Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Jean Istasse, despre Romania: O cultura de afaceri dura, dar imi place

Jean Istasse, despre Romania: O cultura de afaceri dura, dar imi place


Jean Istasse, omul de afaceri care conduce filiala romana a Sodexo, este de parere ca mediul de afaceri din zona balcanilor este plin de provocari dar, desi are o cultura de afaceri dura, s-a obisnuit in timp si a ajuns chiar sa ii placa.

Pentru el timpul liber inseamna doar zilele de weekend in care incearca sa faca foarte mult sport, dar si sa descopere Romania impreuna cu familia sa.

Istasse se afla in grupul Sodexo inca din 1996, timp in care a condus operatiuni in filiale precum cele din Bruxelles sau din Paris, iar experienta acumulata ii permite sa priveasca obiectiv si complet situatia in care se afla piata tichetelor de masa in Romania.

Despre afaceri, timp liber si cum isi cheltuieste banii, vorbeste directorul general Sodexo, intr-un interviu acordat Business24.

As vrea sa vorbim, pentru inceput, despre primii pasi pe care Sodexo i-a facut in Romania. Cat de usor au adoptat romanii ideea tichetelor pentru angajati?

Tichetele de masa reprezinta un beneficiu folosit pe o scara foarte larga in peste 40 de tari. Este un beneficiu acceptat si folosit de un numar impresionant de angajatori, deoarece adreseaza o nevoie de baza a unui angajat- de a manca la pranz- si in decursul anilor a demonstrat ca are un impact semnificativ asupra performantei in munca.

Un angajat care sare peste masa de pranz are un randament scazut in munca si acest lucru afecteaza performanta companiei. Acesta este motivul principal pentru care un numar foarte mare de angajatori aleg sa ofere tichete de masa propriilor angajati incurajandu-i sa manance la pranz.

De aproape 50 de ani, Sodexo desfasoara la nivel international programe al caror scop este acela de a educa angajatorii sa aiba grija de propriii angajati si din fericire, experienta acumulata in atat de multe tari serveste ca exemplu si in tarile in care sistemele de tichete sunt la inceput.

In Romania, spre exemplu, conform studiului realizat de Institutul de Economie Nationala al Academiei Romane "Impactul economic si financiar al tichetelor de masa in Romania", in prezent, 1.900.000 de angajati beneficiaza de tichete de masa in fiecare luna. Acelasi studiu estimeaza ca 80% dintre companiile mari acorda tichete de masa propriilor angajati in timp ce numai aprox 35% dintre intreprinderile mici si mijlocii acorda tichete de masa propriilor angajati.

Utilizarea tichetelor de masa este stimulata in Romania si de facilitatile fiscale oferite de catre statul roman acelor companii care aleg sa aiba grija de sanatatea angajatilor lor. Pentru sumele acordate in tichete de masa, angajatorii si angajatii sunt scutiti de taxele salariale iar sumele oferite sunt deductibile. Pentru sumele primite in tichete de masa, angajatii platesc doar impozitul pe venit de 16 %.

Cum arata piata romaneasca in momentul de fata?

In momentul de fata, cel mai raspandit beneficiu oferit de catre angajatori este tichetul de masa, folosit de aproape 80% dintre companiile care folosesc sistemul de tichete. Urmatoarele tichetele folosite sunt tichetele cadou, de vacanta si de cresa.

Din 2011 conduceti filiala romaneasca a companiei. De ce ati ales tocmai Romania? Cum ati ajuns sa lucrati in Romania?

Propunerea de a veni in Romania mi-a fost adresata de catre compania-mama. Am acceptat cu bucurie propunerea, mai ales ca reprezenta un pas inainte in carierea mea, datorita faptului ca implica mai multe responsabilitati. Mai mult, Romania este o tara in care te poti adapta usor ca strain, dat fiind faptul ca majoritatea oamenilor sunt foarte deschisi, iar facilitatile pentru viata de zi cu zi sunt prezente la fel ca oriunde in Europa.

Ati fost la conducerea Sodexo in mai multe tari, cum ati caracteriza evolutia afacerilor in Romania, raportat la alte tari precum Bulgaria, Franta, Belgia...

Franta si Belgia sunt piete foarte stabile, care dau un sentiment de siguranta, dar, in acelasi timp, sunt piete mai putin dinamice. Bulgaria se afla la cealalta extrema, mai ales ca foarte multe domenii se afla in dezvoltare, avand o piata dinamica si plina de provocari.

Romania, pe de alta parte, este o piata mult mai matura si, de asemenea, mult mai mare si ramane o piata plina de provocari, mai ales ca in regiunea balcanica exista o cultura de afaceri foarte dura, dar cu care in timp m-am obisnuit si a ajuns chiar sa imi placa.

Ce planuri de business aveti pentru Sodexo Romania, in 2013?

Vom continua sa oferim clientilor nostri servicii de calitate, integrand in solutiile nostre raspunsurile la nevoile pe care le identificam.

Va mai ramane timp si pentru planurile personale?

Singurul timp liber pe care il am este in weekend.

Ce pasiuni aveti?

Incerc sa imi petrec timpul liber facand sport, mai ales inot. In plus, cand am timp liber incerc sa descopar Romania impreuna cu familia mea.

Si, pentru ca suntem la editia de weekend "Cum sa-i cheltuiesti", cum prefera directorul Sodexo Romania sa isi cheltuiasca bani?

Cea mai mare parte a banilor pe care ii cheltuiesc sunt pentru calatorii.Imi place mult sa calatoresc impreuna cu familia mea, fie in Romania, fie in alte tari.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2318 ori