Oana Manole, Spa d'Or: Cea mai frumoasa calatorie, cea inspre casa

Sambata, 01 Martie 2014, ora 00:00
5662 citiri
Oana Manole, Spa d'Or: Cea mai frumoasa calatorie, cea inspre casa

Oana Manole are propriul spa si o companie de consultanta pentru industria spa. Adora ritualurile de relaxare si a calatorit prin toata lumea pentru a le descoperi.

Cel mai frumos drum ramane, insa, cel inspre casa "din orice colt al lumii", recunoaste managerul.

La inceput de martie nu va avea timp de relaxare, insa, va face tot posibilul astfel incat clientela sa fie relaxata in aceasta perioada.

Romanca a asigurat managementul mai multor spa-uri internationale de cinci stele printre care Ocean View, Carita Spa, numita de Conde Nast "numarul 1 in industria spa-urilor de croaziera", si Fairplay boutique Spa, castigator al premiului "Spain's Leading spa resort".

Acum conduce business Spa d'Or, ce include atat un Spa in Brasov, cat si o firma de consultanta, menita sa contribuie la dezvoltarea industriei Spa in Romania si nu numai. Cele doua proiecte au generat, in 2013, o cifra de afaceri de 120.000 de euro.

Managerul creeaza cate un concept nou de spa pentru fiecare proiect, astfel incat experienta clientilor sa fie unica, iar aceasta atentie la detalii le-a atras atentia inclusiv proprietarilor de Spa din afara tarii.

De ce SPA? Cum ati ales acest domeniu pentru specializare? Cum ati anticipat potentialul sau de business?

Nu a fost o anticipare constienta a potentialului acestei industrii, eram destul de tanara cand am inceput sa profesez ca Spa Manager si veneam din cu totul alt domeniu (am studiat Litere si aveam experienta in vanzari).

Am ales sa lucrez in spa din pasiune, ceea ce a ajutat foarte mult in acumularea de cunostinte. Intre timp, s-a demonstrat ca a fost o alegere norocoasa: nisata si mereu in expansiune, industria spa este unul dintre domeniile care inregistreaza una dintre cele mai spectaculoase cresteri la nivel mondial si unul dintre cele mai dinamice piete.

Cand ati inceput afacerea? Cat ati investit in Spa d'Or Consulting? Ati ajuns la break-even?

Am inceput cu firma de consultanta in urma cu 6 ani, un moment cheie fiind deschiderea propriului spa-capsula in Brasov, in 2013. Investitia financiara in Spa d'Or Consulting a fost redusa, practic cateva mii de euro.

Au fost in schimb extrem de multe ore investite in traininguri, participari la seminarii si targuri specializate, extrem de multe ore de studiu si de vizite la spa-uri internationale, companii distribuitoare, construirea unei retele functionale. Pe acestea nu le-am contabilizat.

In ceea ce priveste Spa d'Or Brasov, investitia initiala a fost de 80.000 euro. Inca nu am ajuns la break-even, dar nu ne asteptam la acest lucru din primul an.

Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2013?

2013 a fost un an bun atat pentru Spa d'Or Consulting cat si pentru start-up-ul cu spa-ul nostru. Am stabilit foarte multe contacte si parteneriate, am demarat proiecte de consultanta la Tsarsky-Kiev, Ramada-Oradea si Belaqva- Brasov. Cifra de afaceri pentru ambele afaceri, spa si consultanta spa, este in jur de 120.000 euro.

Unde ati invatat aceste lucruri despre SPA? Ati clatorit in lume pentru a acumula aceste cunostine? Cine v-a fost mentor?

Am inceput sa lucrez in spa management cu peste 10 ani in urma, in industria vaselor de croaziera. Primul curs a fost un curs de spa management la Genova, in Italia. Au urmat cursuri de marketing, vanzari si administratie spa oferite de firmele la care lucram si cursuri de servicii clienti de la Radisson si Hilton.

In 2012 am facut un curs de Finante spa la Waldorf Astoria Syon Park, un training extrem de intens si interesant. Am lucrat cu peste 12 echipe, am predat peste 35 trainiguri catre diverse hoteluri, centre spa si saloane, atat pe plan national cat si pe plan international, am participat ca spa manager/consultant la deschiderea a 3 spa-uri pentru Hilton, am scris articole pe teme spa, am participat ca speaker la conferinte spa si am scris un manual de Servicii Clienti.

Apoi am avut experienta deschiderii propriului spa. Am calatorit mult si aproape fiecare calatorie a inclus macar o vizita la un spa sau o intalnire cu un distribuitor si am incercat sa profit de orice oportunitate de a ma educa sau de a lucra intr-un alt mediu, intr-o alta cultura.

Astfel, am incercat terapii asiatice in Bali, Thailanda si Hong Kong, am cumparat frangipani, tiare si pudra de tamanu in Polinezia si am avut ocazia sa ma relaxez in banya rusesti si hammam-uri orientale.

