Raluca Mihalachioiu, The Public Advisors: Cat de profitabil este un business in PR

Sambata, 13 Octombrie 2012, ora 00:00
3767 citiri
Raluca Mihalachioiu, The Public Advisors: Cat de profitabil este un business in PR
Foto: adplayers.ro

Raluca Mihalachioiu, General Manager al agentiei The Public Advisors, vorbeste despre afacerea sa, ca un vis de facultate ajuns realitate, despre profit din PR, dar si despre viata de antreprenor cu background de relationist.

Un alt vis de-al sau ar fi sa aiba propria cafenea-biblioteca, insa este constienta ca poate face un business de succes doar daca stapaneste foarte bine meseria in care se dezvolta. Asadar, deocamdata, nu ar incepe o alta afacere in afara de o agentie de PR.

Biblioteca ii acapareaza si timpul personal: ii place sa mearga la casa bunicilor, unde are un leagan in curte si o biblioteca mare. "Va imaginati ce iese din mixul leagan-bliblioteca: ore intregi de citit afara intr-un dulce balans odihnitor", spune Raluca Mihalachioiu, intr-un interviu acordat Business24.

Spuneti-ne mai multe despre inceputurile dumneavoastra in antreprenoriat. De ce ati ales o afacere in PR?

Am ales o afacere in PR pentru ca aceasta este atat specializarea mea universitara cat si domeniul in care am acumulat cea mai mare parte a experientei mele profesionale.

A avea propria mea companie este un vis vechi de-al meu inceput in facultate. Cred ca totul s-a conturat in mintea mea atunci cand am obtinut medalia de aur la Olimpiadele Comunicarii, in 2005, la proba de Relatii Publice. O echipa minunata si cateva luni de competitie acerba m-au facut sa imi dau seama ca acesta este domeniul in care vreau sa cresc, ca acesta este domeniul care mi se potriveste si in care pot sa excelez.

Punerea in practica a avut loc in 2008, anul in care nu se vorbea nimic inca despre criza, cand totul parea linistit si lumea parea sa fie a mea. Usor, usor, mi-am dat seama ca realitatea e ceva mai "cruda" si ca efortul meu trebuie sa fie foarte mare. Dar si rezultatele sunt mult mai satisfacatoare atunci cand muncesti pentru tine, atunci cand pui piatra cu piatra la temelia companiei tale.

Cat de profitabila este o astfel de afacere in 2012?

Este atat de profitabila cat sa-mi ofere un confort financiar necesar pentru a ma bucura din toata inima de proiectele frumoase pe care le facem la The Public Advisors.

Daca e sa ne luam dupa cifre, cel mai relevant este faptul ca suntem pe locul 31 in Topul Forbes - Cele mai puternice agentii de Public Relations ale anului 2011, top dominat de agentii mari, cu ani de experienta sau cu retele foarte mari in spate.

Daca ar fi sa incepeti de la zero o afacere (alta decat o agentie de PR), care ar fi aceasta? De ce?

Nu cred ca as incepe alta afacere in afara de o agentie de PR. Sunt de parere ca numai dupa ce stapanesti foarte bine o meserie poti deschide o afacere in domeniul respectiv.

Sunt genul de persoana care are nevoie sa fie total in controlul procesului de "productie", pentru a putea conduce compania. Imi place sa stiu ce face si cum face fiecare rotita din sistem.

Sunt sigura ca la fel as fi fost si daca as fi deschis o fabrica de creioane sau o ferma de melci. Cred deci ca as fi fost ineficienta in acest caz pentru ca, pana invatam eu toate detaliile despre productie, nu mai aveam timp sa ma ocup de partile cu adevarat importante ale activitatii de management.

Daca imi este insa permis sa visez, mi-ar placea candva sa am un restaurant/cafenea/biblioteca. Dar, cum in momentul acesta stiu prea putine despre mecanismele care pun in miscare o astfel de afacere, ma voi limita la The Public Advisors.

Ce planuri de dezvoltare aveti pentru The Public Advisors?

The Public Advisors are acum doua departamente importante pe care poate sa creasca: Fashion & Lifestyle PR si Health & Beauty PR. Mi-am propus ca in urmatorii 2 ani sa cresc portofoliul existent de clienti cu cel putin 50%.

Sunt doua piete diferite. Cea de fashion este la inceput in Romania si are un potential extraordinar de crestere pe viitor. Iar cea de healthcare este si va fi intotdeauna ofertanta, deoarece se hraneste dintr-o nevoie umana de baza: sanatatea.

Ati participat, in octombrie, la conferinta Luxury & Aspirational Brands 2012. Care sunt subiectele pe care le-ati dezvoltat in cadrul acestui eveniment?

In cadrul conferintei SMARK - Luxury & Aspirational Brands 2012 am vorbit despre evenimentele de fashion (show-urile multibrand) si locul pe care acestea il ocupa in strategiile de marketing ale brandurilor premium si de lux.

