Gabriel Zbarcea, TZA: Despre inovatie, fiscalitate si timp liber

Sambata, 20 Octombrie 2012, ora 00:00
4196 citiri
Gabriel Zbarcea, TZA: Despre inovatie, fiscalitate si timp liber

Gabriel Zbarcea, CEO Tuca Zbarcea si Asociatii, si-a adus compania pe locul al treilea in topul celor mai inovatoare firme de avocatura din Europa Continentala si a castigat numeroase premii, chiar pe timp de criza.

Pe piata locala Tuca Zbarcea si Asociatii au venit cu o noua abordare, lucru care le-a adus premiul pentru inovatie acordat de Financial Times.

Ei au fost primii care au depasit pragul de 20 milioane de euro al incasarilor, primii care au spus ca "fara sa comunici, nu poti progresa", primii care au patruns in social media si au dezvoltat doua bloguri: unul dedicat crizei si celalalt Noului Cod Civil.

Cheia succesului sta chiar in echipa, sustine Zbarcea, abia apoi conteaza proiectele si dosarele.

"Cu o echipa buna, sudata, inteligenta, creativa si prompta vor veni si proiecte mari, se vor castiga si dosare importante", completeaza acesta.

Despre merite si recunoasterea lor, motivele care au atras atentia publicatiei britanice asupra lor, fiscalitate dar si timpul personal pe care un avocat manager de casa de avocatura si-l permite vorbeste Gabriel Zbarcea, intr-un interviu acordat Business24.

Tuca Zbarcea si Asociatii s-a situat pe locul al treilea in topul celor mai inovatoare firme de avocatura din Europa Continentala. Care sunt factorii ce au contribuit la acest succes?

Competitia patronata de Financial Times este, in fiecare an, o provocare si o mandrie pentru noi. Intr-adevar, as minti daca as spune ca nu ne bucura aceasta recunoastere, pentru ca ea vine din partea uneia dintre cele mai prestigioase publicatii de business din lume si este obtinuta in conditiile unei concurente internationale extrem de dure.

Practic, rezultatele noastre din fiecare an reflecta perceptia Financial Times asupra proiectelor prezentate in concurs, punctajul in fiecare dintre categoriile raportului fiind dobandit prin aplicarea unor criterii riguroase, ce analizeaza elementele de originalitate, abordarile ingenioase intr-o situatie anume, impactul acestora la scara redusa sau la scara mare, cat si prin raportare la celelalte candidaturi primite.

Criteriile in baza carora se realizeaza clasamentul celor mai inovatori avocati sunt clare iar metodologia - imposibil de contestat. De altfel, numarul tot mai mare de candidaturi primite de la an la an este o dovada a succesului de care se bucura Financial Times Innovative Lawyers; vorbim de firme de avocatura cu mii de avocati in intreaga lume si afaceri de miliarde de euro, pana la firme de avocatura independente, recunoscute la nivel national.

Desi marimea nu conteaza, sigur ca forta unei firme de avocatura din "Magic Circle" este greu de egalat de catre jucatori mai mici, cum suntem si noi. Tocmai de aceea raportul Financial Times al celor mai inovatori avocati evidentiaza faptul ca, indiferent de jurisdictie, de talie ori venituri, avocatii raman preocupati de calitatea actului juridic, a serviciilor pe care le ofera si ca munca lor aduce in mod real valoare adaugata clientilor si comunitatii, in general.

Financial Times cauta sa identifice firmele de avocatura cu o abordare diferita, vor sa vada ca ele isi asuma un risc mai mare si ca sunt mai apropiate de clienti si de business-ul acestora.

Din punctul nostru de vedere, rezultatele obtinute in ultimii sase ani de cand participam la aceasta competitie sunt datorita clientilor nostri, avocatilor si, in general, echipei Tuca Zbarcea & Asociatii si care demonstreaza, zi de zi, ca aceasta profesie este o combinatie intre talent, vocatie si gandire inovatoare.

Nu in ultimul rand, asa cum am declarat si dupa ceremonia de la Londra, cred sincer ca datoram ceea ce suntem azi si competitorilor nostri, pentru ca ei ne-au facut an de an mai puternici.

Pentru noi, a inova inseamna a aborda intr-un mod ingenios o problematica juridica spinoasa, a crea precedente locale, a avea initiative care sa aduca valoare adaugata clientilor sau a adopta decizii inedite de dezvoltare a business-ului. De altfel, noi am fost cumva niste deschizatori de drumuri pe anumite domenii, primii care am depasit pragul de 20 milioane de euro al incasarilor, primii care am spus ca fara sa comunici, nu poti progresa. Am fost primii care am patruns in social media, am dezvoltat doua bloguri, unul dedicat crizei si celalalt Noului Cod Civil.

In acest proces, inovatia este direct legata de existenta unui mediu de lucru propice dezvoltarii creativitatii, care sa incurajeze libertatea de exprimare, sa stimuleze schimbul de idei si de experienta. Si-mi place sa cred ca si atmosfera destinsa si cordiala din cadrul firmei este unul din factorii ce contribuie la mentinerea noastra in clasamentul celor mai inovatoare firme de avocatura din Europa Continentala.

Care sunt, dupa parerea dumneavoastra, provocarile fiscale pe care companiile trebuie sa le depaseasca in anul 2012, facand referire la modificarile Codului Fiscal si la masurile fiscale propuse de guvernul Ponta pentru sprijinirea mediului de afaceri?

Principala provocare este data de imprevizibilitatea legislatiei in materie fiscala. Nimic nu e mai daunator decat sa nu poti sa stii ce ti se intampla, ce ti se pregateste. E complicat pentru orice companie sa isi faca planuri multianuale atata vreme cat exista dubii privind stabilitatea fiscala.

