Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

David Paggio: Cum am facut prima fabrica de sushi din Romania

David Paggio: Cum am facut prima fabrica de sushi din Romania


David Paggio este un tanar italian, pasionat de mancarea rafinata, care si-a propus sa aduca in Romania un fel de mancare mai putin popular, despre care stia insa din calatoriile sale in intrega lume ca este foarte apreciat: sushi.

Planul sau a devenit rapid realitate: la 24 de ani a pus bazele primei si singurei fabrici de sushi din Romania, la Bucuresti.

"Faptul ca in Romania tendinta de a manca sanatos era in plina dezvoltare, iar conceptul de sushi, ca fel de mancare, nu era foarte popular, m-a inspirat sa aplic in Romania ce am vazut in urma cu cativa ani in Rusia, si asa a luat nastere My Sushi", puncteaza Paggio.

Acum, la 27 de ani, detine fabrica My Sushi care produce si distribuie intre 2000 si 3000 de bucati de sushi zilnic si a trecut de break even.

Iar linia de productie nu este deloc una clasica. A apelat la roboti care fac toata treaba, in conditii de maxima igiena.

"Este adevarat ca a fost mai mare costul initial, insa gratie capacitatii mari de productie si numarului redus de persoane care asista acesti roboti, s-a recuperat investitia in scurt timp", explica antreprenorul.

Despre calatoriile sale in intreaga lume, experientele culinare care l-au indreptat spre acest business, dar si despre cum reuseste sa imbine utilul cu placutul printr-o idee ce are tot mai mare succes pe meleagurile autohtone, vorbeste David Paggio, fondatorul My Sushi, intr-un interviu acordat Business24.

Sunteti un tanar italian, absolvent al Universitatii European Business School of London. Cum ati ajuns sa cunoasteti Romania?

In 2006 am participat, prin intermediul unui intership, la deschiderea unei afaceri in Romania si am avut oportunitatea sa cercetez in detaliu piata romaneasca in contextul intrarii Romaniei in UE.

Atunci mi-am dat seama care este potentialul pietei romanesti si am stiut ca aici vreau sa-mi deschid o afacere.

Cum s-a nascut ideea de a face o fabrica de sushi?

Am avut ocazia sa calatoresc in multe locuri, printre acestea am fost si in Rusia, unde am vazut evolutia conceptului de sushi, de la un aliment care nu era cunoscut, la una dintre cele mai apreciate feluri de mancare. La aceasta se adauga faptul ca imi place sa mananc sanatos, in mod special sushi si astfel am ajuns sa imi doresc sa am fabrica mea, care se afla in Bucuresti.

Cat ati investit in aceasta fabrica?

In afara de partea financiara, care a fost consistenta, cea mai importanta investitie a fost timpul, pasiunea si implicarea.

Ati apelat la roboti care asigura intregul proces de productie, rapid si in conditii de maxima igiena, o tendinta care se arata a fi "structura viitorului". Ce ne puteti spune despre eficienta acestei solutii, despre profitabilitatea ei (pret aparatura versus eventuale costuri cu angajatii, etc)?

Folosirea robotilor pentru sushi, garanteaza, dupa cum ati spus si dumneavoastra, maxima igiena, intrucat se limiteaza la minim contactului uman cu materia prima (peste, orez, alge, etc) care poate suferi modificari in caz contrar.

Cu ajutorul robotilor se asigura, de asemenea, calitatea constanta 365 de zile pe an si se ofera posibilitatea unei producerii unei cantitati mari de sushi, asa cum se intampla si in ziua de azi cand producem aproximativ 3000 de sushi/zi.

Este adevarat ca a fost mai mare costul initial, insa gratie capacitatii mari de productie si numarului redus de persoane care asista acesti roboti, s-a recuperat investitia in scurt timp.

Ce v-a inspirat in alegerea acestei formule de lucru?

Cred ca toata lumea cand merge la restaurant si comanda felul de mancare preferat, vrea ca acel fel de mancare sa fie pregatit de fiecare data la fel si sa aiba acelasi gust. De asta, ce am vrut eu era sa pot oferi cele mai bune produse clientilor mei, fara a schimba gustul sau calitatea, pe care am dorit-o constanta 7 zile din 7 in fiecare saptamana.

In cat timp estimati ca veti ajunge la break even?

Dupa multa munca si eforturi, am placerea sa pot spune ca am trecut deja de break even point.

Ce cifra de afaceri estimati pentru 2014? Vorbim despre o crestere fata cifra de afaceri din 2013?

