Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piotr Lagowsky, foodpanda: Romanii, cei mai deschisi la comenzi de mancare de pe telefon

Piotr Lagowsky, foodpanda: Romanii, cei mai deschisi la comenzi de mancare de pe telefon
Romania este o piata ideala pentru platformele de livrari de mancare, sustine Piotr Lagowski, Managing Director foodpanda CEE, care mai spune ca tara noastra se afla pe primul loc in Europa Centrala si de Est la capitolul comenzi de mancare direct de pe telefonul mobil.

Piotr Lagowski este managing director foodpanda pe Europa Centrala si de Est, pozitie din care coordoneaza activitatea businessului in Polonia, Ungaria, Romania, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Croatia si Serbia. Dintre toate acestea, Romania este una dintre tarile sale preferate pentru business, recunoaste managerul.

"Intre 45% si 50% din comenzile zilnice foodpanda Romania sunt facute de pe aplicatia de mobile, disponibila gratuit in AppStore si Google Play", iar acest procent impresionant are legatura cu momentul intrarii afacerii sale pe piata romaneasca, explica Piotr Lagowsky.

Desigur, Romania, in comparatie cu alte tari, are insa un mare minus: "problema taxelor", mai spune Lagowsky.

Despre potentialul pietei din Romania pentru "food delivery", problemele cu care s-a confruntat la implementarea conceptului de business pe meleagurile noastre, dar si modul in care alege sa-si pastreze echilibrul intre cele opt tari de care este responsabil si viata personala, vorbeste Piotr Lagowsky, intr-un interviu acordat Business24.

Cum ati intrat in echipa foodpanda?

Eram deja in echipa Rocket Internet, lucrasem la Groupon si Westwing Home & Living. In cadrul Westwing am avut ocazia sa construiesc de la zero FoodPanda, businessul din Europa Centrala si de Est. A fost o oportunitate foarte importanta, mai ales ca modelul de business este printre cele mai bune, fiind bazat pe modelul "agregator", dar a fost si multa munca la mijloc. Asadar, un mare avantaj pentru mine.

Astazi coordonati activitatea business-ului in opt tari importante: Polonia, Ungaria, Romania, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Croatia si Serbia. Ce diferente gasiti intre aceste piete si cum vedeti Romania, ca mediu de business pentru foodpanda?

Peste tot avem concurenta, asadar nu putem vorbi despre o strategie a Oceanului Albastru (Blue Ocean Strategy), ci mai degraba despre o strategie a Oceanului Rosu. Trebuie sa facem fata concurentei, intrucat pe nicio piata nu suntem "deschizatori de drumuri".

Asadar, din punctul nostru de vedere, situatia este destul de dificila.

Spre exemplu, pe piata din Polonia exista trei mari jucatori si toata lumea are un mare investitor international in spate, deci beneficiaza de acelasi know-how.

Desigur, exista mici diferente intre numarul de comenzi, dar fiecare poate fi "numarul unu".

In Ungaria avem un concurent foarte mare care este "numarul unu" de departe, iar diferenta dintre "numarul doi" in piata si "numarul unu" e imensa.

Restul pietelor nu sunt atat de mari.

Pietele mele preferate sunt Romania, Bulgaria si Serbia, judecand dupa peisajul competitional.

Ce ne puteti spune despre comportamentul consumatorului roman?

Comportamentul consumatorului este similar, indiferent in ce tara ar fi el. Exista doua puncte de varf: la pranz, cand clientul este la birou si cand ajunge acasa si comanda ceva pentru cina.

Asadar comportamentul nu difera, ci bucataria difera. Si aici as spune ca nu e neaparat o diferenta intre nivelul tarilor, ci o diferenta intre nivelul oraselor. Nu putem spunem ca o tara prefera pizza si alta nu, mai degraba ca un anumit oras prefera pizza si altul nu.

Am facut studii pentru a observa diferentele intre Bucuresti, Timisoara, Cluj si altele, in urma cu doua saptamani. Acelasi lucru l-am facut in Polonia si in alte tari, iar rezultatul a fost acelasi: diferentele apar la nivel de orase.

Asadar, este vorba de un business local. As merge chiar mai departe spunand ca este un business "de cartier". Pentru ca difera calitatea oamenilor de la un cartier la altul. Spre exemplu, intr-un cartier in care locuiesc tineri antreprenori, corporatisti, profesionisti, cresc comenzile de mancare indiana, de bucatarie Thai, si alte astfel de exemple.

In cartierele mai sarace, unde oamenii lucreaza in intreprinderi sau in sectorul public, acestia comanda mai mult kebap si pizza.

Nu spun ca un fel de mancare ar fi mai bun decat altul, pentru ca fiecare client este, pana la urma, un client cu preferintele sale.

Cum au imbratisat romanii comanda de mancare prin intermediul aplicatiilor mobile?

Romania are cel mai ridicat procentaj la comenzile de mancare prin intermediul aplicatiilor mobile. Aici procentul este printre cele mai mari din lume si, cu siguranta, se afla pe primul loc in Europa Centrala si de Est.

Acest lucru s-a intamplat pentru ca am intrat in Romania intr-un moment in care compania noastra se concentra puternic pe promovarea aplicatiei mobile.

In Polonia sau in Cehia, spre exemplu, am inceput afacerea avand ca suport de promovare doar Internetul. Asadar, toate activitatile de marketing s-au concentrat pe partea de Web. Iar toti clientii pe care i-am castigat pana la momentul promovarii aplicatiei inca fac comenzi pe Internet pentru ca s-au obisnuit asa.