Care au fost cele mai mari dificultati pe care le-ati intampinat in a pune pe picioare o afacere care, in prezent, are 95 de avocati?

Eu prefer intotdeauna sa-mi aduc aminte de momentele de satisfactie. Dar ca sa raspund totusi intrebarii adresate, nu cred sa fi avut momente de impas in acest business de la infiintarea casei de avocatura.

Ca manager, sigur ca au existat mai multe provocari carora a trebuit sa le fac fata, printre care cele mai importante au fost legate de criza economica si financiara. In 2008, m-a preocupat mult, tin minte, sa ne adaptam, sa fim cu un pas in fata, sa fim flexibili si sa anticipam corect efectele noului context.

Ca avocat, sunt mai multe proiecte dificile de care imi amintesc cu placere, imi amintesc chiar si de noptile albe petrecute finalizand due diligence-uri ori negocieri importante. Printre mandatele semnificative de la inceputul carierei mele de avocat se numara privatizarea Petromidia in care am asistat Akmaya, apoi privatizarile Alro/Alprom, privatizarea Societatii Nationale a Tutunului.

Am mai avut ocazia de a ma implica si in primele privatizari in sectorul bancar si in cel al distributiei de energie electrica si gaze. Alte mandate reprezentative din punctul de vedere al complexitatii si anvergurii la scara nationala/internationala sunt proiectul Rosia Montana, proiectele CEZ in Romania.

Timp de patru ani consecutivi, Tuca Zbarcea si Asociatii a fost desemnata "Firma de avocatura a anului din Romania", distinctie oferita de un grup de oameni de afaceri. Tinand cont ca aceasta recunoastere a venit in ani de criza financiara, care sunt secretele "infloririi" intr-o perioada economica dificila?

Da, am primit mai multe distinctii de-a lungul timpului, atat pe plan intern, cat si la nivel international, cum ar fi premiul The Lawyer pentru Firma de Avocatura a Anului din Europa de Est si Balcani, premiul Chambers pentru Firma de Avocatura a Anului din Romania, premiul IFLR pentru Firma de Avocatura a Anului din Romania. Toate recunoasterile mentionate anterior au venit in ani de criza economica profunda, dar conjunctura economica n-are nicio legatura cu aceste performante.

Raspunsul este unul singur: secretul inseamna oamenii, echipa. Abia apoi conteaza proiectele si dosarele. Cu o echipa buna, sudata, inteligenta, creativa si prompta vor veni si proiecte mari, se vor castiga si dosare importante. Brandul nostru nu e dat de mine sau de Florentin (Florentin Tuca- partener coordonator n.r), ci de ceea ce inseamna echipa din fata noastra: avocati, asistente, staff.

Revenind si la provocarile generate de criza, avocatii cred ca se afla intr-o pozitie privilegiata: de avocati va fi nevoie oricand. S-a mai spus, si sunt perfect de acord, ca efectele crizei economice afecteaza diferit sectoarele si domeniile de activitate intr-o economie.

Sigur ca fuziunile si achizitiile ori real estate-ul au suferit in aceasta perioada, in acelasi timp insa a crescut cererea de servicii de specialitate pe partea de reorganizari si restructurari, inclusiv de personal, litigii si arbitraje, insolvente.

De fapt, aceasta evolutie este specifica firmelor de tip full service, care au canalizat resursele catre acele arii de practica cu potential de dezvoltare, intelegand importanta unei adaptari rapide la noile cerinte ale pietei.

Piata serviciilor juridice din Romania este intr-o continua schimbare. Credeti ca s-a ajuns la o saturatie sau este inca nevoie de avocati specializati?

Cred ca este loc pentru toata lumea, piata este foarte dinamica. Ceea ce conteaza sunt calitatea serviciilor, tradusa prin profesionalismul echipei de avocati, disponibilitatea in relatia cu clientul, reactia prompta fata de nevoile acestuia, puterea de a anticipa problemele juridice potentiale cu care s-ar putea confrunta si, nu in ultimul rand, stabilirea unui veritabil parteneriat cu acesta.

Tinand cont ca avocatura este o meserie solicitanta, iar managementul atrage sarcini suplimentare, cat timp liber mai are un manager de casa de avocatura?

Are atata timp cat isi doreste sa aiba. Vreau sa spun ca singuri ne stabilim prioritatile, cat dam familiei, cat dam jobului, cat ne oferim noua insine. Pentru mine este entuziasmant si in acelasi timp reconfortant sa imi vad copiii jucandu-se.

Care este cea mai frumoasa vacanta de pana acum?

Cele mai frumoase vacante sunt cele de care imi pot aminti peste timp. Prima mea vacanta in strainatate, in Norvegia din '92 cu Ioana, Dana, Oana, Titus si alti colegi de la Facultatea de Drept, vacanta cu fratele meu si cu tatal meu din 1984 de la Slanic Moldova, poate pentru ca tata s-a prapadit 2 ani mai tarziu.

De asemenea, imi amintesc de vacantele de la tara de la Maldaeni sau vacantele de pe litoralul romanesc, copii fiind, atunci cand deschideam geamul sa vedem si sa mirosim marea.

ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) deruleaza o actiune de verificare a site-urilor de cumparaturi si aplicatii chinezesti care functioneaza ca o piata online, Temu si...
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat, în China, noul model Galaxy C55, eveniment care a avut loc fără prea multe anunțuri spectaculoase. Telefonul este, în esență, identic cu modelul Galaxy M55, dar se distinge...
#interviu Gabriel Zbarcea, #interviu manager Tuca Zbarcea, #premiu Financial Times Tuca Zbarcea , #Manageri