Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Interviu Catalina Rousseau, BDR Associates Strategic Communication

Pionier al comunicarii in Romania: Managementul reputatiei va deveni o preocupare dominanta

Pionier al comunicarii in Romania: Managementul reputatiei va deveni o preocupare dominanta


Piata de comunicare din Romania este bogata, matura si profesionista, insa are zone neexploatate, crede Catalina Rousseau, Presedinte & CEO al BDR Associates Strategic Communication Romania & Republica Moldova.

Un pionier al comunicarii din Romania, Catalina Rousseau este de parere ca managementul reputatiei si PR-ul personal vor exploda in viitorul apropiat.

"Vedem zilnic cum se prabusesc imaginea, reputatia, credibilitatea unor oameni care pana ieri erau lideri de opinie sau lideri in business, persoane decizionale, caderea lor publica influentand grav si reputatia companiei sau institutiei", explica antreprenorul, intr-un interviu acordat Business24.

"Pionieratul este cel mai potrivit cuvant pentru a plasa BDR in era de constructie a ceea ce azi numim industrie de comunicare", spune Catalina Rousseau despre compania pe care a infiintat-o in anii '90 si care a inregistrat o cifra de afaceri de 1.200.000 de euro in 2014.

Care este povestea companiei BDR Associates, pe care ati fondat-o in 1995?

Numele agentiei a fost inspirat de titlul campaniei de comunicare pe care am condus-o impreuna cu un coleg american, la mijlocul anilor'90.

Se numea "Buna dimineata, Romania" si a facut istorie, fiind primul exercitiu de comunicare strategica de o asemenea amploare, in noua Romanie.

Lucram la Deloitte, iar proiectul fusese castigat de biroul din Washington, pentru mai multe piete din lume. Finantarea venea de la guvernul american, prin USAID.

Pentru Romania, Deloitte subcontractase o agentie de comunicare strategica din Washington DC (Sawyer Miller, ulterior integrata unei companii mai mari), cu care s-a creat si implementat integral acest proiect, timp de 3 ani.

A fost, de altfel, prima mea intalnire cu comunicarea strategica.

Promovasem in prima faza a campaniei notiuni generale despre mecanismele economiei de piata, noi institutii financiare, privatizarea, in scopul schimbarii de mentalitate si deschiderii informationale catre noul sistem economic ce se instaura in Romania.

Invatam si eu pe masura ce proiectul crestea, un fel de "on the job training".

In cea de a doua sa faza ne-am focalizat pe libera initiativa, mediul concurential incurajand antreprenoriatul, prin promovarea primelor modele de succesdin Romania.

Campania de informare a avut un impact public major, devenind cel mai relevant success story pentru multe alte initiative similare ale USAID, in nenumarate tari.

Informatia pe care o promovam m-a influentat si mi-a dat forta sa-mi asum riscul de a incepe o afacere pe cont propriu.

Asa am infiintat agentia al carei nume, BDR, e inspirat de campania "Buna dimineata, Romania".

Am invitat atunci alaturi de mine trei din membrii echipei cu care derulasem campania, dintre care doar unul mi-a ramas alaturi si imi este si astazi tovaras de drum, ceilalti doi plecand spre alte zari.

Ne motiva dorinta puternica de a continua sa contribuim la schimbare in Romania, prin profesia noastra. Ne intalneam la mine acasa si pregateam oferte pentru licitatii organizate de donori.

Iar prima investitie s-a intamplat abia dupa cateva luni, cand am castigat un alt proiect de mare anvergura.

Atunci ne-am cautat si un birou si am investit primii nostri bani in trei computere Compaq, trei birouri, trei scaune, cateva carti de vizita si un aparat de facut cafea, pentru culoare.

Apartamentul din Batistei, de la etajul 7, unde ne-am instalat primul birou, a fost inchiriat de la un medic stagiar de alta nationalitate, stabilit in Romania, pe care unul din parteneri, pasionat de science fiction, il cunostea dintr-un cerc literar.

