Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Marius Lazarescu, Today's: Despre miracolul numit networking

Marius Lazarescu, Today's: Despre miracolul numit networking


Networkingul este extrem de important, indiferent de dimensiunea businessului tau, pentru ca iti aduce recomandari, know-how si "energie antreprenoriala". O spune chiar Marius Lazarescu, antreprenor, speaker si consultant in marketing online.

El a pus bazele propriei agentii de marketing online in 2005, alegand numele Today's si strategia de business multumita numeroaselor cunostinte intalnite cu ajutorul networking-ului. Rezultatul este cat se poate de vizibil: estimeaza o cifra de afaceri de 500.000 de euro pentru 2014.

"Trebuie spus ca intre o intalnire de networking si contract trebuie sa tii cont de o etapa care este de cele mai multe ori neglijata (...): follow-up-ul - daca nu reiei legatura cu cei cu care ai discutat la networking in urmatoarele 48 de ore, intre 30 si 50% dintre ei vor uita de tine", explica antreprenorul.

Marius Lazarescu vorbeste intr-un interviu acordat Business24 despre noile tendinte in materie de marketing online dar si despre beneficiile si conditiile necesare apartenentei la o organizatie de networking, sau despre cum poti face networking "pe plaja, pe partia de schi sau chiar la sauna".

Chiar si iahtingul este ocazia perfecta pentru networking de calitate, spune fondatorul Today's.

Cum ati defini conceptul de "Marketing online in 2014"? Ce tendinte observati pe acest segment?

In opinia mea tendintele se incadreaza intr-o evolutie mai degraba decat intr-o "revolutie":

In primul rand, advertisingul pe dispozitivele mobile va avea o pondere din ce in ce mai mare, avand in vedere ca si expunerea consumatorului si instrumentele dedicate au crescut fata de anul trecut - din pacate insa in Romania exista inca o reticenta a departamentelor de marketing in a investi in aceste abordari, asta si poate ca nu au website-urile pregatite.

In al doilea rand, pe masura ce consumatorul Yuppie (Wikipedia: prescurtarea de la "young urban professional" or "young upwardly-mobile professional", un termen care se refera la un memblu al clasei de mijloc sau celei superioare) se indeparteaza de TV, Youtube-ul devine "noul tv": continutul este disponibil "on demand", are o componenta de social sharing, il poti recomanda usor si inca nu are o pondere foarte mare de advertising.

Nu in ultimul rand, intrucat costurile pentru media sunt in crestere, companiile incep sa aprecieze din ce in ce mai mult procesele de optimizare a campaniilor si a website-urilor/paginilor de aterizare, pentru a genera cat mai multe conversii din bugetele alocate.

In Europa de Vest au inceput sa apara deja conferinte dedicate strict pe teme de optimizare a procesului de achizitie online.

Cum v-ati propus sa faceti fata, alaturi de Today's, acestor provocari?

Suntem alaturi de noile tehnologii: am desfasurat campanii pe YouTube, una din ele chiar fiind selectata pentru creativitatea folosirii instrumentelor de advertising.

De asemenea, am obtinut, dupa o colaborare inceputa in 2012, certificarea "Convert.com certified agency", fiind singura agentie de marketing online certificata pentru optimizarea landing page-urilor si a procesului de achizitie online.

Ati declarat ca v-ati propus, pentru 2014, extinderea proiectelor dumneavoastra, atat la nivel local, cat si peste granitele tarii. In ce masura s-au si realizat aceste obiective pana acum? Ce miscari urmeaza?

Am constatat cu surprindere ca extinderea regionala in tarile vecine este bine vazuta de clientii romani ce au planuri de expansiune si astfel, in acest moment, oferim management de campanii de marketing online cu support prin vorbitori nativi in Ungaria, Polonia si Croatia.

In Polonia avem cea mai mare provocare intrucat, desi piata este mult mai mare (38 de milioane de locuitori), consumatorul este mai matur in ceea ce priveste decizia de cumparare online (aprox 30-35% din cumparaturi sunt achitate prin card sau transfer bancar vs aprox 10% in Romania) iar advertiserii mult mai agresivi in campanii: mult mai multe retele de advertising si de afiliere, preturi pentru achizitia de trafic cu 30-50% mai mari fata de Romania.

Ce cifra de afaceri estimati pentru 2014?

Este important sa vedem evolutia dupa aceasta vara intrucat se anunta noi jucatori in advertisingul online din toamna 2014, sper sa ne incadram in prognozele initiale de 500.000 euro.

In ce masura v-a ajutat networking-ul sa atingeti acest nivel?

Consider ca networkingul este absolut esential pentru afacerile mici si medii. Si asta din cel putin trei perspective:

In primul rand recomandari: desi nu sunt previzibile si de cele mai multe ori nu iti construi un model de business bazat strict pe recomandari, ele vor completa foarte bine cashflow-ul si pot acoperi perioadele in care nu generezi business din alte surse. Pentru afacerile aflate la inceput, acest canal de marketing si vanzari poate insemna mai bine de 50% din businessul realizat.

