Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Octavian Badescu, despre management profesionist la PrioriPost

Octavian Badescu, despre management profesionist la PrioriPost


PrioriPost este un business profitabil, sustine Octavian Badescu, omul de afaceri care conduce in acest moment sucursala Servicii Express a Postei Romane.

"La acest moment, evolutia PrioriPost nu poate fi inca neinfluentata de evolutia Postei in ansamblu, organizatie care nu se afla in cea mai buna forma din istoria ei.

Eu cred insa ca, in baza unui efort concertat in slujba unui ideal de tipul 'sa ne salvam compania', 'postasii' - in sens larg - pot face minuni, intrucat sunt foarte atasati de acest simbol economic al Romaniei - cu o istorie de 150 de ani, cu cea mai mare retea de unitati, cel mai mare angajator din Romania si cu o experienta cumulate a oamenilor de ordinul sutelor de mii de ani - putem depasi aceste momente dificile", a declarat Octavian Badescu, intr-un interviu acordat Business24.

In ceea ce priveste presiunea de a fi manager "la stat", acesta marturiseste ca "trebuie sa te integrezi fara a-ti diminua extrem de mult individualitatea - ai fost adus ca sa fii un catalizator al schimbarii".

"Cred ca asta s-a dorit de la mine - o schimbare in bine. Pe care, ca sa o pot duce pana la capat, am nevoie de cooperare si deschidere din partea celor care m-au ales", spune managerul, care face eforturi sustinute pentru a fi un manager bun, un antreprenor cu viziune, un tata si un sot exemplar, dar si un jucator activ pe Bursa.

Spuneti-ne cum arata PrioriPos la doar cateva luni de cand ati preluat conducerea companiei si care este realitatea cu care se confrunta compania in acest moment?

Exceptand cunoasterea organizatiei si elaborarea planului de management, am transformat cel mai cunoscut serviciu al Postei pe segmentul de livrari rapide - PrioriPost - in brand de operare pe aceasta piata si am demarat crearea unei identitati si a unei strategii de crestere a vizibilitatii in online, concretizate prin aparitia website-ului dedicat PriPost, prin implementarea unui numar scurt destinat clientilor 021-9794, a unei pagini pe Facebook si a altor elemente pe aceasta linie.

De asemenea, am elaborat o noua organigrama care isi doreste sa consolideze departamentele din cadrul organizatiei, sa aduca o mai mare orientare catre client si sa genereze performanta.

Astfel, in noua organigrama se regasesc principii moderne si pozitii orientate catre client, cum ar fi Client Happiness Manager sau Financial Health Manager.

Am pornit cateva demersuri pe linia eficientizarii si am "izolat" totodata in mod corect veniturile si cheltuielile PrioriPost, pentru a putea avea o "oglinda" a situatiei actuale.

Concluzia este ca PrioriPost se situeaza undeva in zona de "brake-even" si, dupa participarea la procesul de restructurare, devine o divizie profitabila a Postei Romane.

Am initiat un nou serviciu de curierat international - "RoadShip", dezvoltat in parteneriat cu DPD. Este un serviciu international rutier, efectuat in Europa, avantajos la nivel de calitate-pret pentru clientii companiei. Proiectul pilot va demara in aceasta luna si speram sa il putem generaliza in aceasta toamna.

In paralel, pregatim structura operationala pentru a putea lansa tot in aceasta toamna noi servicii de curierat domestic. Si aici am gasit o disfunctionalitate, in sensul in care in structura PrioriPost aveam aproape 200 de soferi insa niciun vehicul in administrare directa- suntem insa in curs de a rezolva aspectul.

Pe partea de comunicare - probabil ca s-a observat - am lucrat de asemenea mult, era o zona foarte deficitara.

Referitor la "realitate", problematicile carora este necesar sa ne adresam tin in primul rand de necesitatea accelerarii procesului de "transformari" mentionate in documentelele programatice relevante (cerintele specifice ale actionarilor, planul de administrare, planul de management general, strategia Roland Berger pentru CNPR, strategia PrioriPost).

Pentru a asigura premise de crestere, este imperios necesara restructurarea operationala de fond, care nu se rezuma la diminuarea numarului de personal, ci si la corectarea anumitor anomalii structurale care sa permita segmentarea corecta pe linii de business.

Referitor strict la PrioriPost, asa cum am mentionat in planul de management, pentru a-si valorifica potentialul, este nevoie de independenta pentru a se putea dezvolta cat mai rapid, de cooperare cu celelalte segmente din CNPR pentru a specula sinergiile si de anumite resurse investitionale.