Azi, fostul nostru proprietar conduce una din cele mai cunoscute retele de clinici private din Romania, fostul nostru coleg e stabilit in Canada de 17 ani, iar BDR continua si dupa 20 ani sa dea buna dimineata Romaniei.

Din 2003, agentia s-a afiliat la reteaua internationala Hill & Knowlton, parte a WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume. Ce a insemnat aceasta miscare pentru dvs.?

De fapt, istoria afilierii a inceput cu ceva timp inainte, atunci cand mi-am dat seama ca inexistenta unei piete formate in Romania acelei perioade nu avea cum sa hraneasca, cu know-how profesional de inalt calibru, primele initiative antreprenoriale locale, in comunicare.

Exista bineinteles si perspectiva intrarii unor mari companii din exterior, care sa "omoare" in fasa micile agentii infiintate.

Asa ca am plecat prin Europa si ne-am intalnit, la inceputul anilor 2000, cu mai multe directorate pe EMEA ale unor grupuri mari precum Edelman sau Hill & Knowlton Strategies, sau cu prezenta mai restransa, precum Porter Novelli, Bozel sau Cohn & Wolfe.

Nu toti aveau intentii de extindere sau incredere in potentialul pietei romanesti, inca fragila, cu o infuzie timida de capital strain, insuficient pentru a atrage grupuri mari de comunicare catre Romania.

Intamplarea a facut insa ca, la scurt timp de la demararea acestor negocieri, H&K sa fie prima companie care a avut o nevoie urgenta de asistenta in Romania pentru cel mai important client global al lor de atunci, cu operatiuni in piata noastra.

Au apelat la noi si datorita presiunii situatiei ne-au angajat prin telefon. La capatul unui an de efort de comunicare, cu rezultate apreciabile, H&K ne-a propus afilierea.

Dupa inca un an de discutii si formalitati am devenit asociat exclusiv pentru Romania, iar clientul in cauza a devenit si primul nostru client in retea.

Marele avantaj al afilierii a fost accesul la know-how si cazuistica profesionala, trainingurile specializate, mai ales pe managementul crizei, dar si confirmarea unor valori si principii profesionale pe care in BDR le practicam deja.

As vrea sa adaug ca pastrarea statutului de agentie independenta ne-a permis sa dezvoltam in timp multe colaborari internationale pe clienti strategici sau pe proiecte regionale cu alte retele mari grupuri de comunicare strategica din lume.

Echipele BDR de la Bucuresti si de la Chisinau au invatat meserie de la aceste consultante mari si reputate mai ales in zona de public affairs, un domeniu inca sensibil in Romania.

Ce ne-a bucurat in fiecare colaborare a fost respectul cu care ne-au tratat partenerii, dar si etica profesionala in relatia cu clientii pe care ii asistam impreuna. O conditie sine qua non, in public affairs.

Cum arata piata de PR din Romania, la ora actuala?

Bogata in privinta ofertei de servicii de comunicare inalt profesioniste, pe diverse paliere de competenta; egala pietelor de afara din perspectiva prezentei in Romania fie direct, fie prin afiliere la grupuri de comunicare globale; matura, daca ne uitam la portofoliul de clienti ai diverselor agentii mai mari, sau mai mici, cu specializare restransa; bazata pe profesionisti care au urmat o scoala romaneasca sau straina, parghii pentru succes inexistente aproape in anii '90; totusi inca tanara, nehotarata si necoagulata in valori comune care sa dea identitate puternica industriei si sa permita afilierea, ca o comunitate de agentii cu acelasi parcurs valoric, la o asociatie internationala de profil, precum ICCO, de exemplu, contribuind cu viziunea locala, la viitorul comunicarii in lume.

Din aceasta perspectiva, industria de PR de la noi, in ansamblul ei, a ramas blocata in spatiul romanesc, fara aceeasi respiratie internationala pe care o au alte discipline inrudite, de exemplu publicitatea, prin potentialul oferit de IAA.

Iar pozitionarea internationala este necesara acum mai mult ca oricand, pentru a da identitate creativitatii romanesti in spatiul global al comunicarii prin PR.