Mentor mi-a fost fiecare persoana pe care am intalnit-o in drumul meu. De exemplu, acum cateva saptamani la Kiev l-am cunoscut pe Kapil, specialist in yoga si terapii ayurvedice, venind de la Ananda spa, unul dintre cele mai bune spa-uri din lume. Anul trecut, o astfel de intalnire benefica a fost cea cu Helen Coulon, care, mai mult decat un consultant, este un guru al industriei.

Ati creat terapii pentru fiecare din colaboratorii dumneavoastra. Aveti un "meniu predefinit" din care colaboratorul isi alege sau faceti ceva special pentru fiecare spa in parte?

Nu! Niciun meniu predefinit. Exista 4 concepte Spa-in-a-Box predefinite ( California, Marrakesh, Tibet si Paris) din care colaboratorii nostri pot alege, dar preferam sa cream un concept nou pentru fiecare spa in parte.

Meniurile spa sunt diferite, iau nastere in functie de design, de spatiu, de brandurile de produse cu care alegem sa lucram. Nici de branduri nu suntem legati, le alegem pe cele care se potrivesc povestii, firului conductor.

Faptul ca stim foarte bine piata si brandurile de produse, ca suntem conectati cu peste 20 astfel de linii spa, ne ajuta sa fim creativi, sa oferim ceva mereu surprinzator.

De exemplu, in Kiev am introdus variante reinterpretate in cheie contemporana a hammamului marocan, turcesc dar si banya traditionala. De asemenea, un tratament special semnatura este Aura-Soma. In meniul semnatura de la Hilton Baku, Azerbaijan am introdus un ritual 1001 nopti, de influenta orientala.

La Brasov, mottoul dupa care ne-am ghidat a fost 'Play, Pause, Paris!' iar terapiile stau sub semnului unei atmosfere pariziene, sofisticate si boeme. Inca nu va povestesc de Riserva si Belaqva care vor avea atat meniuri cat si niste teme superbe.

Cum ati ajuns sa colaborati chiar si cu clienti internationali?

Pe parcursul carierei mele am intalnit foarte multi oameni si s-a creat un 'LinkdIn' invizibil prin care colaborez cu directori de hotel, cu consultanti de proiecte, arhitecti, constructori, furnizori.

Important este sa imi fac treaba impecabil in fiecare proiect astfel incat acestea sa devina o carte de vizita. Am ajuns sa lucrez pentru clienti internationali la recomandarea unor astfel de persoane din reteaua de oameni intalniti de cand lucrez in Horeca.

Cel mai recent proiect l-ati desfasurat la Kiev. Nu ati avut probleme, datorita evenimentelor din ultima perioada?

Ba da. Mari. Tensiunile de sorginte politica si-au pus amprenta si asupra economiei. Au existat si exista inca mari probleme in achizitiile extra comunitare, care nu sunt inca suficient reglate, acesta fiind doar un exemplu de hop de trecut.

Este dificil sa tii echipa conectata la munca lor cand situatia in tara este atat de precara. Am revenit din Kiev acum 2 saptamani si am urmarit indeaproape cursul lucrurilor, fiindca inca mai sunt multe de rezolvat.

Aveti deja la activ managementul mai multor spa-uri internationale de cinci stele printre care Ocean View, Carita Spa, numita de Conde Nast numarul 1 in industria spa-urilor de croaziera, si Fairplay boutique Spa, castigator al premiului Spain's Leading spa resort. Spuneti-ne cate ceva despre aceste proiecte. Care a fost cea mai mare provocare?

Fiecare noua oportunitate a insemnat si o provocare. In sensul cel mai bun al cuvantului.

Probabil cel mai bun lucru care a derivat din multiplele experiente internationale este faptul ca eu insami am devenit mai putin romanca si mai mult cetatean al lumii, ceea ce doresc fiecaruia dintre noi.(Stiu ca suna un pic prea poetic dar chiar asa este).

Managementul unui spa international inseamna adaptare, incercarea de a intelege diferitele culturi si detensionarea diferitelor asperitati in sanul unei echipe compuse de multe ori de oameni din diverse colturi ale lumii.

Nu spun ca a fost simplu, spun ca a fost si este foarte frumos. Vreau sa va mai spun totusi ceva: sunt foarte multi tineri care isi doresc sa incerce sa exercite meseria de terapeut sau manager spa afara, fie pe vase de croaziera fie in alte tari.

As vrea sa ii incurajez in aceasta directie (in plus, exista site-uri specializate unde isi pot pune cv-urile), vor avea mult de invatat, o calatorie te educa poate mai mult decat anii de scoala, si numai prin faptul ca te scoate din zona de comfort.

Cum arata viitorul SPA-ului pe piata din Romania? Cum arata SPA-ul pe plan international si in cat timp va ajunge si Romania la acelasi nivel?

