Stefan Iarca: Am fost agili, am evoluat, ne-am reinventat

Sambata, 13 Decembrie 2014, ora 00:00
3313 citiri
Stefan Iarca: Am fost agili, am evoluat, ne-am reinventat
Foto: Stefan Iarca (Arhiva Personala)

Stefan Iarca, Country Head - CarnationGroup part of POSSIBLE, este unul din managerii care au schimbat imaginea Romaniei in fata profesionistilor din zona de digital din intreaga lume.

Impreuna cu echipa sa, el a realizat prima platforma online de cumparaturi online de produse proaspete din supermarket pe piata romaneasca. Tot ei sunt si cei din spatele Totoya Creatures, o jucarie de plus hibrid ce serveste ca acccesoriu pentru o aplicatie de IOS; sau al jocului Die Hard (jocul ultimului film Die Hard - 4 milioane de download-uri).

Tanarul manager recunoaste ca face parte din "Generation C" si crede in necesitatea eficientizarii timpului petrecut la birou, intocmai ca pe cea a timpului petrecut "conectat" la noile tehnologii.

In ceea ce priveste tendintele in zona de digital, jocurile sunt cele care vor domina in 2015, crede specialistul.

"O data cu explozia smartphone-urilor in Romania (estimativ 30% penetrare in acest moment si probabil undeva la 50% in urmatorul an) jocurile pe telefon devin prima tinta pe care industria trebuie sa o ia in vizor", explica Stefan Iarca, intr-un interviu acordat Business24.

V-ati alaturat companiei Carnation Group in 2010 din pozitia de account manager, iar din 2012 ocupati pozitia de Country Head pentru Romania. Tot atunci a avut loc fuziunea cu Possible Worldwide, parte a WWP. Cum a evoluat compania dumneavoastra din 2012, pana acum?

Suntem cel mai mare start-up din cadrul WPP. Asta a fost modul in care am privit business-ul in tot acest timp din 2012 incoace. Am fost agili, am evoluat, ne-am reinventat. In general preluarile de companii vin cu o perioada usoara de stagnare, dar in cazul nostru acest lucru nu s-a intamplat.

Ne-am adaptat din mers si am continuat cresterea din anul 2012 aducand pe piata locala o noua cultura si un nou model de business.

Din 2013 comunicam noua noastra identitate, POSSIBLE si un nou motto: "Does it work?" Pentru noi, "Does it work" nu mai este o intrebare este un mod de lucru, o cultura organizationala pe care o impartasim cu toti clientii nostri locali, regionali si internationali.

Ce schimbari ati realizat la nivel de concept si echipa in tot acest timp?

Imi face placere aceasta intrebare deoarece as vrea sa va povestesc despre schimbarile pe care le-am facut la nivelul echipei POSSIBLE in ceea ce priveste perceptia lor despre Romania si profesionistii de aici.

Inca din 2013 impreuna cu Krisztian Toth, CEO-ul CarnationGroup part of POSSIBLE am inceput sa construim o relatie de incredere impreuna cu birourile noastre din UK si Moscova si am extins acest lucru si cu birourile noastre din New York si Seattle. Am inceput sa vizitam aceste birouri cu regularitate, sa facem parte din sedintele de strategie si de planificare, din echipele internationale ce participau la pitch-uri de creatie sau productie pentru clienti precum Microsoft, Coca-Cola, Revlon, Canon, 1 Hotel, Gillette, Audi, Wella etc.

Nu mica mi-a fost mirarea cand am vazut admiratia din ochii colegilor din birourile mai sus mentionate cand au vazut profesionalismul de care dadeam dovada si know-how-ul pe care il avem.

Bariera pe care a trebuit sa o ridicam a fost grea, perceptia atat despre Romania cat si despre Ungaria nu era una grozava in ceea ce priveste capacitatea oamenilor din industria digitala locala - nu eram demni de incredere ca putem performa si in orice pitch international la nivelul oricarui profesionist in Marea Britanie sau SUA.

Intrebarile care mi s-au adresat cel mai des au fost: "Voi de unde ati invatat sa faceti digital? Cine v-a invatat?". Am stat bine sa ma gandesc la intrebarile acestea si cred ca fiecare om din piata locala are un alt raspuns pentru ele.

Nu avem o universitate, nu avem profesori specializati, nu avem un sistem. Deci de unde am invatat? E o intrebare foarte buna. Mie personal imi este greu sa raspund la ea.

Ce inseamna sa faci parte dintr-un sistem amplu, international, cu experti din toate colturile lumii? Ce avantaje sunt?

As incepe prin a spune ca nu credem in birouri, ci in oameni. Ne consideram o singura agentie si nu o agentie cu mai multe birouri. Cand spui POSSIBLE spui de fapt o echipa de specialisti de peste 1300 de persoane in 35 de birouri in toata lumea din Seattle, New York pana in Singapore cu o vasta experienta internationala.

