Vlad Maris este un inginer cu un simt estetic extraordinar, de care a profitat din plin pentru a-si face propriul business. Creeaza costume made-to-measure pentru antreprenori, manageri de top, avocati si diplomati si adora sa lucreze cu oamenii care au foarte putin timp la dispozitie pentru cumparaturi.
A pornit la drum cu o recomandare din partea unei cunostinte, in 2013, si acum estimeaza o cifra de afaceri de cel putin 50.000 de euro pentru Maris - Made to Measure
"Am si clienti care ma suna sa imi spuna doar ca mai vor inca un costum si eu aleg absolut totul", povesteste Vlad Maris, intr-un interviu acordat Business24.
Sunteti de profesie inginer si, totusi, aveti o afacere de costume made to measure. Povestiti-ne mai multe despre aceasta trecere abrupta de la un domeniu la altul.
Trecerea nu a fost deloc abrupta, pasiunea pentru moda si eleganta o mostenesc de la parinti.
A fost, intr-adevar, un moment anume care mi-a schimbat traiectoria, si anume o perioada de cateva luni in care am locuit in Franta la studii si am observat mai mult ce inseamna stilul adevarat si hainele de calitate. Atunci mi-am cumparat primul sacou si prima palarie.
Lovitura decisiva a fost in momentul in care am vizitat Italia. Atunci mi-am dat seama ce inseamna cu adevarat o tinuta eleganta.
Asadar, ati intrat intr-un business de familie alaturi de sotia dvs. la o varsta foarte frageda. Spuneti-ne cum a fost primul an de activitate.
In primul an ne-am concentrat eforturile in directia perfectionarii produsului, am construit un business solid, o baza de clienti fideli.
A fost un an dificil cu multe investitii atat financiare cat si de timp si energie. Am reusit sa ajungem la nivelul de calitate droit.
Avem clienti care si dupa a treia comanda tin sa ne repete cat de multumiti sunt.
Care a fost primul client, va amintiti?
Sigur ca da, primul client Maris a fost un preot; ne-a fost recomandat de catre o prietena de familie, careia ii multumim si pe aceasta cale. A fost de bun augur.
Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2014 si ce estimari aveti pentru 2015?
In 2015, in primul trimestru, am dublat cifra de afaceri din primul an al businessului, ceea ce este o mare realizare.
Ne asteptam ca pana la sfarsitul anului sa ajungem la o cifra de afaceri de cel putin 50.000 euro.
Faptul ca sunteti inginer si aveti un ochi "tehnic" v-a ajutat in acest business?
Bineinteles, procesul de luare a masurilor este in acelasi timp artistic cat si tehnic (cunostinte de matematica, fizica).
Mi-a fost mult mai usor sa inteleg ce implica fiecare alteratie asupra tiparului fiecarui client.
Mi-am dat seama ca daca ii ridic putin umarul drept, dispare cuta de la slitul stang, de exemplu.
Aveti in oferta dvs. peste 2.000 de materiale din care clientii pot alege. Va ocupati personal de alegerea fiecarei tesaturi?
Selectia tesaturilor am realizat-o personal, este un proces continuu (in functie de sezon, de tendintele modei masculine).
In discutiile cu clientii, dupa discutiile cu acestia, reusesc sa inteleg perfect ceea ce isi doresc si cauta.
Astfel, reusesc sa aleg din cele peste 2.000 de tesaturi o mica selectie de 10-15 tesaturi dintre care, fara exceptie, clientul se va indragosti de una.
Cele aduse din Anglia se schimba de la un sezon la altul, dupa tendinte. Cum reusiti sa tineti pasul cu toate aceste schimbari in moda?
Echipele de designeri ale furnizorilor de tesaturi sunt in permanenta la curent cu tendintele modei masculiune si creeaza an de an tesaturi spectaculoase, atat din punct de vedere al culorilor, cat si din punct de vedere tehnologic.
Cu toate ca un costum de business clasic ramane neschimbat, vom observa in noile colectii influenta diferitelor tendinte (culoarea anului, etc).
Cat de greu este sa consiliezi oameni care au putin timp la dispozitie pentru cumparaturi, dar care au pretentii clare si nu accepta altceva decat cele mai bune rezultate?
Domnii care au putin timp pentru cumparaturi sunt clientii nostri ideali. Prima intalnire dureaza mai mult (intre o ora jumatate si trei, in functie de personalitatea fiecaruia).
Atunci ne cunoastem, aflu in ce domeniu lucreaza clientul, cum arata garderoba si in acel moment facem un plan pentru a o completa, luam masurile.
Incepand cu al doilea costum, vizitele pot dura doar 5 minute pentru alegerea tesaturii si a personalizarilor.
Am si clienti care ma suna sa imi spuna doar ca mai vor inca un costum si eu aleg absolut totul.
Cu ce fel de oameni lucrati? Ce preferinte au in materie de costume si cat cheltuiesc pentru asta?
Suntem specializati pe costume de business, astfel ca majoritatea clientilor nostri fideli sunt antreprenori, manageri de top, avocati si diplomati.
Preferintele lor sunt clare: costume clasice, elegante, tesaturi premium (in special cele britanice), personalizari discrete. In medie, aleg costume in plaja de pret 700 - 1.500 de euro.
Ce planuri aveti pentru Maris - made to measure?
Anul acesta avem in plan sa dezvoltam echipa, sa alegem un showroom mai mare si sa ne concentram pe promovare.
Va mai ramane timp si pentru planurile dvs.? Cum vi s-a schimbat viata de cand sunteti antreprenor?
A fost o schimbare neasteptata. E complet diferita viata antreprenoriala, fata de cea de angajat. Considerabil mai mult timp dedicat muncii, mai ales ca suntem in stadiul de start-up.
Tot sper in continuare ca primul an a fost cel mai greu, dar sunt pregatit si pentru urmatoarele etape de evolutie ale business-ului.
In ultimul an nu am avut timp de concediu. De exemplu, am avut o deplasare la o conferinta la Busteni. Am profitat de aceasta excursie sa fac o escapada de doua ore la cota 1.400 la Sinaia. Mai mult, nu.
Aveti, totusi, antreprenoriatul in sange. Ne puteti spune in ce domeniu are familia dvs. experienta antreprenoriala?
Am crescut cu aceasta experienta. Parintii mei s-au ocupat de cand imi amintesc cu comertul.
Fratele meu mai mare are un business tehnic, furnizeaza solutii industriale de Product Lifecycle Management pentru marile fabrici din Romania.
Va mai vedeti de-acum altfel decat antreprenor?
Cu siguranta nu!