Eu tot sper ca se vor pune si in Romania bazele unei institutii care sa reglementeze si sa legitimeze aceasta industrie. Momentan, exista o suprapunere de termeni si planuri in ceea ce priveste industria spa si insisi proprietarii de hoteluri lucreaza putin detrimental.

Nu tot ce zboara este spa. Pe plan international exista acreditarile CIBTAC si ITEC al caror rol este crearea unor terapeuti bine pregatiti si Spa Associations care verifica si normeaza spa-urile existente si industria.

Dar viitorul arata bine in Romania, de vreme ce deja exista si la noi spa-uri care arata si ofera servicii 'ca afara'.

O problema ar fi venitul de care dispune un roman comparat cu un norvegian, sau englez, de exemplu. Un spa romanesc va avea aceleasi costuri ca unul de afara (daca vrei performanta intr-un spa sunt zeci de detalii de inclus) pe cand veniturile sunt mult diminuate din cauza preturilor profesate.

In Romania, spa-urile fac "baby steps" pe cand afara ele sunt deja "common knowledge". Dar eu spun mereu ca asta e un avantaj, nu trebuie sa inventam roata, trebuie doar sa invatam, sa aplicam ceea ce a fost deja inventat si sa imbunatatim. Estimez ca in urmatorii ani, o data cu cresterea numarului de camere de tratament va exista si o crestere a nivelului de servicii oferit.

Revenind la SPA ca relaxare, care sunt terapiile dumneavoastra preferate?

Imi plac foarte mult ritualurile ayurvedice, preferabil la 4 maini si exfolierile gurmande care miros bine si lasa pielea de matase. Dar preferatul absolut este Thai Royale, care imbina stretchingul cu poze de yoga si presopunctura pentru relaxare profunda.

Cum va veti relaxa de 8 martie?

In mare parte din zi voi fi la spa intrucat avem deja programari. Seara insa am planuri cu prietena mea cea mai buna, Lavinia, care este si asociata mea la Spa d'Or : cina, un vin exceptional (sunt o mare gurmanda), povesti girlish.

Ideea de SPA este adanc inradacinata, intr-o forma sau alta, in anumite culturi. Sunteti pasionata de aceste culturi? Ce pasiuni aveti?

Hai sa ma grabesc sa raspund de la sfarsit inapoi; in afara de evidenta pasiune pentru munca mea imi mai place sa citesc (am abonamente la biblioteci), sa mananc bine, sa ma plimb pe bicicleta mea Electra, gravity yoga, imi plac serialele ( acum sunt prinsa de Mad Men si House of Cards), festivalurile si sa umblu haihui.

In ceea ce priveste spa-urile, da, ai dreptate fiecare cultura vine cu obiceiurile ei de infrumusetare, relaxare sau medicina alternativa. Ai de unde sa te hranesti cu cunostinte, destupat la minte sa fii!

Acum de exemplu, ma pasioneaza tehnicile asiatice, poate dintre cele mai complexe din lume.

Meniul de primavara la Spa d'Or va include terapii Sakura cu extract de flori de cires si masti de argila alba, tratamente faciale energizante cu jad, masaj Reiki si reflexologie japoneza. Dar cand spun asiatic deja vorbesc prea general.

Exista tratamente ayurvedice din zona Nepal sau India, exista medicina chinezeasca si masajele din insule, cum ar fi cel atat de frumos coreografiat, balinez. Exista onsenurile si casele de ceai japoneze, dupa cum exista ritualurile Lulur javaneze, masajele Thai si tehnicile de detoxifiere din Tibet.

Care a fost cea mai frumoasa calatorie pentru dumneavoastra? De ce?

Intotdeauna, cea mai frumoasa calatorie a fost cea inspre casa. Din orice punct al lumii. Fiindca exista o senzatie cand arunci papucii si simti aerul familiar, protector, care e unica.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Cum se compară prețurile carburanților din România cu cele din restul țărilor Uniunii Europene
Cum se compară prețurile carburanților din România cu cele din restul țărilor Uniunii Europene
Benzinăriile afișează prețuri mai mari la combustibil începând de vineri, 19 aprilie. Prețurile ridicate pentru benzină și motorină au reprezentat motive de dezbatere și au fost, în...
Samsung se află în plin proces de dezvoltare a unui nou chipset: Exynos 2500
Samsung se află în plin proces de dezvoltare a unui nou chipset: Exynos 2500
Samsung se află în plin proces de dezvoltare a unui nou chipset, Exynos 2500, care promite să fie o versiune îmbunătățită a modelului actual, Exynos 2400. Noul procesor este proiectat...
#Spa dOr, #Oana Manole Spa, #industrie spa Romania, #tehnici Spa, #hammam Romania, #banya ruseasca Romania , #Manageri