Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Laurentiu Balasa, antreprenor la 23 de ani: Businessul e un fel de religie aplicata

Laurentiu Balasa, antreprenor la 23 de ani: Businessul e un fel de religie aplicata


Laurentiu Victor Balasa este un antreprenor care, la doar 23 de ani, are deja cinci ani de experienta in lumea afacerilor. A intrat pe acest drum cu o patiserie, a continuat cu E-redus.ro, ReduceriAzi.ro, Mutari-totale.ro si, cel mai recent: T-Me Studios, alaturi de un alt tanar antreprenor, Matei Pavel.

A fost printre primii care au avut un site de reduceri colective, afacere pe care a vandut-o ulterior omului de afaceri Mircea Popa.

Laurentiu Balasa vine cu o noua perspectiva asupra a tot ceea ce inseamna business sau antreprenoriat: "Business-ul e un fel de religie aplicata, practica, in miscare, pentru ca ofera oamenilor paine si fericire", spune tanarul, subliniind ca "sa fii antreprenor e util pentru societate, deci cred ca toti ar trebui sa o faca. E foarte, foarte distractiv", declara acesta, intr-un interviu acordat Business24

ReduceriAzi a fost o afacere de la zero, pe care ati vandut-o cu un profit serios. Spuneti-ne si noua aceasta poveste cu exit de succes.

ReduceriAzi.ro a fost inceput in 2011. Ideea a aparut atunci cand eram in vizita la salonul de tatuaj al unui prieten. El avea in derulare o campanie cu GoldenDeals si imi povestea despre cat de multumit e de volumul de clienti.

Astfel am inceput sa cercetez si mi s-a parut ca industria de reduceri colective era in crestere in acea perioada, motiv pentru care am inceput ReduceriAzi impreuna cu un fost asociat.

Am colaborat doar partial pentru dezvoltarea site-ului cu o firma de web development, asa ca am tinut costurile foarte jos.

De fapt, singurele costuri initiale au fost printarea unor flyere - pe care le-am facut in alb-negru si de dimensiuni foarte mici (pentru a fi ieftine) - si angajarea pentru 3 zile a unor studenti si/sau liceeni pentru impartirea lor. Totul legal, evident.

Site-ul a fost OK conceput si a crescut rapid datorita pietei. Nu am iluzii de antreprenor minune. E bine sa fii la inceputul unei "jungle" tinere. Eu cred ca IT-ul este similar "junglei" din anii '90, atunci cand multi oameni au facut sume "obscene" de bani, datorita sau... poate din cauza unor trasaturi profund, visceral... diferite.

Poate ca totusi am facut unele lucruri diferite care au ajutat ca ReduceriAzi sa creasca:

Am fost primii cu prezentari video ale fiecarui partener de pe site. Aveam un prieten care acum are o firma de editare video. Atunci abia incepea, asa ca l-am convins sa ne ajute cu filmari si editari video pentru fiecare oferta in parte.

Am fost primul site care a oferit plata fizic cu livrarea voucherelor la nivel national. Oamenii prefera sa plateasca cash.

Am oferit foarte multe metode de plata si am lucrat cu pizzerii cunoscute, cinematografe cunoscute, saloane bune.

Dupa ce am inceput sa angajam, am avut noroc sa gasim un agent de vanzari foarte empatic si carismatic.

Dupa ce site-ul a atins o anumita cifra de afaceri, l-am vandut pentru un multiplicator - foarte mic as adauga acum!- unor persoane cu afaceri in diverse domenii.

A fost aceasta prima dumneavoastra afacere? Cum ati intrat in lumea afacerilor?

Nu, prima afacere personala a fost o patiserie. De fapt, prima afacere a fost o firma de relocari, pe la 16-17 ani, dar acolo povestea este prea lunga de povestit. Revenind la patiserie, in perioada liceului, cand ma intorceam acasa, schimbam autobuzul intr-o statie foarte aglomerata, undeva la intersectia 13 Septembrie cu Drumul Sarii.

La un moment dat, fratele meu mai mare mi-a zis ca ar fi tare sa existe o covrigarie acolo si ca sigur ar avea vanzare. Am imprumutat banii necesari, eu jumatate si fostul meu asociat jumatate.

Am construit o cosmelie dubioasa - totul legal, evident - si am inceput sa vindem covrigi, impreuna cu doua angajate. Aveam 18 ani cred. Am recuperat investitia rapid. Pare ca lumea era atunci foarte avida sa cumpere covrigi.

Am devenit o patiserie, ne-am extins in trei locatii si trei puncte de distributie, la un moment dat avand 13-14 angajati. Am inceput sa livram produse de patiserie si in fostul meu liceu, astfel incat uroborusul sa fie complet. Am vandut pentru a ne focusa pe ReduceriAzi, o perioada proiectele existand in paralel.

Spuneti-ne cate ceva si despre businessul incheiat cu omul de afaceri Mircea Popa pentru portalul E-redus.ro.

E-Redus a fost un proiect foarte amuzant. L-am vandut domnului Popa, pe care l-am cunoscut atunci cand ne-am mutat birourile in una dintre cladirile dumnealui.