In al doilea rand valorile agentiei noastre au capatat noi directii, azi suntem Bold, Interested, Relentless & Together. Explic ce inseamna fiecare:

Bold - Rescriem si reinterpretam brief-urile primite de la clienti. Riscam sa pierdem facand asta; Idei out-of-the-box, future-proof. Totul este prezentare. Avem curaj. Schimbam regulile.

Interested - ne unim cu brand-ul, il intelegem la fel de bine ca si clientul nostru. Punem intrebari. Suntem gata sa invatam.

Relentless - nu ne oprim niciodata. Incercam mai mult. Detaliile sunt totul. Nu ne dam batuti. Vrem mai mult decat orice alta competitie.

Together - Big picture. Actionam cu respect si amabilitate. Colaboram cu toate birourile POSSIBLE si cu alte agentii. Respectam pe oricine care ne invata ceva.

In al treilea rand, prin CoLab (tool-ul de comunicare intern POSSIBLE) comunicam zilnic idei, challeng-uri, informatie, victorii si infrangeri. Acest ecosistem este terenul nostru de antrenament pentru idei mai bune, solutii mai ingenioase si abordari indraznete. Asta este cultura companiei noastre, knowledge base-ul pe care il folosim zilnic.

Procesul de "Creative Intelligence" ne ajuta sa inventam viitorul facand lucrurile sa fie mai frumoase prin ideile si tehnologiile pe care le implementam pentru brand-urile pentru care lucram ca aceastea din urma sa poata crea legaturi mai puternice cu consumatorii lor.

Exista si dezavantaje?

Nu exista dezavantaje intr-o companie in care iti face placere sa vii sa lucrezi in fiecare zi. Exista evident zile mai usoare si zile mai grele dar, in mare, este un balans fain de care beneficiem in fiecare zi.

In 2014 ati dezvoltat un proiect pe care romanii ilasteptau de mult: platforma de cumparaturi online de produse proaspete din supermarket. Spuneti-ne cate ceva despre aceasta initiativa

Cred ca acest proiect vorbeste de la sine. Am gasit o companie, Carrefour Group, gata sa intre pe o piata concurentiala cu un produs absolut nou si de perspectiva. Stiam ca se pregatesc sa intre si alti competitori sa faca acest pas asa ca am vrut sa fim cei mai buni din prima zi.

Carrefour si-a asumat rolul unei investitor in zona tehnologiei, lucru rar pe piata locala si ne-a oferit oportunitatea de a lansa impreuna acest serviciu unic pe piata la acel moment.

Am facut pionierat pe aceasta piata si am adus mult know-how cu ajutorul POSSIBLE de pe pietele din Marea Britanie, Singapore si SUA. A fost unul din motivele selectiei noastre ca si strategist si dezvoltator ai acestei platforme.

Am implementat cu aceasta ocazie in Romania pentru prima data Sitecore pentru un client local, unul din cel mai puternice motoare de CMS la aceast moment pe platforma. net.

In acest fel ne-am asigurat ca avem o baza solida de crestere si dezvoltare tehnologica pentru viitor. Am integrat aceasta solutie cu toate sistemele necesare functionarii acestui serviciu: management-ul sistemului de stocuri/preturi/produse/comenzi al Carrefour, plata prin PayU si transportul prin Fan Courier.

Un lucru important de mentionat este ca serviciile existente nu erau pregatite pentru adoptia acestui model de business asa ca toti partenerii nostri au efectuat modificari si ajustari pentru a permite o buna functionare a sa.

Pot spune la aproape un an si jumatate de "live" ca acest serviciu a schimbat multora modul de viata oferindu-le mai mult timp liber. Lucram in continuare la acest lucru.

Pregatiti un proiect pe care l-ati caracterizat drept "rivalul oricarui mare proiect de design international". Ne puteti spune mai multe despre acesta?

Momentan nu va pot da alte amanunte. Momentan suntem in faza de testare si asteptam lansarea sa in ianuarie/februarie.

Care este, insa, proiectul dumneavoastra de suflet?

Pentru mine proiectul de suflet este intotdeauna urmatorul proiect pe care inca nu l-am primit.

Personal raman cu o emotie puternica pentru proiecte ca Totoya Creatures (aparut si in Gizmodo, TNW, psfk, Creativity si altele), o jucarie de plus hibrid ce serveste ca acccesoriu pentru o aplicatie de IOS, http://www.totoyacreatures.com/, The End app (peste 9 milioane de download-uri in Itunes) Small and Furious, Die Hard (jocul ultimului film Die Hard - 4 milioane de download-uri), dar si produse precum Smart Egg.

La inceputul lui 2013 vorbeam despre dominatia tabletelor vs laptopuri, aplicatiile mobile ce folosesc capacitatile de stocare tip cloud si mobile web-ul HighRes, la capitolul tendinte in media, comunicare & design, creatie, tehnologie si mobile advertising... Care sunt acum tendintele pentru 2015?

