii acestia vor avea ca rezultat o sinteza a experientei agentiilor pe aceasta piata atipica cum este cea din Romania, unde comportamentul consumatorului este impredictibil, unde retetele si bunele practici nu functioneaza decat partial, dar unde odata ce ai atins coarda sensibila a consumatorului ai toate sansele sa dai lovitura.

Care au fost cele mai reusite proiecte pentru dumneavoastra in tot acest timp?

Despre cateva dintre acestea am vorbit deja - este vorba de succesul avut impreuna cu VOX, dealerul Apple local, impreuna cu care am creat identitatea de brand a magazinului Apple din Timisoara.

Printre primele proiecte de succes pe care le-am realizat au fost cele alaturi de companii precum Edy Spedition si Millefiori pe vremea cand acestea erau doar brand-uri locale. Revenind insa la proiectele recente, le-as mentiona pe cele realizate alaturi de cel mai mare dezvoltator imobiliar din Arad, cu Armonia Shopping Center sau Arad Galleria Mall.

Cum se traduce tot acest efort in cifre pentru compania Handsome?

In 2011 am avut o cifra de afaceri de 230.000 Euro, iar anul acesta speram sa depasim 250.000 Euro, o crestere mica dar primul pas spre un obiectiv mult mai ambitios: 500.000 de euro in 2 ani si depasirea pragului de 1 milion de euro pana in 2016.

Ce planuri de business aveti pentru 2013? Si mai departe?

Anul acesta este pentru noi anul in care ne-am propus sa consolidam afacerile biroului din Timisoara si sa facem primii pasi pe piata din Bucuresti. Daca in zona de vest a tarii suntem deja cunoscuti si avem o buna reputatie, care de cele mai multe ori ne preceda, intrarea pe piata din Bucuresti nu este un proces usor, avand in vedere ca exista o usoara neincredere din partea clientilor - generata in principal de faptul ca suntem pozitionati ca o agentie locala, cu sediul central la Arad.

Desi nu avem inca un birou in Bucuresti, lucram acolo cu unii clienti (o mare companie din domeniul food cu care avem proiecte importante atat in Romania cat si in afara tarii, sau cu dealerul local Shell de exemplu), am investit acolo in ultimele luni, prospectam piata si avem un om care lucreaza in aceasta directie.

Speram sa vedem curand si rezultate. Cand spun asta ma bazez pe cele doua avantaje competitive pe care le avem - flexibilitatea ofertelor financiare facute clientilor - rezultat al faptului ca operam de la Arad - si creativitatea cu care ne-am obisnuit partenerii, pe plan local, national sau international.

Va mai ramane timp si pentru planurile personale? Cum reusiti sa pastrati echilibrul intre viata profesionala si cea personala?

Spuneam acum cateva zile intr-o discutie cu un prieten ca acesti zece ani de Handsome sunt din punct de vedere al timpului investit zece ani dedicati aproape in exclusivitate business-ului.

Stiu ca poate suna a cliseu, dar 90% din timpul meu este dedicat agentiei. Si nu poate fi altfel, cel putin nu in aceasta perioada pe care o traversam. Planurile personale se confunda in mare masura cu planurile Handsome.

Si totusi... Sunt tatal unei fetite de sase ani si sunt casatorit de 11 ani. A vorbi despre echilibru intre viata personala si cea profesionala poate fi vecin cu ipocrizia, in conditiile in care compania imi ocupa o parte atat de importanta din timp.

Echilibrul este mai degraba un deziderat, un lucru spre care tindem. Ceea ce reusim insa, este sa cream din cand in cand insule de liniste pentru noi si cei dragi. Cred ca atat timp cat voi reusi sa creez aceste insule pe care sa poposim doar noi, totul va fi in regula.

Ce pasiuni aveti?

Cu riscul de a atinge iarasi un loc comun in discutiile de acest gen, marturisesc ca Handsome imi permite destul de putin spatiu de manevra pentru alte activitati sau pasiuni. Asta si poate pentru ca sunt implicat destul de mult si in aspectele operationale ale agentiei, in activitatea de creatie si strategie.

Imi place sa cred ca nu sunt doar un "patron" de agentie. Asta pentru ca la infiintarea companiei obiectivul meu nu a fost acela de a castiga suficienti bani pentru a pune burta la soare, ci de a face ce imi place cel mai mult, si mai ales, a face acest lucru in felul in care cred eu ca trebuie facut.

Evident, pastrand in permanenta in vedere obiectivele si nevoile reale ale clientului. De aceea ma implic destul de mult din punct de vedere operational. Plus faptul ca experienta mea principala dinaintea celei de antreprenor provine din domeniul creatiei. Naravurile vechi se pierd cu greu.

Vești proaste pentru iubitorii de cafea. Prețurile vor continua să crească: ”Dacă seceta persistă, nu vom avea boabe de vândut”
Vești proaste pentru iubitorii de cafea. Prețurile vor continua să crească: ”Dacă seceta persistă, nu vom avea boabe de vândut”
Preţurile la cafea îşi vor continua ascensiunea meteorică, în condiţiile în care vremea nefavorabilă, şi mai ales decizia cultivatorilor din Vietnam de a mai aştepta înainte de a-şi...
Microsoft a lansat o nouă actualizare pentru Windows 11. Cu ce îmbunătățiri vine
Microsoft a lansat o nouă actualizare pentru Windows 11. Cu ce îmbunătățiri vine
Microsoft a lansat o actualizare pentru Windows 11, identificată prin codul KB5036980, care introduce noi funcții, dar și un element mai puțin plăcut: reclame în meniul Start. Această...
#Calin Coman Handsome Advertising, #afaceri advertising, #afaceri locale Bucuresti, #succes afaceri locale , #Manageri