Maria Martac, biolog de profesie si manager cu experienta in domeniul pharma, a intrat in lumea afacerilor in urma cu 10 ani.
Business-ul a fost facut mai mult de nevoie si a inceput cu ani de cercetari, intr-un moment in care cauta alimente speciale pentru bebelusul sau cu probleme alimentare.
Inceputul nu a fost usor, dar garantia ca vine in ajutor altor mamici aflate in aceeasi situatie a ajutat-o sa-si duca planurile la capat si chiar sa se dezvolte pe aceasta ramura a alimentelor ecologice, fara gluten, pe scurt: produsele necesare pentru o alimentatie speciala.
Astazi, business-ul sau se intinde pe doua ramuri, una destinata copiilor pana in 5 ani (un magazin online deschis in urma cu cinci ani) si una adultilor (un magazin online infiintat in urma cu doi ani).
"Cifra de afaceri a intregului grup a fost in 2014 de aproximativ 162.000 de euro, in crestere cu 35% fata de anul precedent. Segmentul de produse destinate alimentatiei speciale a inregistrat o crestere mai mare ajungand la aproximativ 110.000-120.000 de euro", spune Maria Martac, intr-un interviu acordat Business24.
Tot aici vorbeste despre inceputurile sale in business, empatia si know-how-ul care o ajuta sa faca fata ca un profesionist, dar si despre planurile sale de crestere si transformare a Flama Invest intr-un mall cu alimente sanatoase.
Ati intrat in lumea afacerilor dupa o perioada petrecuta la catedra si o perioada destul de consistenta petrecuta ca manager de top in industria pharma. Spuneti-ne povestea afacerii dvs., de la momentul in care a incoltit ideea, pana la investitia initiala si momentul in care ati pus-o in practica.
Ca orice poveste, si povestea mea incepe cu a fost odata...
A fost odata o mama disperata, prinsa intre indatoririle multiple de serviciu, familie si un bebelus cu probleme alimentare, pentru care pediatrul recomanda sec: "schimbati laptele!".
Solutia recomandata nu a functionat, iar in acel moment nici noi nu aveam alta mai buna. Situatia parea initial fara iesire, intrucat acest lucru se petrecea acum 10 ani, cand nu existau forumuri sau seminarii specializate pentru parinti, singurul meu atuu fiind dorinta de a rezolva situatia si norocul de a fi biolog de profesie.
Solutia: cautare pe Internet (destul de greu, pentru ca la vremea respectiva foarte putine persoane aveau Internet acasa), activarea relatiilor din tara, dar mai ales din afara ei, telefoane, comenzi si colete, pentru ca la noi lipseau cu desavarsire produsele alimentare pentru intolerante sau alergii alimentare, foarte multi bani investiti pentru incercari si, evident, imposibilitatea de a returna ceva.
Pas cu pas, din aproape in aproape, am constatat ca nu sunt singura care are un copil cu nevoi speciale de alimentatie si nu am de unde sa-mi cumpar produsele necesare, iar problema principala nu era lipsa banilor, ci lipsa informatiei si a unei piete de desfacere in Romania. De aici, a "incoltit" si ideea afacerii.
V-ati inspirat din oferta magazinelor din afara tarii sau, dimpotriva, ati fost artizanul "meniului" de alimente speciale bazandu-va pe cunostintele de biolog?
Pot spune ca m-au ajutat ambele aspecte in conturarea potrofoliului de produse.
Atat experienta mea profesionala, cat si experienta de a cauta o solutie pentru alimentatia copilului meu (care la acel moment era greu de gasit) m-au indreptat catre acest demers.
Desigur ca pregatirea mea academica a avut un rol esential in decizia ulterioara de a dezvolta un business de nisa si in cresterea acestuia.
Astfel, in momentul listarii unor produse speciale noi, iau legatura cu producatorul, imporatorul, aflu caracteristicile, proprietatile produselor, punctele tari, slabe, indicatiile etc. Urmeaza informarea colegelor mele, pentru a putea oferi consiliere corecta si de calitate clientilor nostri.
De asemenea, foarte importanta este si empatizarea cu clientul, care de multe ori este pacientul sau un apropiat al acestuia. Sa vinzi un lapte hipoalergenic unei mame sfarsita de puteri si aproape disperata nu este acelasi lucru cu a vinde un aparat electrocasnic.
In ceea ce priveste sursele de inspiratie, pe langa pregatirea profesionala si nevoia resimtita chiar de catre mine in acel moment, da, la inceput a fost foarte important si modelul celorlalte state europene, care deja incepusera sa se dezvolte in acest sens.
Ati inceput direct cu un magazin online?
Initial am creat un magazin online - Bebikut.ro - unde oricine, de oriunde, sa poata comanda produse necesare oricarui copil cu varsta intre 0 si 5 ani, dar si alimentele speciale recomandate in diverse afectiuni specifice varstei.
Ulterior acestei initiative, am observat ca, pe langa alimentele destinate copiilor, in Romania nu era conturata o piata nici pentru adultii cu probleme alimentare. Astfel, la finalul lui 2012 a aparut si site-ul AlimenteSpeciale.ro.
