Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Managerul Snack Attack, despre afaceri ca o calatorie

Managerul Snack Attack, despre afaceri ca o calatorie


George Bakopanos, directorul general Snack Attack Romania, vorbeste despre norocul pe care l-a avut in cariera. S-a ambitionat sa intre intr-o afacere pe cont propriu de la o varsta frageda si, de atunci, lucrurile au venit de la sine. Acum este managerul a trei companii, dar recunoaste ca sacrificat mult timp liber pana sa ajunga aici.

"(...) nu am foarte mult timp liber, acesta fiind elementul pe care a trebuit sa il sacrific pe altarul afacerilor pe care le conduc. Intentionez, insa, sa fac o schimbare la acest capitol intrucat lucrez deja de 30 de ani si cred ca a venit momentul sa ma mai relaxez putin si sa ma bucur mai mult de timpul liber", recunoaste acesta.

Despre ascensiunea sa in mediul de business, pasiuni, "revitalizarea" Snack Attack pe piata romaneasca si ce intentioneaza sa faca managerul pe piata mancarurilor sanatoase, povesteste George Bakopanos, intr-un interviu acordat Business24.

Spuneti-ne mai multe despre dumneavoastra. Am inteles ca v-ati nascut in Canada, ati avut acolo propriul restaurant, apoi un complex in Grecia si un hotel de patru stele in Romania. Care este povestea dumneavoastra ca manager si antreprenor si cum ati ajuns in Romania?

Nu stiu daca o pot numi o poveste, mai degraba o "calatorie" in timpul careia am invatat din experientele pe care le-am trait locuind in mai multe tari.

Cand am inceput sa cresc nu eram chiar pasionat de scoala, lucru pe care profesorii il sesizau cu usurinta. Am vrut sa fiu liber si asta am facut: am renuntat la scoala la o varsta frageda.

Povestea a inceput cand lucram intr-un restaurant la 15 ani ca spalator de vase si, mai apoi, am avansat din bucatarie pana in pozitii de management. Cand am implinit 20 de ani am cumparat localul.

Sa am propria mea afacere la o varsta atat de frageda a fost o provocare intrucat inca aveam multe de invatat, aveam un credit imens si eram, in acelasi timp, responsabil de cei 30 de angajati. In plus, lucram cate 16 ore pe zi, dar imi placea la nebunie. Am avut noroc si la 28 de ani am reusit sa vand afacerea care devenise deja de succes.

Din acel moment a inceput cariera mea in industria HoReCa. Am ajuns, la un moment dat, sa detin o cafenea si sa fiu manager al unui club privat de tenis, dupa ce am vandut restaurantul. Am locuit si in Indonezia pentru o perioada scurta de timp, exportand mobila si arta tribala in Canada. Aceasta perioada a fost una interesanta, am muncit dar m-am si distrat. Trebuie sa recunosc ca (n.red. Indonezia) este o tara extraordinara, cu oameni extraordinari.

Dupa aceea m-am mutat in Grecia, pentru a "prinde gustul Europei", iar aceasta mutare a adus cu sine cateva provocari interesante. In cei cinci ani cat am locuit acolo am condus un restaurant de 600 de locuri si un complex la malul marii.

Romania a fost cea mai recenta mutare, ce s-a petrecut in urma cu aproape sapte ani si, desi am inceput ca director general al unui hotel de patru stele, lucrurile au luat o alta intorsatura cand am inceput sa lucrez pentru compania Elmec.

Prima intalnire cu proprietarul Elmec s-a transformat intr-un interviu de angajare si "restul e istorie". La un moment dat acesta a vandut Elmec, insa noi am ramas parteneri de cinci ani incoace.

Mai conduceti si alte businessuri in acest moment?

In acest moment sunt directorul general al Livingwell, o companie pe care am pornit-o de la zero chiar la inceputul crizei si care are acum o cifra de afaceri de 2 - 2.5 milioane de euro anual. Firma se dezvolta pe segmentul Wellness si este reprezentantul unor branduri de top, precum Reebok, Technogym, Powerbar, Polar si lista continua.

In plus sunt director general al companiei Vans Romania, parte din Sport Couture srl, un brand care este pe piata din America de Nord din anii '60 si care abia acum incepe sa devina tot mai populara si in Europa.

Cat timp liber va mai ramane la dispozitie, in aceste conditii?