Iar in Romania am inceput sa formam un alt obicei: comanda de pe telefonul mobil. Asta datorita momentului in care am intrat pe piata din Romania.

Intre 45% si 50% din comenzile zilnice foodpanda Romania sunt facute de pe aplicatia de mobile, disponibila gratuit in AppStore si Google Play.

Ce estimari financiare aveti pentru primul an de activitate in Romania?

Cel mai probabil vom trece pe profit de anul viitor si sa atingem la break-even in 2015. Ne concentram foarte intens pe aceasta piata unde am vazut un mare potential.

Ce planuri de business aveti pentru Romania?

Ne dorim sa asiguram o acoperire cat mai mare a restaurantelor cu livrare, am vrea sa colaboram cu 80-90% dintre restaurantele care fac livrari in Romania. Dupa atingerea acestui obiectiv, urmeaza un "push" mare pe partea de marketing.

Ne concentram deja foarte mult pe partea de marketing online, desigur nu am neglijat nici partea de marketing offline cu publicitate outdoor si am vrea sa realizam si o campanie pe TV.

Mai urmeaza si cateva activitati offline.

Care au fost cele mai mari provocari pe care le-ati intalnit pe piata din Romania?

In principiu, peste tot sunt provocari similare: o promovare buna, gasirea partenerilor, ce mai buna strategie de marketing, etc.

Cu siguranta Romania, in comparatie cu alte tari, are un mare minus: problema taxelor.

Nicaieri nu sunt atatea probleme legate de reglementarea taxelor ca in Romania. Mai ales ca angajator, trebuie sa platesc foarte multi bani la stat. As prefera sa le dau oamenilor mai mult si statului mai putin, dar din pacate aici proportia este cea mai nefericita din toate cele opt tari.

Ce sugestii aveti, asadar, pentru Guvernul Romaniei raportat la mediul de afaceri?

Cred ca sunt cateva aspecte legale ce ar trebui mai bine reglementate. Spre exemplu, in Polonia, daca esti student si avem vreo forma de intelegere civila, pe perioada studentiei angajatorul are de platit doar o taxa. Nu exista contributii sociale si alte forme de plati.

Iar taxa este de 18% pana in momentul in care studentul ajunge sa castige 22.000 de euro pe an. Iar majoritatea studentilor nu ajunge sa castige peste 22.000 de euro pe an. Asadar, ei isi iau banii minus 18% si atat.

Tocmai de aceea o mare parte din echipa noastra din Polonia este formata din studenti ambitiosi pe care ii putem plati cu un salariu corect.

Si cu toate acestea, nu va deranjeaza sa faceti afaceri in Romania?

Da, pentru ca vat potentialul pietei. Este o problema mult mai mare decat in alte locuri, trebuie sa-mi dau seaman cum sa fac sa angajez oameni in cel mai bun mod. Insa de asta merg inainte, vad potentialul de business.

Cum vi se pare Romania?

Chiar imi place si cred ca Bucuresti e un oras foarte frumos. Am fost putin surprins pentru ca auzisem ca nu e tocmai dragut, insa am gasit cateva puncte in comun cu Budapesta. Si nu doar din cauza numelui.

Nu am gresit niciodata numele Bucuresti. L-am spus de 50 de ori in ultimele zile si nu l-am gresit niciodata.

Ati fost si in alte orase?

Din pacate nu, dar data viitoare mi-ar placea sa vad Timisoara si Cluj.

Fiind responsabil cu activitatea foodpanda in opt tari, calatoriti destul de des. Cum alegeti sa va relaxati, in putinul timp liber ramas?

Cand plec in vacanta plec cu un obiectiv clar: calatoresc doar in locurile in care locuiesc prietenii mei. Ultima oara am calatorit in Oslo, iar in excursia anterioara am fost la New York. Am un prieten bun fotograf la New York, am un alt prieten consultant la Oslo, si asta e ocazia perfecta sa petrec timp cu ei.

In timpul verii, insa, nu merg peste hotare. Merg in weekend-uri la mare, in Polonia, unde plajele sunt excelente. Nu e atat de cald ca la Marea Mediterana, insa climatul este potrivit acolo.

Am si un oras preferat: Iurata. Mergem acolo cu toti prietenii, plecam vineri dupa-amiaza si ne intoarcem duminica dupa-amiaza sau luni dimineata. Acolo ne petrecem patru-cinci weekend-uri din vara.

Insa, intr-adevar, daca zbori mult cu avionul incepi sa privesti avionul ca pe autobuz.

V-ati gandit vreodata sa va incepeti propria afacere?

Da, intotdeauna. Dar Rocket Internet este undeva intre corporatie si antreprenoriat. Iti ofera toate avantajele unei corporatii (lucrezi cu oameni inteligenti, care au procesele foarte bine structurate, exista politici clare, investitori mari si este o companie globala), pastrand experienta antreprenoriala autentica (faci totul de la zero, esti atent cu bugetele si oriunde poti economisi niste bani o faci ca si cand ar fi propria ta companie).

Asadar iei ce e mai bun din fiecare. Experienta oferita de compania Rocket Internet este cea mai buna cale pregatitoare pentru o eventuala investitie pe cont propriu, dar si pentru o intrare ulterioara in mediul corporate.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2342 ori