Cum se pozitioneaza BDR Associates pe aceasta piata?

Am avut mereu curaj si ne-am asumat riscuri, pentru a avansa catre varf, pentru a ne dezvolta, in ritm cu tendintele din afara tarii. Pionieratul este cel mai potrivit cuvant pentru a plasa BDR in era de constructie a ceea ce azi numim industrie de comunicare.

Pionieratul a pus temelia unei agentii consolidate, iar azi performanta noastra profesionala se cladeste pe gandire strategica, pe creatie si inovatie, intr-o piata competitiva, in care practicile concurentei loiale incep sa devina o voce ascultata si un model de urmat.

Concurenta loiala este sanatatea unei industrii.

Modelul nostru de business nu a fost construit doar pe aspiratii locale, pentru ca am avut de la inceput o viziune a internationalitatii agentiei, intai prin afiliere, apoi prin participari in proiecte regionale derulate pentru unii dintre clientii agentiei, ajungand sa deschidem noi birouri externe cum e cel de la Chisinau, operational din 2002, sau sa derulam independent de partenerii nostri, activitati de comunicare in alte piete emergente.

In Romania ne-am pozitionat in ultimii 10 ani ca prima agentie de comunicare strategica, dezvoltand sub aceasta generoasa titulatura componenta de PA, precum si activitati relevante in sustinere, respectiv monitorizare, cercetare, analiza, prioritizand anumite competente precum managementul crizei, trainingurile aferente sau consultanta strategica, in functie de cerintele pietei.

Pe scurt, oferta noastra de servicii este completa si din cate stiu si ne spun clientii suntem singura agentie din piata cu acest potential diversificat si maleabil, construit in ani, de catre o echipa relativ stabila, formata din profesionisti de calibru.

Oamenii cheie au ramas in BDR pentru ca provocarile la care sunt expusi sunt poate cea mai buna scoala de comunicare, dar mai presus de atat le dau masura reala a valorii lor individuale, ca profesionisti si ca oameni.

In 2014 ati inregistrat o cifra de afaceri cumulata de 1,2 milioane de euro. Ce estimari aveti pentru 2015?

Estimarile financiare de la sfarsitul anului trecut au propus o crestere a cifrei de afaceri. Ne vom edifica spre septembrie, acum este prematur sa evaluam inchiderea de an, din perspectiva financiara.

Ce planuri de business aveti?

Proiectele dezvoltate in alte piete sunt mereu coordonate in echipa, de catre colegi de la Bucuresti si de la Chisinau.

Si asta pentru ca desi relatia cu clientii din asemenea piete se desfasoara comunicand traditional in limba engleza, derularea anumitor activitati in zonele din fostul spatiu CIS impune cunoasterea limbii ruse. Aici contribuie majoritar colegii de la Chisinau.

Ultimul proiect derulat in Kazahstan, pentru un client din Lituania, a constat in esenta in activitati legate de presa locala.

Lucram in general pentru institutii internationale din sistemul ONU sau alti donori si, din cand in cand, pentru cate o companie privata.

Asemenea oportunitati nu sunt frecvente, insa le tratam serios, atunci cand le prindem, pentru a ne construi un portofoliu local, care sa conteze in aceste piete inca emergente, in care sunt asteptate sa intre cu operatiuni mari companii si unde exista deja donori care finanteaza proiecte mari de comunicare.

Credeti ca Romania a invatat tot ce putea sa invete despre comunicare? Ce parere aveti despre sfarsitul anului trecut si modul in care Romania a reactionat la comunicarea pe Facebook?

Daca va referiti la modul in care comunica Romania despre ea insasi, inca nu stiu sa existe vreo viziune la nivelul decidentilor sau o strategie de comunicare cu bataie lunga, pentru a corecta perceptii negative devenite deja mituri si a pune Romania in adevarata ei valoare.

Nu stiu sa se fi anuntat vreun efort concertat pentru o comunicare profesionista despre Romania, ca prioritate pentru cei chemati sa gestioneze imaginea Romaniei dincolo de granitele ei.

