Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

interviu

Zoltan Balogh, Director Executiv Vitacom: Businessul se bazeaza pe echilibru

Zoltan Balogh, Director Executiv Vitacom: Businessul se bazeaza pe echilibru


Zoltan Balogh se afla la carma unei companii ce are peste doua decenii de existenta pe piata romaneasca si care in ultimul an a ajuns sa inregistreze venituri de 9 milioane de euro.

Compania poarta numele Vitacom Electronics si se ocupa cu distribuirea electronicelor si perifericelor pentru computere si dispozitive mobile, un domeniu cum nu se poate mai actual si mai profitabil in zilele noastre.

Directorul executiv al companiei vorbeste intr-un interviu acordat Business24 despre ascensiunea sa pana intr-un punct de management, despre relatia cu partenerii si ce inseamna sa inveti din experienta celor care au fost loviti de acelasi val cu ceva timp inaintea ta, dar impartaseste si cateva idei intelepte despre ce inseamna cu adevarat echilibrul intre viata profesionala si cea personala.

Vitacom a aparut in anii '90 la inceputul capitalismului romanesc. Cum ati ajuns in aceasta companie, in acest domeniu si cum ati trait evolutia comertului pana in prezent?

Am terminat Universitatea Politehnica din Cluj, Facultatea "Stiintele si Ingineria Materialelor", sectia Metalurgie. In paralel cu cursurile de la facultate am si muncit, prestand munca fizica in turnatoria de otel din CUG Cluj, pana la "Revolutie". Aceasta mi-a deschis orizontul pentru antreprenoriatul privat.

Dupa terminarea facultatii mi-am dat seama ca nu am cum sa-mi continui cariera in acel domeniu.

Chiar daca licenta am luat-o cu nota maxima,am fost nevoit sa-mi incep cariera de la zero, devenind agent de vanzari in cadrul unei agentii de media, unde am vandut spatii publicitare pe primele panouri stradale din Cluj, respectiv pe mijloacele de transport din Cluj.

Acest lucru, in primii ani de dupa revolutie insemna pionieratul publicitatii in Romania, fiind asemanator cu "primii pasi pe Luna".

Modul in care mi-am gestionat clientii m-a ajutat sa invat foarte multe si cu trecerea anilor am acumulat experienta necesara ca in 1998 sa devin director general la o multinationala care si-a deschis firma in Romania, in creatie publicitara.

Intr-un timp relativ scurtam reusit sa construiesc de la zero o firma care a ajuns in top 5 companii de profil axate pe panouri stradale, cunoscuta si apreciata peste tot in Romania.

Din 2004 pana in prezent activez in domeniul vanzarilor, distributiei accesoriilor si gadgeturilor electronice la Vitacom Electronics SRL - companie axata pe vanzare B2B intern si international, B2C prin magazine proprii si online. La inceput am fost cooptat in companie ca director comercial, dupa care, pentru activitatea depusa am fost recompensat cu pozitia de director executiv, post pe care il ocup si astazi.

In Vitacom Electronics SRL am avut ocazia sa invat foarte multe lucruri noi atat de la proprietarul companiei, cat si de la numerosi furnizori din diversele colturi ale lumii.

Cele invatate au valoare numai daca la randul meu reusesc sa le dau mai departe catre cei din subordinea mea. Ii apreciez foarte mult pe toti cei din jurul meu care sunt deschisi in a-si imbunatati cunostintele, respectiv ii si motivez continuu sa faca acest lucru.

Vitacom are o retea mare de parteneri, inclusiv din Germania si Olanda. Cat de greu a fost sa incepeti afacerea cu ei?

Tinand cont ca partenerii nostri au trait intr-o era a business-ului total diferita de ce a experimentat Romania in perioada de criza, si avand o experienta vasta in spate, ei intotdeauna au fost cei care ne-au inspirat continuu.

Secretul unui business prosper este sa mergi inainte, sa fii activ si la curent cu toate noutatile, sa fii intr-o continua adaptare si schimbare.

Sigur, la inceput a trebuit sa capatam increderea partenerilor, sa demonstram seriozitatea si perseverenta, insa dupa ce am aprofundat relatiile de business, partenerii ne-au devenit sfatuitorul de incredere, iar noi le urmam "traseul evoutiei" si incercam sa ne adaptam in permanenta schimbarilor care intervin pe parcurs.

Am fost tot timpul dispusi sa invatam si nu ne-a fost rusine sa aplicam in practica sfaturile obtinute. Am fost pregatiti de ei pentru a deveni reprezentantii lor aici, in Romania. Noi am dobandit un profesor demn de a fi urmat. Ei au castigat un asociat de incredere.