Structura gasita in PrioriPost este una pur operationala, fara departamentele vitale precum "vanzari", "financiar" samd. Prin urmare, planul de management cuprinde si transformarea PrioriPost in filiala, dupa un model similar al altor companii de succes din domeniu (grupul Deutsche Post - DHL, La Poste - Geopost samd), actiune pentru care la momentul aprobarii s-a decis "nu inca".

Filiala ar trebui sa cuprinda resursele de infrastructura conform necesitatilor evaluate de managementul acesteia, cheltuielile si veniturile aferente serviciilor PrioriPost si ar opera in conditii de o mai mare flexibilitate avand propria structura, buget aferent, obiective si asa mai departe.

Asa cum era mentionat si in cunoscutul plan al companiei Roland Berger, pentru restructurarea CNPR de acum cativa ani, transformarea in filiala poate fi o etapa-cheie pentru accelerarea procesului de rentabilizare a PrioriPost si de atingere a obiectivelor propuse.

De aceea, vreau sa analizez o perioada daca acest aspect poate sau nu sa impacteze decisiv implementarea tuturor celorlalte actiuni propuse in plan.

PrioriPost este un proiect extrem de complex per ansamblu.

Iar complexitatea acestuia sta cu precadere in faptul ca nu vorbim de un start-up, ci de un proiect deja structurat intr-o maniera, sa-i spunem, perfectibila.

Este o divizie legata ombilical actualmente de o organizatie mamut care nu se afla in cea mai buna forma din istoria sa si care are inca dificultati in identificare a formulei optime de revenire.

Ati declarat ca pentru primele 100 de zile v-ati propus anumite obiective specifice. Care au fost acestea? Ati reusit sa le indepliniti?

O buna parte dintre ele - da. Le-am mentionat anterior: aprobarea planului de management, cunoasterea organizatiei, transformarea PrioriPost in brand de operare,realizarea unei strategii de crestere a vizibilitatii in online, realizarea site-ului, a unui numar scurt si a unui adresa de comenzi, realizarea unei noi organigrame si a unor functii care sa arate o mai mare deschidere fata de client, partenerierea cu DPD si revitalizarea ofertei de servicii.

Altele sunt inca in faza de implementare. In general, imi stabilesc din start obiective inalte, greu de atins.

Totodata viteza cu care se deruleaza lucrurile intr-o companie mare si de stat precum Posta Romana este alta comparativ cu proiectele antreprenoriale.

Data fiind structurarea CNPR, PrioriPost, in demersul ei de transformare, nu se poate misca deocamdata cu o viteza mult mai mare, direct proportionala cu necesitatile si cu dinamica industriei in general.

Ati declarat, de asemenea, ca va doriti ca PrioriPost sa redevina "prima optiune" pentru clientii care au necesitati de expediere in regim de curierat rapid si sa reprezinte pentru Posta Romana ceea ce reprezinta DHL pentru Deutsche Post. Ce planuri aveti mai departe pentru PrioriPost, in acest sens si nu numai?

Ma refeream in principal la "potentialul insuficient exploatat" al Postei Romane pe piata de curierat rapid, una din liniile de business pe care CNPR prin PrioriPost ar putea creste de cateva ori in urmatorii ani.

Ma refeream la modelele de succes in abordarea problemei alese de catre alti jucatori relevanti -DHL este o companie independenta detinuta de Deutsche Post, la fel cum GeoPost este detinuta de La Poste, care este la randul ei detinuta de statul francez.

Intr-o maniera similara abordeaza segmentul de curierat si alte entitati postale relevante precum Royal Mail, Post NL sau Austrian Post si enumerarea ar putea continua. Nu intamplator, in cifra de afaceri a acestor gupuri, curieratul conteaza cu doua cifre si in timp, Posta Romana ar putea performa asemanator.

Urmeaza o serie de investitii?

Intr-adevar, resursele investitionale sunt necesare si, alaturi de termeni precum "independenta" si "cooperare", le-am specificat ca pre-conditii pentru atingerea obiectivelor pe care mi le-am propus.

Situatia "din teren" este insa momentan diferita din considerente obiective si subiective, exista limitari si trebuie aplicate solutii inovative, specific antreprenoriale.

La acest moment, evolutia PrioriPost nu poate fi inca neinfluentata de evolutia Postei in ansamblu, organizatie care, se stie bine, nu se afla in cea mai buna forma din istoria ei.

Eu cred insa ca, in baza unui efort concertat in slujba unui ideal de tipul "sa ne salvam compania", "postasii" (in sens larg) pot face minuni, intrucat sunt foarte atasati de acest simbol economic al Romaniei - cu o istorie de 150 de ani, cu cea mai mare retea de unitati, cel mai mare angajator din Romania si cu o experienta cumulate a oamenilor de ordinul sutelor de mii de ani - putem depasi aceste momente dificile.