Sincer sa fiu nu am foarte mult timp liber, acesta fiind elementul pe care a trebuit sa il sacrific pe altarul afacerilor pe care le conduc. Intentionez, insa, sa fac o schimbare la acest capitol intrucat lucrez deja de 30 de ani si cred ca a venit momentul sa ma mai relaxez putin si sa ma bucur mai mult de timpul liber.

In zilele libere imi place sa citesc, sa ies cu prietenii, insa in mare parte inca ma concentrez la munca. Mi-a intrat in sange si e un obicei greu de indepartat.

De ce ati ales aceasta cale in viata, aceea a managementului si antreprenoriatului in HoReCa?

Aceasta cale pare ca m-a ales pe mine, nu am fost niciodata nevoit sa caut un loc de munca si am avut norocul sa mi se ofere aceasta cariera. Tot ce am facut a fost sa urmez si sa astept sa vad unde ma duce.

Ce alte pasiuni aveti?

As putea spune ca pasiunile mele s-au dezvoltat odata cu munca mea din industria restaurantelor, intrucat imi place sa decorez. Dupa ce am vandut restaurantul am continuat sa fac ceea ce imi place, adica sa decorez alte restaurante. Am facut-o ca pe o afacere in paralel. Restaurantul meu era recunoscut pentru designul sau interior realizat, in cea mai mare parte, chiar de mine. Asadar, a fost ceva normal sa continui sa fac ceea ce imi placea.

Imi place foarte mult sa lucrez cu mainile mele, asa ca in momentul in care cream un design, cream si piese de mobilier (majoritatea rustice) intr-un atelier. Le foloseam atat pentru proiectele in care eram implicat, cat si pentru a le vinde prietenilor cand erau in cautarea unui cadou pentru cineva.

In acest moment sunteti directorul general Snack Attack, o companie care a intrat in insolventa in iunie 2009, dar care a revenit pe piata in vara lui 2012. Cat de dificila a fost revenirea pe piata a acestui brand, care au fost obstacolele pe care le-ati intalnit?

Intr-adevar a fost o provocare sa iei ceva (n. red - o afacere) care are probleme si sa o aduci la un nivel de calitate cel putin la fel de inalta ca si inainte. Provocarea s-a dovedit putin mai dificila decat s-ar fi asteptat orice manager, chiar si unul dintre cei cu experienta.

Desi in orice afacere luata, practic, de la zero te astepti la bune si rele, e nevoie de foarte multa munca, dedicare, concentrare maxima si, desigur, in acest caz, o mancare foarte buna. Incercam sa construim afacerea pana la culmile in care am vrea sa ajunga si nu vom permite nimanui si nimic sa ne stea in cale.

Am observat o degradare in obiceiul de consum al romanilor, care s-au obisnuit sa manance mancare nesanatoasa de tip "fast food", asa ca ne-am propus sa schimbam asta si sa ii educam oferindu-le variante mai sanatoase de mancare. Pentru ca, asa cum o spune si sloganul nostru, "we are crazy about healthy food" (n. red - "suntem innebuniti dupa mancarea sanatoasa").

Care a fost investitia Samson Investitii S.A. pentru aceasta "renastere" a lantului in Romania?

Investitiile nu inceteaza niciodata. Daca vrei ca o afacere sa aiba succes, atunci ea ar trebui sa fie constanta. Investitia initiala a fost de 300.000 de euro pentru redeschiderea afacerii, dupa care au urmat alti 100.000 de euro in imbunatatiri, echipamente noi si rebranding.

Au existat cresteri, la nivel financiar, pentru Snack Attack in acest an de cand a revenit pe piata?

Am observat o crestere destul de buna anul trecut, pentru un business pornit de la zero.

Ce cifra de afaceri ati inregistrat in ultimul an?

Intrucat deschiderea oficiala a avut loc abia in luna noiembrie 2012, nu am implinit inca un an, insa judecand dupa ultimele cifre estimam ca vom incheia anul cu o cifra aproape de un milion de euro. Desigur ne propunem sa ne revenim la nivelul anilor trecuti, asa ca primul pas ar fi dublarea acestei cifre.

Cand estimati ca veti reveni pe profit si ce planuri aveti pentru 2014?

Desigur ca orice companie urmareste profitul, insa pentru noi nu este un obiectiv pentru anul acesta. Poate anul 2014 ar putea aduce un oarecare profit, insa dureaza pana ne acomodam.

Planurile noastre probabil ca nu difera de cele ale majoritatii companiilor. Ne dorim sa ne extindem, sa oferim tot mai multe varietati de mancare si, privind putin mai departe, vrem sa dezvoltam un nou dispozitiv de productie.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3064 ori