S-a dovedit ca acesti parteneri din afara tarii au sfatuit Vitacom si au ajuns sa treaca peste momentele de criza (cum a fost momentul dificil din 1997 cand leul s-a depreciat puternic). Au existat si momente recente in care sfatul partenerilor din strainatate v-au ajutat sa treceti peste momente dificile?

Da, mereu avem ce sa invatam de la ei, fie din punct de vedere a adaptabilitatii fata de mediu de business, fie al noilor tehnologii aparute pe piata.

Suntem mereu deschisi catre schimbari iar partenerii nostri sunt un exemplu demn de a fi de urmat.

Toate reorganizarile si modificarile care au avut loc in cadrul companiei au avut la baza conceptele deja experimentate si aplicate in practica, pe pietele externe.

Cum functioneaza Vitacom acum, la aproape 25 de ani de la infiintare? Cum s-a schimbat conceptul de business?

In primul rand, de la partenerii nostri am invatat sa gandim pe termen lung. Tot ceea ce facem se axeaza pe planificari si activitati care au in esenta o perspectiva, un concept al viitorului.

Astfel in momentul de fata si noi oferim revanzatorilor ajutor neconditionat. Incercam sa-i sustinem cu actiuni si strategii care implica concepte pe termen lung.

Cream o relatie de incredere mult mai stabila la nivel de reciprocitate, axandu-ne pe longevitate si stabilitate.

Am inteles in ultimul timp ca un lucru bine facut are la baza o structurare definita a activitatilor, cat si o organizare coordonata si bine pusa la punct. Reteta de succes a firmei este ordinea.

Cum s-a schimbat conceptul de business?

Cea mai considerabila schimbare din ultimii ani a fost introducerea brandului propriu Well.

In momentul de fata 45-50% din traficul firmei se datoreaza acestuia. A fost un concept inovator si inspirational, care ne reprezinta in totalitate prin produse de calitate.

Putem vorbi despre "o alta fata a produselor electronice", in 2015?

Pana nu demult, produsele electronice erau un moft, acum sunt o necesitate. Viata de acum ne ofera infinit mai multe posibilitati de cunoastere a intregii lumi si acces mai mare la informatie.

Deci da, cu siguranta produsele electronice au un alt grad de apreciere.

Sunt indispensabile de activitatile noastre zilnice, ne usureaza munca, ne fac sa economisim timp.

Pentru noi ca distribuitori de produse electronice este foarte important sa tinem pasul cu noile tehnologii, sa oferim noutati si produse care satisfac nevoi si au un grad mare de cautare.

Ati inregistrat in ultimul an o crestere a veniturilor cu 10% (la aproximativ 9 milioane de euro). Ce estimari aveti pentru urmatorul an?

Estimam si anul acesta o crestere cu 10%. Incercam sa tinem pasul cu noile schimbari, si totodata sa evoluam, sa mergem inainte.

Ce planuri de business aveti?

Dorim sa fim in tema cu noutatile si sa tinem pasul cu inovatiile care au potential de a schimba modul de lucru, de viata si de interactiune al oamenilor.

Participam foarte mult la expozitii care ne ajuta sa fim la curent cu toate schimbarile care au loc in domeniul electronicelor.

Pe viitor dorim sa devenim parteneri de incredere pentru si mai multi revanzatori din Romania, sa le oferim suport si ajutor in ceea ce priveste afacerea lor.

Nebunia startup-urilor din prezent ii face pe multi sa creada ca ideea si afacerea sunt totul.

Cum gestionati viata personala din postura de director executiv Vitacom?

Orice business se bazeaza pe un echilibru, la fel ca si viata personala. Prioritatile difera in functie de o serie de factori, insa intr-un final gasesc o stabilitate. Este o reciprocitate care se sustine una pe alta.

Incerc sa-mi stabilesc prioritatile, sarcinile de lucru si evenimentele la care trebuie sa particip, atat la locul de munca, cat si in viata privata.

Echilibrul intre viata profesionala, in mod cert, nu inseamna o impartire matematica care distribuie timpul unei zile in cantitati egale, pentru ca munca si viata personala se suprapun si interactioneaza continuu.

Eu incerc sa gasesc o armonie intre aceste doua aspecte ale vietii, astfel incat tot ceea ce fac intr-o parte sa alimenteze cu energie cealalta parte.

Cum alegeti sa va relaxati in timpul liber?

Timpul liber mi-l petrec in natura alaturi de familie si prieteni. Imi place foarte mult sa citesc si sa fiu la curent cu noutatile din lumea business-ului.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3135 ori