Posta Romana a pierdut cateva puncte la capitolul "imagine", in ultima vreme. Credeti ca serviciul PrioriPost poate salva aceasta imagine, devenind un serviciu de incredere pentru romani si un business profitabil?

In masura in care nu ne vom limita doar la crearea unei identitati proprii, in masura in care putem specula atuurile, avantajele competitive ale organizatiei mama si totodata eludandu-i dezavantajele - posibil.

In fapt, PrioriPost este un business profitabil, se situeaza acum aproape de brake-even, dupa cateva masuri minimale de eficientizare efectuate si dupa participiarea la procesul de restructurare, divizia va intra pe profit operational.

Ca exemplu, o companie corect construita cu caracteristicile de structura a volumului PrioriPost, care genereaza actualmente cca 8-9 milioane de euro ar depasi in mediul privat un profit de 0,5 milioane euro si nu vad niciun motiv pentru care PrioriPost sa nu poata face asta, atata timp cat exista implicare la toate nivelurile si vointa generala ca asta sa se intample.

Ati pus bazele mai multor companii din zona de curierat ce au devenit profitabile in scurt timp. V-au mai ramas idei care sa concureze cu modelele de succes pe care le-ati implementat?

PrioriPost este al 3-lea proiect de curierat pe care il coordonez. La acestea se adauga proiectul Retailplus, relevant si dezvoltat similar.

Idei cu siguranta mai am si mai mult decat atat experienta crearii si consolidarii proiectelor precedente.

Sunt, intr-adevar, lucruri de baza pe care un antreprenor trebuie sa le aiba in vedere: o echipa solida, aliniata, o structura de costuri preponderent variabile, beneficii individuale correlate cu performanta, flexibilitate, agilitate, inovare, specularea oportunitatilor si a avantajelor competitive - deci abordari eminamente antreprenoriale.

In cazul PrioriPost e necesar sa stabilesc aceasta baza si sa aduc inovatia specifica situatiei in care ne aflam.

"Istoricul" carierei dumneavoastra arata, intr-o oarecare masura, ca sunteti un antreprenor mereu in cautare de noi provocari si ca nu ramaneti atasat de un anumit business. Cum v-ati caracteriza dumneavoastra, ca manager si ca antreprenor?

Cred ca sunt un antreprenor care dispune si de posibilitati de exprimare manageriala.

Pe de alta parte, desigur ca mai intai am fost manager, insa m-am manifestat mereu ca si cum as fi lucrat pentru propria companie, chiar si atunci cand situatia cu era de asa natura sau era doar partial. In Retailplus am fost co-fondator al proiectului, insa aveam si rol de management pentru sud-estul Europei.

In tot cazul, probabil ca aceasta abordare a avut o contributie pozitiva pentru locurile in care am lucrat.

Imi place sa pun lucrurile pe picioare, ca principii si filozofie de lucru, sa creez o echipa din colegi de preferinta mai buni decat mine pe zonele pe care le gestioneaza si apoi sa las oamenii sa isi puna cat mai mult in valoare potentialul.

Imi plac provocarile si raportez rezultatele cu precadere la timpul investit. Cand observ ca nu mai pot impacta de o maniera care sa asigure o crestere exponentiala, deci dupa cativa ani - predau stafeta si caut sa imi regasesc motivatia intr-un nou proiect in care sa pot adauga valoare.

Din luna mai ati fost recrutat in cadrul proiectului denumit generic "implementarea unui management profesionist in companiile de stat". V-a fost usor sa va adaptati in managementul unei companii "de stat"? Este mai usor sau mai dificil decat intr-un business privat?

Presiunea este foarte mare intr-o astfel de organizatie ale carei caracteristici le cunoastem.

Dar tocmai asta este ideea, pentru a putea fi in masura sa adaugi valoare prin propria implicare, este necesar sa fii atent sa nu te "adaptezi" intr-o maniera care sa iti anuleze caracteristicile anterioare, tocmai cele care au adus succes.

Trebuie sa te integrezi fara a-ti diminua extrem de mult individualitatea, ai fost adus ca sa fii un catalizator al schimbarii. Cred ca asta s-a dorit de la mine - o schimbare in bine. Pe care, ca sa o pot duce pana la capat, am nevoie de cooperare si deschidere din partea celor care m-au ales.

Pe langa postul de management in PrioriPost si cursurile de EMBA, sunteti si co-fondator si vicepresedinte al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania, dar si membru al Romanian Business Leaders. In aceste conditii, ce nota va acordati la capitolul "time management"?