Putem vorbi cu usurinta despre o crestere a cifrei de afaceri in 2014, comparat cu 2013. Compania creste intr-un ritm alert deoarece fiecare client nou este cucerit de profesionalismul angajatilor companiei si gustul inconfundabil My sushi.

Asadar, au prins romanii gustul sushi?

Cum am mai spus, tendinta de a manca sanatos este in crestere, si, in consecinta, din ce in ce mai multe persoane descopera sushi si proprietatile sale (atat dietetice cat si benefice sanatatii).

Exista o mica retentie in a manca sushi din partea persoanelor care nu consuma peste crud, iar pentru acestia avem o gama de preparate termice (crevete, caracatita, ton, somon), oferind posibilitatea scepticilor de a incerca, si ei, sushi.

Revenim la formula de lucru. Aveti, de asemenea si personal calificat care asigura consultanta in alegerea meniului. Ati gasit aici personal deja calificat in acest domeniu sau ati fost nevoit sa oferiti cursuri angajatilor? I-ati invatat personal secretele sushi?

Secretele sushi sunt multe, iar persoanele care le cunosc sunt putine. Fiecare persoana care lucreaza pentru My sushi a primit un training intensiv pentru domeniul in care lucraza. Ce se ofera clientilor este un ghid complet care duce la alegerea meniului/compozitiei celei mai potrivite pentru fiecare persoana, in functie de gusturile sale.

Colaboram cu medici nutritionisti, specialisti in inginerie alimentara si suntem in permanenta la curent cu noutatile aparute in lumea sushi pe plan international, asta pentru ca vrem sa fim mereu mai buni.

Inteleg ca stiati despre sushi din calatoriile dumneavoastra in intreaga lume. Ce tari ati vizitat pana la 24 de ani, cand ati inceput acest business?

Am avut norocul sa vad multe tari si locuri frumoase... Pot spune ca inainte de a veni in Romania am locuit in Italia, Spania, Anglia , Franta, Cipru, Malta; daca vorbim despre tari pe care le-am vizitat ma gandesc la Rusia, Republica Dominicana, Cuba, Dubai, China, America, si lista poate continua.

Ce experiente inedite ati avut in calatoriile dumneavoastra?

Sa cunosc culturi noi si persoane interesante din jurul lumii reprezinta cea mai buna experienta pe care as fi putut sa o am, iar acest aspect influenteza, de asemenea si modul de a percepe lucrurile care ma inconjoara. Din punctul meu de vedere experientele indite sunt acelea care te fac sa descoperi lucruri noi si din care ai ce sa inveti.

De unde s-a nascut aceasta pasiune pentru calatorie?

Prima data cand am fost in Valencia, la 13 ani, am mers alaturi de familia mea la un restaurant in care se servea paella, si m-am regasit intr-o situate diferita fata de experientele anterioare.

Orez galben cu pui si peste, era ceva complet nou pentru mine, care eram obisnuit sa mananc paste cu sos Bolognesse. Ideea de a manca acel orez "ciudat" nu ma entuziasma foarte tare; asta pana in momentul in care am gustat, si nu-mi venea sa cred ca poate exista o combinatie de pamant si mare atat de delicioasa. Atunci mi-am dat seama ca sunt multe lucruri pe care nu le cunosc si care trebuiau sa fie descoperite.

Ce alte idei aveti pentru piata romaneasca, din aceste calatorii? Ce planuri de business aveti?

Piata romaneasca este in continua evolutie datorita curiozitatii de a incerca ce este nou si de a noile concepte. Am deja pregatite cateva planuri pentru viitor pentru aceasta piata, proiecte inovative si dinamice, dar o sa va dau detalii despre asta la momentul respectiv.

Va ramane timp si pentru planurile personale?

Timpul liber este foarte important in viata fiecarei persoane, indiferent de varsta. De la o varsta mai mica, am avut norocul sa calatoresc mult; la fel si acum, imi doresc mereu sa vad locuri noi sau sa ma intorc in locuri pe care le cunosc in care m-am simtit bine.

Si datorita muncii mele am posibilitatea sa calatoresc, iar asta imi place mult pentru ca pot imbina utilul cu placutul. Cu vointa, timpul ajunge pentru orice.

My Sushi ofera o gama larga de produse proaspete si sanatoase tuturor celor care doresc sa manance cel mai bun sushi din oras, livrat direct unde se afla, in cel mai scurt timp. Acele produse sunt prezentate pe site-ul My Sushi.

In 2013, My sushi a introdus pe piata romana un nou concept in vanzarea sushi - la bucata, in functie de preferinta clientului (Ex: Carrefour Baneasa, Mega Image Piata Gemeni).


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3023 ori

comments powered by Disqus