In cazul meu, in primii trei ani de business asa s-a intamplat iar pe masura ce timpul a trecut, am avut acces la recomandari din ce in ce mai valoroase.

Secretul este ca trebuie sa incepi acest proces prin a oferi, fara sa ai asteptari imediate - celebrul "Giver's Gain" se aplica si in Romania.

In al doilea rand know how: in general la intalnirile de networking vei intalni profesionisti dintr-o paleta foarte larga de industrii ce iti pot oferi insight-uri importante atat pentru campaniile clientilor tai cat si, mai important, pentru propriul business - de exemplu norme contabile si de fiscalitate pe care nu ti le-a impartasit contabilul, sau mici capcane ce pot fi prezente in contractele de la diversi furnizori.

Si in al treilea rand "energie antreprenoriala": pe masura ce intampini provocari, energia antreprenorilor ce participa la aceste intalniri, realizarile lor si metodele folosite te pot inspira sa iti depasesti limitele si sa te provoci constant.

Ne puteti da cateva exemple de situatii in care ati semnat contracte in urma acestor intalniri?

Contractele pe care le-am semnat in urma intalnirilor de networking au venit de cele mai multe ori ca recomandari de la colegii de networking care imi cunosteau business-ul si care m-au "conectat" mai departe - sa nu uitam ca un om de afaceri cunoaste cateva sute de persoane deci daca cei din cercul tau de networking cunosc foarte bine ce faci si cum te diferentiezi, te vor putea recomanda mai usor.

Unul din contractele recente semnate in urma unei intalniri de networking a venit de la un partener de afaceri al unui coleg de networking ce m-a pus in legatura pentru a inlocui un furnizor ce avea intarzieri foarte mari. Am luat legatura foarte rapid si in cateva zile ajunsesem sa ne intalnim, sa ii trimit oferta si sa discutam despre contract.

Altfel, mai trebuie spus ca intre o intalnire de networking si contract trebuie sa tii cont de o etapa care este de cele mai multe ori neglijata - si poate fi elementul care pune pe buzele participantilor "networkingul nu a mers pentru mine": follow-up-ul - daca nu reiei legatura cu cei cu care ai discutat la networking in urmatoarele 48 de ore, intre 30 si 50% dintre ei vor uita de tine.


Sunteti membru al celei mai mari organizatii de networking B2B din lume, BNI, de peste 6 ani. Ce presupune a fi membru al unei astfel de organizatii?

Da, intr-adevar, sunt membru din Decembrie 2006, de cand a fost lansata in Romania.

Pentru a deveni membru se parcurg cativa pasi: tu si business-ul tau veti fi validati de catre o echipa ce inspecteaza etica ta de afaceri si experientele anterioare cu diversi furnizori si beneficiari; apoi, trebuie sa ai in vedere ca prezenta fizica la aceste intalniri este extrem de importanta intrucat relatiile umane de durata se creeaza si se mentin "face to face" deci va trebui sa iti aloci saptamanal cateva ore din agenda.

Si nu in ultimul rand, exista si o componenta financiara, relativ mica din perspectiva mea, intrucat poate fi amortizata in cateva luni de membership, fiind mai mica chiar decat costul lansarii unui nou website.

Se poate face networking inclusive in vacanta?

Bineinteles! Iar un networker adevarat are asta in sange - daca analizezi experientele de networking "aparte" povestite de colegii mei de networking, o sa regasesti ipostaze precum: networking pe plaja, pe partia de schi sau chiar la sauna.

Dumneavoastra sunteti pasionat si de iahting. Este iahtingul o modalitate buna de a face networking? Sau il priviti doar ca o modalitate de relaxare?

Cu ceva noroc de vreme buna si echipa potrivita, ambele puncte.

Pentru cei ce vor experimenta iahhtingul, vor avea nevoie probabil de 1-2 zile pentru a se obisnui cu un orar diferit fata de viata pe uscat - timpul trece altfel, ai ragaz sa ai discutia "cu tine" pe care nu ai mai purtat-o de mult si te vei relaxa cu siguranta - fie pe punte fie in cabina, daca nu esti prieten cu valurile.

Datorita timpului petrecut pe mare, esti intr-o atmosfera de networking aproape perfecta, avand suficient timp sa povestesti intamplari personale si de business.

Care este urmatoarea destinatie pentru vacanta pe iaht?

Probabil o plimbare scurta pana la Balcic, Bulgaria pentru antrenament.

Marius Lazarescu este certificat Google AdWords si are un master in marketing online; are o experienta de peste 8 ani in marketing online, gestionand peste 200 de proiecte de web, a supervizat campanii Google AdWords totalizand peste 2 Milioane euro.

A fondat agentia de marketing online Today's in 2005, agentie Google AdWords Certified Partner si Partener Etarget in Romania, agentia fiind cotata in top 10 in Romania.

Este membru fondator si presedintele Asociatiei de profesionisti in SearchEngineMarketing - SEMRo.

Membru al celei mai mari organizatii de networking B2B din lume, BNI, de peste 6 ani.

Today's este prima agentie din Romania certificata Convert Experiments si singura certificata pe un tool de A/B testing.


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2966 ori