Cat timp a durat pana cand afacerea cu alimente sanatoase a devenit profitabila?
Aproape 1 an si jumatate am alergat in toate directiile, incercand sa gasesc furnizori dispusi sa colaboreze cu noi, sa imi creez un portofoliu de produse, sa raspund la toate telefoanele si, in acelasi timp, sa impachetez rapid toate comenzile primite.
In aceasta perioada am investit constant in dezvoltarea afacerii si, ulterior, in personal, iar profitul era de cele mai multe ori pe minus.
De anul trecut pot sa spun ca am atins BEP-up (break even point - n.red). Profitul afacerii nu este inca foarte mare si aproape tot este reinvestit in dezvoltarea continua a business-ului, insa este un inceput promitator.
La sfarsitul lui 2012 a aparut si magazinul Alimentespeciale.ro care acum are peste 3.000 de produse pentru diferite afectiuni. Am putea spune ca este un numar foarte mare de produse pentru o piata nisata si aproape neexploatata in Romania. Cum arata aceasta piata in Romania, in raport cu alte tari europene?
Spre deosebire de alte tari europene, unde produsele dietetice reprezentau deja o nisa foarte bine conturata in sortimentatia retailerilor, la noi situatia era si este inca la inceput de drum, atat pentru producatori, cat si pentru retail. Si in acest moment piata este inca foarte slab conturata.
In ceea ce priveste comertul online de astfel de produse in Romania vs. alte state europene, diferentele sunt multiple:
- Consumatorul nu are incredere ca ceea ce cumpara online este original si nu contrafacut;
- Nu exista o politica unitara a preturilor, importatorii facand si distributie, ceea ce nu este foarte avantajos pentru proiectele online. Sunt situatii in care acelasi produs listat in hipermarket, magazin online si farmacie are pretul in variabila de 50-80%, astfel consumatorul fiind complet bulversat;
- Comerciantul online nu este protejat in cazul returului coletului, refuzului primirii sau deteriorarii acestuia. Din dorinta de a stimula comertul online, legea favorizeaza clientul, ceea ce este foarte in regula, dar si comerciantul ar trebui sa aiba anumite drepturi;
- Desi cererea este in crestere, companiile de transport nu si-au adaptat ofertele pentru comertul online door to door (cu exceptia catorva magazine online foarte mari de produse IT&C restul pietii fiind formata din magazine mici).
Mai este loc in piata romaneasca pentru magazine online care sa livreze alimente sanatoase?
Da, cu siguranta mai este loc, insa consider ca in acest moment ar trebui sa se puna mai mult accent pe partea de educatie alimentara si ulterior pe imbogatirea si dezvoltarea portofoliului de produse.
Din pacate, peste 90% dintre produsele pentru alimentatie speciala sunt importate, motiv pentru care au si un pret ridicat. Importatorii unor alimente cu destinatie speciala (enterala, fara gluten, fara lactoza, certificata eco etc) incearca sa creeze o piata, sa educe consumatorii, insa, atata timp cat nu va exista o competitie locala, cred ca va fi destul de dificil sa se produca o schimbare semnificativa.
Bineinteles ca nu mai suntem la acelasi nivel ca acum 10 ani, cand nu prea stiam ce este glutenul, ce zaharuri nu are voie sa consume un diabetic sau care sunt principalii piloni ai unei alimentatii sanatoase.
Din fericire, acum fiecare lant de hipermarket are cel putin un stand specializat pe astfel de alimente, exista magazine specializate, avem nutritionisti care contribuie la partea de educatie alimentara, sunt nenumarate publicatii care incurajeaza acest trend, din ce in ce mai multe sali de sport sau concursuri organizate in aer liber.
Cum va arata aceasta piata in 2015? Exista semnale de crestere?
Cresterea pe acest segment este destul de lenta, dar, de la an la an, se resimte un interes crescut al romanilor pentru o alimentatie mai rationala, mai sanatoasa si pe cat posibil mai naturala.
Acest lucru a fost resimtit si in evolutia business-ului AlimenteSpeciale.ro.
Din cate am observat, parintii tineri sunt cei care acorda o atentie deosebita atunci cand vine vorba de alimentatia copiilor. Pe langa alimentele speciale pentru copii, in topul celor mai cumparate produse se regasesc si cele pentru intolerante sau alergii la gluten sau lactoza, produsele pentru diabetici, afectiuni oncologice si gastrice.
De asemenea, alimentele certificate organic si produsele naturiste capata din ce in ce mai multa atentie in randul persoanelor interesate de un stil de viata sanatos, cererea pentru acestea fiind tot mai mare de la un an la altul.
Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2014? Ce estimari aveti pentru 2015?
Business-ul Flama Invest cuprinde AlimenteSpeciale.ro si Bebikut.ro. Cifra de afaceri a intregului grup a fost in 2014 de aproximativ 162.000 de euro, in crestere cu 35% fata de anul precedent.