Am spus povestea ceva mai pe larg pe blogul meu.

Ne-am imprietenit pentru ca dumnealui, desi vine dintr-o lume total diferita, vroia sa construiasca o retea de site-uri. Am rezonat in ideea asta si mi s-a parut foarte tare ca are disponibilitatea si deschiderea de a invata despre o nisa noua.

Cred ca faptul ca ne-am imprietenit arata ca business-ul este un sport similar, cu principii neschimbatoare, indiferent de industrie. Indiferent de varsta. Indiferent de background.

Din activitatea dumneavoastra pe segmentul de business, observ ca sunteti un specialist in exit-uri de succes, la doar 23 de ani. De unde ati deprins aceasta tehnica de a face afaceri? Aveti vreun model in lumea afacerilor sau poate v-a inspirat o anumita carte de business citita?

Nu sunt absolut deloc un specialist in exit-uri. Nu cred ca exista acest concept in lumea reala. Sunt pur si simplu prea multe variabile pe care nu le ai sub control. Nu le are nimeni sub control. Mana invizibila a pietei ori nu exista, ori e o butaforie totala controlata de o inteligenta artificiala mult peste intelectul uman.

Dar sigur nu am nici o tehnica speciala. Singurul meu "asset" este inconstienta si dorinta exhaustiva.

Legat de recomandari: e un cliseu, dar citesc mult despre antreprenori-poster precum Elon Musk, Richard Branson, Peter Thiel, Kevin O'Leary. Cel mai util lucru in experienta de antreprenor cred ca a fost faptul ca am ascultat -posibil- toate seminariile lui Richard Bandler si apoi ale lui Tony Robbins. Tony Robbins e genial.

Tot in scop de business, cred ca e util pentru oricine sa citeasca lecturi foarte variate legate de spiritualitate: Dhammapada, Aliester Crowley si viziunea lui asupra magiei, Madame Blavatsky, Jordan Maxwell si simbolurile lui. Mai ales Jiddu Krishnamurti.

E amuzant pentru ca, pentru mine, toate chestiile spirituale sunt profunde practice si se leaga de business in mod concret.

Business-ul e un fel de religie aplicata, practica, in miscare, pentru ca ofera oamenilor paine si fericire.

Ce proiecte aveti acum in desfasurare? Spuneti-ne mai multe despre proiectul T-Me si colaborarea cu Matei Pavel.

T-Me Studios e un proiect extraordinar. Am avut foarte multi colaboratori, dar nu am strans niciodata o echipa atat de tare, motivata si profesionista. Zeii business-ului ne-au binecuvantat cu oameni nebuni care raman cu noi la birou pana la 8-9 seara. Sper sa tot fim blagosloviti asa.

Proiectul s-a schimbat fata de ultima oara cand ati vorbit cu Matei. Nu mai lucram cu designeri externi, doar in-house. Facem lucruri mult mai variate acum, am reusit sa intram pe mai multe nise si in mai multe tari, localizandu-ne si mai mult produsele.

Ce-i important e cat de distractiv se simte sa fii intr-o industrie imensa, globala, sa poti sa ai parteneri in fiecare loc.

Datorita oceanului de potential in care ne ineaca industria, ne simtim ca un chihuahua aruncat in Atlantic. Sper ca nu mi-am jignit colegii, dar cred ca asa pot fi descrise toate firmele de mobile astazi, indiferent de unde vin.

Iar noi, invatam si noi sa surfam valul care se tot ridica incontrolabil: lumea mobile.

Ce planuri de business aveti pentru 2014?

World Domination.

Aveti aceleasi ambitii ca si partenerul dumneavoastra de afaceri, Matei Pavel, de extindere la nivel international?

Matei e deja extins international de cand cu CautaReduceri. Am auzit ca e milionar de cand cu vanzarea, dar nu vrea sa recunosca.

Avem ambitii diferite, dar cred ca amandoi vrem sa crestem, sa maximizam. Ce ai putea sa faci mai bun cu timpul pe care il ai?

Ati participat, recent, la Mobile World Congress in Barcelona, ce ne puteti spune despre tendintele in mobile marketing? Cat de repede le vom intalni si in Romania?

Noi am fost acolo pentru a ne intalni cu diversi parteneri si pentru a ne face altii noi. Cred ca industria mobile se raspandeste cu o viteza relativ egala peste tot.

Poate doar cateva locuri sunt privilegiate, cum ar fi Tel Aviv, diverse orase in China, California. Dar in general, ceea ce este afara exista si la noi.

Cum vi s-a parut la Barcelona? Va place acolo?

Pana la Barcelona, nu iesisem niciodata din tara. Au fost constant lucruri de facut aici. Am mers impreuna cu asociatii mei, asa ca a fost extraordinar de distractiv si am cunoscut multi oameni cu care putem sa facem lucruri foarte mari, impactand si mai multi oameni. Foarte, foarte distractiv.

Ma bucur ca am putut sa plec comfortabil mental pentru ca stiam ca e in scopul muncii mele.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6745 ori