Zona de mobile gaming este un pilon important de comunicare pe care brand-urile trebuie sa-l inteleaga si sa-l dezvolte puternic in urmatorii 1-2 ani. Brand-urile au nevoie de mult mai mult engagement de calitate.

O data cu explozia smartphone-urilor in Romania (estimativ 30% penetrare in acest moment si probabil undeva la 50% in urmatorul an) jocurile pe telefon devin prima tinta pe care industria trebuie sa o ia in vizor.

Jocurile inseamna in acest moment undeva la 33-35% din numarul de download-uri pe device-uri mobile, iar pe tablete se apropie de 50% ceea ce face din tipul asta de comunicare un mediu foarte atractiv.

Obiectivul nostru este sa indreptam piata catre acest gen de comunicare in care gradul de engagement cu publicul tinta este mult mai puternic.

Vorbeati atunci si despre Generation C (The connected customer). Cum definiti acest client?

Ma uitam pe statisticile din acest an care vorbesc despre gradul de utilizare a telefoanelor mobile si a tabletelor in timpul vizionarii unui program TV. Procentul este mare si in continua crestere.

In acelasi sens, utilizatorii isi verifica telefonul mobil o data la 10 minute. Cred ca aceste date sunt evidente pentru ceea ce este azi Generation C. Personalizarea continutului prin utilizarea Big Data, analiza datelor colectate si ajustarea mesajului pe baza input-ului primit sunt foarte importante.

Nu cred ca sunt multe companii in Romania care fac acest lucru, pentru ca este vorba de o investitie puternica in tehnologie si de curaj pentru a initia acest tip de conversatie.

Faceti si dumneavoastra parte din "Generation C"?

Desigur. Nu as putea sa lucrez in industrie altfel.

Si totusi, cum alegeti sa ca deconectati de tehnologie?

Nu este nevoie de o deconectare dupa parerea mea. Folosim tehnologia in atatea moduri astfel incat ea a devenit un mod de viata. Sa inchidem telefonul nu este o solutie si nu cred ca sunt multi care fac acest lucru. Tehnologia este "time and space oriented". Tot ce trebuie sa facem este sa facem uz de ea corect.

Spuneati, in 2013, ca v-ati dori mai mult timp pentru pasiunile dumneavoastra: fotografia, schiul, basket-ul, caiacul, pescuitul, lego... Ati gasit o formula prin care sa aveti mai mult timp liber?

Cred foarte mult in eficienta timpului petrecut la birou. Daca acest timp este folosit corect el ofera posibilitatea timpului liber dupa birou. Acest lucru se educa cu timpul si este intotdeauna perfectibil.

Eu am inceput acest program de educare de peste un an de zile si pot spune ca da rezultatele pe care le asteptam: ca ma simt mai energic, mai creativ, mai stapan pe lucrurile pe care le intreprind. Desigur, intotdeauna e loc si de mai bine.

Ce planuri de business aveti pentru Carnation Group Part of Possible, in 2015?

Anul viitor va aduce o schimbare importanta de comunicare pe piata locala. Dupa doi ani in care CarnationGroup a ramas pe piata locala numele prin care am comunicat ne vom schimba identitatea urmand sa lansam brand-ul POSSIBLE.

CarnationGroup urmeaza sa se numeasca POSSIBLE de la 1 Ianuarie 2015. Acest lucru este rezultatul eforturilor ultimilor doi ani de la achizitia WPP a CarnationGroup si suntem mandri sa anuntam aceast lucru oficial.

Avem un business solid si in crestere pe piata locala si urmam trend-ul ascendent care ne este cerut si de grupul WPP. Ne concentram atat pe piata locala cat si pe cea regionala, avand in vedere marea crestere a pietei din Turcia, cat si cea medie a Bulgariei.

Aparate de îngrijire personală utile pentru domni: iată ce să nu îți lipsească
Aparate de îngrijire personală utile pentru domni: iată ce să nu îți lipsească
Îngrijirea personală este un subiect ce ar trebui să privească orice persoană. De multe ori, este asociată doar cu doamnele și domnișoarele, însă și bărbații au la fel de mare nevoie...
3 provocări pentru cultivatorii de triticale și cum le faci față cu ajutorul tehnologiilor moderne, în noul sezon
3 provocări pentru cultivatorii de triticale și cum le faci față cu ajutorul tehnologiilor moderne, în noul sezon
Obținerea unei culturi sustenabile, cu randament ridicat, este un proces provocator din cauza diverșilor factori care pot influența triticalele: condițiile meteo și de sol, dezvoltarea...
#Stefan Iarca Carnation Group, #Stefan Iarca Possible, #tendinte digital 2015, #agentia de digital POSSIBLE , #Manageri