Sasa Greguric, Podravka: O reteta simpla, atat in bucatarie cat si in business

Sambata, 30 Mai 2015, ora 00:00
6780 citiri
Sasa Greguric, Podravka: O reteta simpla, atat in bucatarie cat si in business
Foto: Sasa Greguric (Arhiva personala)

Sasa Greguric conduce un business al carui brand era tot atat de cautat inainte de Revolutie precum cafeaua, tigarile sau ciocolata.

Amestecul-minune de condimente recunoscut sub numele de Vegeta a avut un succes fulminant in Romania acelor vremuri, care s-a pastrat pana in ziua de astazi, cand exportul de astfel de produse ajunge la aproximativ 250 milioane de euro, jumatate din cifra de afaceri Podravka Croatia, firma producatoare.

Iar daca o generatie cu siguranta a invatat sa gateasca avand Vegeta la indemana, managerul si-a propus un nou obiectiv: sa-i arate si noii generatii ce poate face brandul sau.

"Aceasta noua abordare a fost facuta si pe pietele din Croatia si tarile ex-iugoslave si impactul a fost foarte bun. Pe aceste piete suntem lideri incontestabili de categorie", explica Sasa Greguric, Manager General Podravka, intr-un interviu acordat Business24.

Ne puteti spune povestea intrarii Podravka in Romania, in 1991?

Podravka a intrat in casele romanilor cu multi ani inainte de Revolutie, cand era adusa din Ungaria sau Iugoslavia pe piata neagra alaturi de cafea, tigari si ciocolata.

Vegeta devenise de mult timp un brand foarte apreciat in bucatariile a milioane de gospodine din Europa si nu numai.

Oamenii isi doreau si in Romania o astfel de experienta a gatitului, dar numai unii reuseau sa aiba parte de ea.

Ce v-a determinat sa infiintati aici o companie proprie, in 2000? Ati intampinat dificultati in acest proces?

Tocmai acest aspect despre care v-am vorbit ne-a facut sa intelegem ca, in cadrul strategiei de dezvoltare a grupului Podravka, Romania avea toate sansele sa reprezinte o piata economica foarte importanta, care putea deveni unul dintre factorii insemnati in domeniul ofertei de produse ce poarta marca Podravka.

Totul a inceput in luna mai a acelui an, iar de atunci ne-am extins in permanenta afacerile si am consolidat pozitia produselor Podravka pe piata romaneasca. Cat despre dificultati, ele apar intotdeauna in business.

Important este sa ai capacitatea sa gasesti solutia de fiecare data, iar noi am reusit sa facem lucrul acesta.

Am aflat un lucru interesant: baza-minune pentru mancaruri a fost inventata in anul 1958 de prof. Zlata Bartl si s-a numit la inceput "Vegeta 40". Ne mai puteti oferi astfel de detalii interesante despre acest ingredient atat de folosit in bucatariile noastre?

Intr-adevar, Vegeta a fost initial lansata pe piata sub forma "Vegeta 40". Acest nume a fost mai tarziu schimbat, iar intamplarea face ca astazi Vegeta sa fie prezenta pe exact 40 de piete globale pe toate continentele.

Celebra figura a chef-ului de pe ambalaj a fost introdusa in 1964, iar in 1967 Vegeta a fost exportata pentru prima data.

Ungaria si Rusia au fost primele tari straine in care gospodinele s-au putut bucura de gustul savuros pe care Vegeta il da mancarii.

Brandul Vegeta a devenit un adevarat fenomen in bucatariile din Europa Centrala si de Est, inclusiv in Romania. Care a fost reteta succesului?

Ca detinator a multor premii de recunoastere internationala, brandul Vegeta este intr-o pozitie de top printre cele mai puternice branduri din regiune, fiind considerat brandul numarul 1 din Europa pe segmentul de adaosuri universale pentru mancare.

Asadar, cu peste 50 de ani de la descoperirea formulei originale, Vegeta continua sa fie populara si apreciata si astazi.

Vegeta este cea mai cunoscuta marca a companiei Podravka, fiind denumita si "cea mai buna creatie croata". In toate tarile fostei Iugoslavii, Vegeta este brandul 1 in categoria de baze de mancaruri, in timp ce in tarile din Europa Centrala si de Est este brandul 1 sau 3.

Exportul reprezinta aproximativ 250 milioane Euro, jumatate din cifra de afaceri Podravka Croatia.

Secretul Vegeta nu consta in a pune stapanire pe aromele mancarii, ci mai degraba in a le intensifica si a le oferi unitate, integritate.

Este de ajuns sa presari Vegeta peste carnea ce urmeaza a fi prajita, peste mancarea ce va fi pusa pe gratar, peste pui, peste sau alte bucate.

Mancarea va fi mai aromata si va avea un gust mai intens. Supele, sosurile, legumele, orezul... toate sunt mai gustoase cu Vegeta peste ele.

E o reteta simpla, nu!? Atat in bucatarie cat si in business-ul nostru. Totul se rezuma la munca, pasiune si respectul deosebit pe care trebuie sa-l ai pentru cei care iti apreciaza produsele.

Acest lucru poti sa-l faci prin imbunatatirea permanenta a calitatii acestora. Am avut mereu cei mai buni specialisti, care au creat produse la cele mai inalte standarde.

Ar fi interesant de prezentat o cifra reprezentativa pentru toti acesti ani de prezenta in Romania pentru brand. Ne puteti oferi o astfel de informatie?