Conform teoriei lui Kapferer, cu cat brandurile se afla mai aproape de varful piramidei (de la mass-market spre lux), cu atat importanta advertisingului clasic scade si creste cea a PR-ului si activitatilor conexe acestuia: actiuni caritabile, evenimente, ambasadori de brand, relatiile cu jurnalistii etc. Fashion show-urile si prezentarile de colectii sunt esentiale pentru comunicarea brandurilor premium si de lux.

Pe langa prestigiul pe care il aduc aceste evenimente bradurilor, unul dintre cele mai importante motive pentru care un brand sa fie prezent la astfel de evenimente este ca investitia in organizare poate avea un return de la 10 pana la 100 de ori in rate-card value al coverage-ului post-event.

In plus, pentru a putea intelege mai bine piata din Romania si a vedea care ar trebui sa fie tinta industriei, am incercat sa punctez asemanarile si diferentele dintre evenimentele de fashion din straintate si cele de la noi.

Astfel, daca in strainatate publicul larg nu are acces la evenimentele de gen, fiind invitati aproximativ 1.800 jurnalisti si 800 de buyeri, in Romania jumatate dintre participanti sunt consumatori finali; in strainatate sunt organizate preshow-uri pentru buyeri, ceea ce la noi nu se intampla, mai rau, nu exista buyeri; in afara evenimentul e acoperit in presa internationala, la noi doar de cea nationala; in strainatate brandurile sunt cele care ies in fata, in schimb la noi numele vedetelor care participa si semnificatia show-ului sunt cele mai importante.

Cat de greu este sa faci PR pentru un brand de lux? Care este cea mai mare provocare in acest proces?

A face PR pentru un brand de lux (cel putin in zona de fashion) este pe atat de glamourous pe cat este de matematic. Sunt pasi pe care trebuie sa-i gandesti cu 6 luni inainte. in cel mai fin detaliu. Specialistul de fashion PR este un mic prizonier al viitorului.

El lucreaza astazi cu realitatile urmatoarelor doua luni. Noi vorbim de blana cand afara se merge in slapi la piscina si vorbim de sandale si bretele cand celorlalti le ingheata nasul si picioarele. Cea mai mare provocare in aceasta meserie este sa gandesti, ca la sah, doua-trei mutari inainte.

Meseria de PR reuseste foarte usor sa acapareze foarte mare din timp, inclusiv din cel personal. Daca adaugam la acest ingredient si partea de antreprenoriat, cam cat timp va mai ramane pentru dumneavoastra?

Mult adevar in cele de mai sus. PR-istul de cele mai multe ori este ca un medic de garda. El trebuie sa fie disponibil 24/24 pentru clientul sau. Lucram cu cel mai fragil lucru abstract din lume: imaginea oamenilor, companiilor, produselor, serviciilor.

Si daca cea mai mica piesa din acest domino nu cade unde trebuie, totul se naruie. In aceasta situatie, va dati seama ca nu ne permitem sa nu fim atenti. Personal, ma surprind deseori cautand aparitii in presa despre un eveniment al unui client si la ora 12 noaptea si in concediu si in masina la semafor. Este un defect profesional.

Adaugand la asta antreprenoriatul, pare deja foarte greu de dus la capat, insa nu e imposibil. De aproape 10 ani de cand sunt in domeniu am inceput sa invat cumva "sezonalitatea" incarcarii pe proiecte si raspandirea lor pe parcursul unui an.

De aceea stiu ca pot in iulie si august sa ma opresc din alergat o saptamana-doua si ca imi permit weekend-uri de liniste, soare si mare. Si mai stiu ca incepand cu septembrie si terminand cu 15-20 decembrie aproape ca nu ne oprim din lucru. Urmeaza insa un sfarsit de an si un ianuarie in care se poate si chiar este bine sa ne intoarcem catre familie, traditii calde si oamenii frumosi din jurul nostru.

Cum preferati sa va petreceti acest timp liber?

In momentele cand nu lucrez in weekend, imi place si imi doresc din tot sufletul "sa schimb peisajul". Si cu cat mai schimbat este acesta, cu atat mai bine. Destinatiile sunt diverse: atat aici, la noi, pe-un picior de plai, pe-o gura de rai, cat si la pas prin tarile lui Shakespeare, Voltaire, Machiavelli & friends.

Cand nu calatoresc, imi place totusi sa fug de mizeria Bucurestiului la Targoviste, orasul meu natal, unde stau mult timp cu familia, prietenii si citesc la fel de mult. Acolo sunt inca bunicii cu care mi-am propus sa-mi petrec cat mai mult timp posibil si casa lor minunata cu leagan in curte si biblioteca mare.

Si va imaginati ce iese din mixul leagan-bliblioteca: ore intregi de citit afara, intr-un dulce balans odihnitor.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#Raluca Mihalachioiu The Public Advisors, #Raluca Mihalachioiu PR lux, #profit afacer PR , #Manageri