Segmentul de produse destinate alimentatiei speciale a inregistrat o crestere mai mare ajungand la aproximativ 110.000-120.000 de euro.
Magazinul Alimentespeciale.ro are in medie cam 500 de comenzi pe luna, iar valoarea medie a cosului de cumparaturi este de aproximativ 150-200 de lei. Va asteptati la o crestere a vanzarilor in perioada Pastelui? Cat estimati ca veti vinde in perioada sarbatorii pascale din 2015?
Din experienta anilor trecuti, clientii nostri sunt destul de entuziasmati in perioada Sarbatorilor Pascale, acest lucru fiind vizibil atat in ceea ce priveste volumul de vanzari, cat si in comportamentul de consum.
Clientii opteaza pentru produse mai variate si mai diferite fata de cele pe care le comanda in mod constant, dulciurile fara gluten sau fara adaosuri de zahar, mixurile speciale de faina si prajituri, painea, condimentele, indulcitorii, bauturile si alimentele speciale pentru cadouri (ciocolata, cafeaua, cutiile cu fursecuri, specialitatile gourmet) regasindu-se in topul celor mai cautate produse.
Chiar daca valoarea cosului de cumparaturi ramane la aproximativ acelasi nivel ca in lunile precedente, estimam o crestere a numarului de comenzi in aceasta perioada, cu pana la 25% comparativ cu luna ianuarie/februarie.
A devenit un obicei al romanilor sa manance mai sanatos in perioada sarbatorilor?
Nu pot spune ca acest lucru a devenit un obicei, insa in acest moment cred ca aceasta tendinta se manifesta mai mult ca o moda, decat ca o constientizare reala.
Astfel, chiar si cei care au un regim strict de alimentatie (diabeticii, celiacii, cei cu alte afectiuni) gasesc sarbatorile drept un pretext perfect pentru a face o "exceptie" de la dieta.
Din pacate, aceasta mentalitate, la fel ca ignorarea unei afectiuni din fazele incipiente ale instalarii ei, poate avea repercusiuni grave pe termen lung, odata ce boala avanseaza fiind foarte greu si costisitor sa fie tinuta sub control.
Ce credeti ca ar trebui sa faca statul pentru a incuraja romanii sa manance sanatos? Va lipseste o anumita sustinere in acest domeniu?
Cred ca un aspect important ar fi implementarea in scoli a unor ore/cursuri de educatia alimentara.
Sunt foarte multi oameni care citesc pe Internet sau in diverse reviste de specialitate informatii in acest sens, insa din cauza unei lipse de educatie constanta si a increderii in unele surse, chiar daca respecta aceste recomandari pentru o perioada, revin rapid la obiceiurile initiale.
Ce planuri de business aveti?
Pentru anul acesta ne propunem cateva obiective:
- Cresterea numarului de produse listate si, implicit, a numarului de furnizori cu minimum 30%;
- O serie de investitii in optimizarea si dezvoltarea platformei, cat si in segmentul de promovare si comunicare;
- O crestere a business-ului cu cel putin aceeasi procent inregistat la nivelul anului 2014 (35-40%)
In ceea ce priveste planurile pe termen lung, ne dorim:
- Sa devenim un "mall" de alimente sanatoase;
- Sa avem o gama extrem de variata de produse sanatoase pentru toti membrii familiei, atat cei cu afectiuni, cat si pentru ceilalti;
- Sa ni se alature in comunitatea AlimenteSpeciale.ro si medici specialisti si nu doar pacientii;
- Sa capatam o vizibilitate din ce in ce mai mare pentru a putea fi la indemana oricui atunci cand apare nevoia
Va mai ramane timp si pentru planurile personale?
Flama Invest este un plan personal.
Desi acest proiect imi ocupa foarte mult timp si energie, incerc sa fiu prezenta si in familie pe cat de mult posibil. Uneori imi reuseste, alteori nu. Din fericire, atat cele 2 fete cat si sotul meu sunt foarte intelegatori in aceasta privinta.
Cel mai important avantaj/dezavantaj al propriului business este acela ca te poti ocupa de el oricand doresti, acest lucru avand doua taisuri.
In orice caz, atunci cand este nevoie de mine acasa sau la scoala imi pun familia pe primul loc, cred ca acesta este si unul dintre motivele pentru care si ei sunt mai toleranti cu mine atunci cand sunt nevoita sa muncesc seara sau in weekend.
Cum alegeti sa va relaxati in weekenduri si vacante?
Indiferent daca lucrez sau nu, in weekend-uri aleg sa imi petrec o mare parte a timpului cu familia.
In ceea ce priveste vacantele, desi ele sunt, in general, mai scurte (3-5 zile), incercam sa plecam de mai multe ori pe an, atunci cand avem ocazia, desigur.
Cred ca atunci cand faci ce iti place, indiferent cat de solicitanta este activitatea, incerci sa gasesti solutii ca sa continui si nu te mai gandesti la fel de mult la vacante, ca in cazul unui job pe care il faci doar pentru ca esti nevoit.