Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Razvan Cazacu: Despre un business eco de succes in Elvetia, aplicat in Romania

Razvan Cazacu: Despre un business eco de succes in Elvetia, aplicat in Romania


Razvan Cazacu a pus bazele unui business ce nu avea, in 2003, nicio sansa in Romania: constructia caselor pe structura de lemn. Si-a dezvoltat afacerea in Franta, Italia, Olanda, Belgia, Elvetia si Norvegia, iar acum profita de criza pentru a intra in Romania, pe o piata "aproape inexistenta".

"Acum am atins un apogeu in calitate si putem sa ne directionam viitorul", isi motiveaza omul de afaceri alegerea si momentul intoarcerii pe plaiurile natale.

Pretul pentru aceste case este definit si de finisaje, insa media este de 450-600 de euro pe metru patrat, un pret "corect, decent", spune Razvan Cazacu, fondatorul HoneyWood, iar viteza de executie este de maxim trei zile. Are in plan sa construiasca 100 astfel de case in Romania, dar alege sa fire realist si sa estimeze ca va reusi asta abia in 2014.

Desi sustine ca la inceput nu a urmarit sa obtina profit, cifra de afaceri in 2012 pentru afacerea sa a fost de 1,8 de milioane de euro si isi propune sa atinga o cifra de afaceri de 2,5 milioane euro, in 2013.

Deja isi construieste si el casa visurilor sale, la Bacau, o casa pe care se va asigura ca o doteaza cu cele mai inalte tehnologii.

De unde a pornit ideea de a infiinta acest business?

Inainte de a intra in acest business activam deja in industria lemnului, insa am cautat sa ne diferentiem fata de restul producatorilor. La momentul respectiv veneau cele mai multe cereri pentru case din lemn din vestul Europei si mi s-a parut un domeniu interesant, in care ne puteam pune amprenta. Atunci am inceput sa construim case din lemn.

De ce ati ajuns in Romania abia dupa 10 ani de activitate in Europa de Vest, avand in vedere ca ati fondat un business 100% romanesc?

Cred ca a fost nevoie de o perioada in care sa acumulam experienta. De acolo puteam invata, acolo exista standarde, acolo se studiaza in scoli si in facultati asa ceva si a trebuit sa acumulam chiar si resurse financiare. Pentru ca a patrunde pe piata romaneasca, in conditiile de acum si in situatia actuala, e nevoie niste resurse pentru a ne promova, pentru a comunica, pentru a invata potentialii clienti din Romania ce inseamna cu adevarat o casa de lemn bine facuta.

Cum ati ajuns la concluzia ca e cazul sa aduceti aceasta afacere acum in Romania?

Cred ca mi-am dorit dintotdeauna (sa ma intorc in Romania n.r.). Intotdeauna am avut o frustrare: nu este nici foarte convenabil sa construim la asa distanta, iar logistica este foarte dificila. E clar ca va fi mai usor si mai convenabil aici in Romania.

Aceasta frustrare cred ca a venit si din ratiuni de patriotism.

Asadar, aici este mai simplu, mai usor si in aclasi timp mi s-a ivit o oportunitate din acest punct de vedere. Este un vid pe piata si trebuie sa beneficiem de el.

Trebuie sa impunem numele HoneyWood, astfel incatlumea sa asocieze o casa bine facuta cu brandul nostru, si atunci cred ca vom avea de castigat.

Cat se investeste in tari precum Belgia, Olanda, Franta, Italia sau Norvegia in casele pe structura de lemn?

Este o tendinta in crestere pentru ca, in primul rand, exista o afinitate pentru tot ce este ecologic, pentru materiale reciclabile.

In al doilea rand este incalzirea globala care impune tot felul de reglementari pentru reducerea consumului de energie. Iar casele din lemn intra foarte bine in aceasta nisa deoarece au peretii foarte bine izolati si constructia dureaza foarte putin. Sunt multe avantaje care determina clientii sa faca astfel de achizitii. O parte importanta din volumul profiturilor, insa, vine din Vestul Europei.

Cat la suta din casele construite in Romania sunt eficiente, sigure si prietenoase cu mediul?

Sunt foarte putine case ecologice si foarte bine realizate din punct de vedere tehnic. Pot fi case perietenoase cu mediul inconjurator, dar la un nivel mai scazut din punctul de vedere al realizarii tehnologice.

Exista o piata promitatoare pentru dumneavoastra aici?

Exista o oportunitate de dezvoltare in Romania. E greu. Nu e usor. Dar clar ne vom lua pana la sfarsit partea noastra de beneficii.

Ati declarat ca nu ati fost afectati de criza. Cum ati reusit?

Am avut posibilitatea sa colaboram cu zone care inca functioneaza foarte bine. Pentru ca aici, intr-adevar, am fi fost mai afectati de criza.

Dimensiunile pietei externe ne permit sa lucram in mai multe locuri. De exemplu, acum sunt afectate afectata Olanda si Italia, dar noi putem sa lucram si in Belgia si Franta.

Cum arata casa visurilor dumneavoastra?

Casa visurilor pentru mine trebuie sa fie o casa simpla din punct de vedere arhitectonic, nu foarte complicata, dar in acelasi timp sa fie hi-tech. Casele noastre din lemn, ca nivel de tehnologie si materiale, folosesc ultimele inovatii si intotdeauna am fost deschis la noile tehnologii.

Unde ati construi aceasta casa?

Ea se construieste deja, la Bacau, in zona mea natala. Ea va folosi panouri fotovoltaice de conducere a curentului, pompe geotermale pentru conducerea caldurii... Va folosi ultimele tehnologii.

Acest business are vreo legatura cu o pasiune de-a dumneavoastra?

Cred ca nu. Probabil ca s-a transformat intr-o pasiune odata ce am descoperit-o. A fost ceva nou la care am lucrat cu placere.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3945 ori

comments powered by Disqus