Sunt doar momente singulare sau sporadice cladite in jurul vreunui eveniment international care expune imaginea de tara, cum s-a intamplat recent la Expo Milano.

Am participat si eu sub diverse guverne in niste comisii de specialisti constituite pentru refacerea brandului de tara. Dincolo de intentia salutara, faptic nu a urmat mai nimic, niciodata.

Revine mereu intrebarea ce interes ar tine pe loc constructia de imagine de tara?

Romania care a reactionat la comunicarea pe Facebook (va referiti, desigur, la campania electorala trecuta) este Romania spontana si inteligenta care si-a recuperat imaginea de tara si s-a revansat.

Sunteti in acest domeniu de 20 de ani, l-ati vazut evoluand. Care credeti ca este viitorul in PR si comunicare?

Un viitor prosper, cu siguranta, pe masura ce se reinventeaza si isi ataseaza valori durabile.

Trebuie sa ramanem optimisti, bazandu-ne pe exceptionala valoare a ofertei noastre profesionale, pentru dezvoltatea mediului de afaceri in Romania.

Creatia si inovatia sunt cele doua dimensiuni in care evoluam astazi, cladind o punte catre viitorul pe care tot noi il construim, defapt.

Practic, sunt zone ale comunicarii inca insuficient explorate in Romania, mai ales la nivelul antreprenorilor romani, indiferent de dimensiunea afacerii si la nivelul politicienilor. Ma refer la managementul reputatiei sau la PR-ul personal.

Vedem zilnic cum se prabusesc imaginea, reputatia, credibilitatea unor oameni care pana ieri erau lideri de opinie sau lideri in business, persoane decizionale, caderea lor publica influentand grav si reputatia companiei sau institutiei.

Nu toti realizeaza inca nevoia de reparare a imaginii personale, pentru recuperarea credibilitatii in relatia cu partenerii de afaceri sau pentru cariera politica.

Cred ca managementul reputatiei, una din componentele sofisticate si strategice in industria comunicarii, are mari sanse sa devina o dominanta a cererile de PR specializat, in viitorul apropiat.

Cum va vedeti pe dumneavoastra si compania in acest viitor?

Vom ramane mereu o valoare stabila, ca orice companie cu viziune. Este o certitudine. Parcursul meu personal poate fi in alta parte, dar BDR va scrie cu siguranta o pagina a viitorului, suntem deja parte din el.

Spuneati intr-un interviu ca "discretia este apanajul omului superior prin educatie si cultura". Si totusi, care este limita la care discretia se transforma in lipsa de comunicare?

Da, imi aduc aminte foarte bine, dar remarca era aferenta unui cu totul alt context. Limitarea comunicarii despre viata personala nu trebuie sa afecteze comunicarea de afaceri sau opinia avizata intr-un context profesional, de piata si asa mai departe.

Este chiar necesara, tocmai pentru a evita lipsa de comunicare, care poate fi sanctionata ca lipsa de transparenta.

Totul e sa stim cum dozam informatia pe care o facem publica, pentru a ne mentine intr-un spatiu decent, profesional.

Ati fi dispusa sa exemplificam raportandu-ne chiar la dvs.? Spre exemplu, cum ati raspunde la intrebarea: "Cum alegeti sa va relaxati in timpul liber?"

Dincolo de dialogul pe teme profesionale, pe care il accept cu placere, nu am lucruri senzationale de impartasit despre viata mea personala.

Sunt mai putin citadina si mai deloc mondena, timp liber am rar si atunci cand mi-l permit prefer sa evadez din peisajul unui Bucuresti sufocant, irespirabil, neingrijit, abandonat de edili, catre un sat de munte romanesc unde citesc, gradinaresc, ma amuz stand de vorba cu oamenii locului, care dau pulsul lumii in care traim.

Cand alte obligatii ma tin in Capitala, imi fac timp sa merg prin librarii sau targuri de antichitati (colectionez ceainice din diverse culturi si epoci) si incerc sa ma instruiesc in decoratiuni interioare, o veche pasiune. Gust viata de familie in toata frumusetea ei.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2225 ori