Pot sa va spun ca, in prezent, pe piata din Romania suntem al treilea jucator pe segmentul de adaosuri universale pentru mancare cu brandul Vegeta.

Iata ca dupa 57 de ani de existenta pe piata internationala a brandului v-ati propus sa abordati un nou segment de public. Spuneti-ne mai multe despre aceasta schimbare.

Strategia brandului Vegeta urmareste sa se apropie de segmentul consumatorilor tineri din Romania, in conditiile in care o mare parte a clientilor sai este una matura, avand in vedere traditia acestui brand.

In acest scop, am dezvoltat o noua platforma de comunicare, in care focusul este componenta emotionala a gatitului, mai mult decat cea pragmatica. Vegeta transforma retetele si gatitul in experiente.

Le vorbeste consumatorilor sai despre emotii si sentimente si le transmite faptul ca momentele in care gatim inseamna bucurie si sunt o activitate care apropie oamenii.

Ce impact estimati ca va avea aceasta schimbare asupra afacerilor Podravka in Romania?

Prin aceasta noua comunicare ne dorim sa crestem awarnessul brandului Vegeta si sa castigam noi consumatori ceea ce va duce implicit si la cresterea vanzarilor si a cifrei de afaceri.

Ce planuri de business aveti?

Avem ca si proiecte pe termen mediu implementarea unor noi categorii. Cu certitudine vom comunica la momentul oportun catre clienti ce vom aduce nou in Romania.

Pe termen lung, ne dorim sa crestem forta brandului Vegeta, precum si a altor branduri pe care ne dorim sa le aducem pe piata noastra.

Ati incercat sa faceti aceasta schimbare si pe alte piete inainte? Ce experiente ati avut?

Aceasta noua abordare a fost facuta si pe pietele din Croatia si tarile ex-iugoslave si impactul a fost foarte bun. Pe aceste piete suntem lideri incontestabili de categorie.

Spuneti-ne mai multe despre dvs. si despre experienta profesionala.

Sunt absolvent al Facultatii Economice din Zagreb si al unui Master in Marketing, in cadrul aceleiasi Facultati.

Mi-am inceput cariera in Podravka Croatia in anul 2000 la Departamentul de Achizitii.

Din 2003, am lucrat ca Director de Marketing la Podravka Macedonia. Incepand cu luna Mai 2011, am venit in Romania pe pozitia de General Manager.

Ce v-a adus alaturi de echipa Podravka?

Echipa din Romania este o echipa tanara, dinamica, pozitiva si m-a acceptat foarte bine, iar comunicarea este foarte buna.

Sunt incantat sa ma aflu in Romania si am incredere in business-ul Podravka de aici.

Romania este o piata cu potential extraordinar, de 20 de ori mai mare fata de Macedonia, unde Podravka activeaza pe patru categorii de produse.

Gatitul face parte din pasiunile dumneavoastra?

Da. Imi place sa gatesc, mai ales in weekend, pentru ca atunci am mai mult timp. Specialitatea mea este carnea la gratar.

Pot sa spun, fara sa vreau sa fiu lipsit de modestie, ca ma pricep bine. Sigur, ajutat si de Vegeta.

Ce alte pasiuni aveti?

Copiii mei reprezinta cea mai mare pasiune a mea. Timpul petrecut cu familia mea este nepretuit si incerc sa-l prelungesc cat mai mult cu putinta.

Din pacate, de cele mai multe ori nu reusesc sa stau cu cei dragi atat cat imi doresc. De asemenea, imi place mult sa citesc si ador plimbarile in natura.

De obicei le fac cu bicicleta, pentru ca imi place foarte tare acest gen de miscare.

Cum a fost cladita compania Podravka

Istoria celui mai mare producator de produse alimentare din Croatia incepe in 1934, atunci cand fratii Wolf au infiintat o fabrica de procesare a legumelor in orasul Koprivnica.

Din 1949, compania se numeste Podravka, iar in prezent este una dintre cele mai puternice companii din industria mancarii in Europa Centrala si de Est.

Podravka are peste 7.000 de angajati la nivel global, produce in trei tari (Croatia, Polonia, Cehia) si are companii si reprezentante in 20 de tari.

Podravka are doua linii de business, alimentara si farmaceutica, iar in total produce 800 de produse diferite.

In Romania, Podravka este prezenta cu doua marci: baza pentru mancaruri Vegeta si conservele de peste Eva.

Primele sale produse au aparut in tara noastra in 1991, iar in 2000, Podravka si-a infiintat aici o companie proprie.

Aparate de îngrijire personală utile pentru domni: iată ce să nu îți lipsească
Aparate de îngrijire personală utile pentru domni: iată ce să nu îți lipsească
Îngrijirea personală este un subiect ce ar trebui să privească orice persoană. De multe ori, este asociată doar cu doamnele și domnișoarele, însă și bărbații au la fel de mare nevoie...
3 provocări pentru cultivatorii de triticale și cum le faci față cu ajutorul tehnologiilor moderne, în noul sezon
3 provocări pentru cultivatorii de triticale și cum le faci față cu ajutorul tehnologiilor moderne, în noul sezon
Obținerea unei culturi sustenabile, cu randament ridicat, este un proces provocator din cauza diverșilor factori care pot influența triticalele: condițiile meteo și de sol, dezvoltarea...
#afaceri Veceta Romania, #Sasa Greguric Manager General Podravka , #Manageri