Cred ca, in masura posibilitatilor individuale, este necesara o implicare sociala mai mare din partea celor care, prin natura imprejurarilor, suntem in postura de lideri pe anumite paliere si imi si place sa o fac.

Timpul este intr-adevar limitat, dar destul de bine gestionat. Continui sa ma implic in prezent participand la programe care implica impartasirea propriei experiente catre liceeni sau studenti, cum sunt cele realizate in cadrul RBL sau Seri de mentorat, un proiect propriu, public diferite puncte de vedere in presa sau pe blog, samd.

Va mai ramane timp si pentru pasiuni? Cum alegeti sa va relaxati atunci?

Mai joc fotbal, petrec timp cu copiii, mai plec cu sotia si uneori cu intreaga familie prin diverse locuri, ma intalnesc cu prietenii, citesc, vad cate un film.

Toate acestea intr-o masura mai mica decat ar putea fi, insa tot ceea ce fac in rest imi place foarte mult.

Nu in ultimul rand, sunteti un investitor activ pe bursele din Romania si din Statele Unite. Care sunt principalele diferente pe care le-ati observat intre omul care joaca la bursa in Romania si cel care joaca la Bursa in SUA?

"Joaca" este un termen care reflecta doar o anumita dimensiune. Indiferent de locul unde actionezi, vorbim si de o componenta investionala si de una speculativa, este si o activitate in care castiga cei care au capacitatea de a avea rabdare, care au o strategie prestabilita si care nu sunt lacomi.

Pe fondul anumitor circumstante individuale, generale si de ordin istoric, romanii utilizeaza bursa intr-o masura mai mica decat ar putea. Este o varianta de diversificare a portofoliului si implicit de dispersie a riscului optima, ai parte cel putin de o mai mare lichiditate decat in imobiliare spre exemplu.

Cine este Octavian Badescu

Octavian Badescu, antreprenor cu investitii in sectorul serviciilor, cu o experienta manageriala de peste 10 ani in curierat rapid, conduce in prezent PrioriPost, Sucursala Servicii Express din cadrul Postei Romane.

De-a lungul timpului, a fondat diferite proiecte de nisa din sfera marketingului direct, a curieratului, a cercetarii de piata si a comertului online, fiind totodata un investitor activ pe bursele din Romania si din Statele Unite.

Absolvent al ASE si al SNSPA, Octavian Badescu isi aprofundeaza pregatirea teoretica cu un curs de EMBA organizat de catre ASE/INDE in cooperare cu CNAM/Paris.

Si-a inceput activitatea profesionala sustinand cursuri de finante, marketing si managementul organizatiilor in cadrul unei scoli postliceale de profil economic.

La 26 de ani, s-a angajat ca agent de vanzari in firma de curierat Romexpress Curier, unde, la scurt timp, ajunge responsabil pentru conturile clientilor importanti ai companiei.

In anul 2002, a devenit director de vanzari si marketing la Alo Curier. Din 2003 si pana la finalul lui 2006 a condus compania al carei asociat minoritar devine.

In cei patru ani de activitate la Alo Curier, cifra de afaceri a firmei a crescut de la 50 000 de euro la 800 000 de euro anual, in conditii de profitabilitate. Astfel, compania ajungea in 2006, alaturi de Pegasus si de Concorde Courier in "top 3" jucatori pe piata de curierat din Bucuresti.

Dupa ce timp de cateva luni a colaborat din pozitia de consultant pentru Romania si Bulgaria cu DPD/Geopost, in anul 2007, Octavian Badescu a fondat Sameday Courier, proiect de nisa focalizat pe livrarile in aceeasi zi.

Firma pe care a si condus-o direct pana in anul 2009 si al carei asociat majoritar a fost pana in 2013, depaseste in numai 3 ani si in conditii de profitabilitate cifra de afaceri de 1 milion de euro.

In anul 2008, a fondat impreuna cu alti asociati compania de cercetare de piata Retailplus Eastern Europe, companie pe care a si condus-o pana la finalul anului 2011, obtinand o cifra de afaceri de peste 1,2 milioane de euro si in acelasi timp profit.

Firma este activa pe pietele din Romania, Bulgaria si tarile din fosta Yugoslavie si a fost achizitionata de catre liderul mondial in domeniu - compania americana Nielsen.

In aprilie 2013, Octavian Badescu a primit misiunea reformarii Sucursalei Servicii Express a Postei Romane, fiind recrutat in cadrul proiectului denumit generic "implementarea unui management profesionist in companiile de stat".

Octavian Badescu este, de asemenea, co-fondator si vicepresedinte al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania si se implica activ in diferite proiecte cu precadere legate de antreprenoriat si de formarea tinerilor, fiind si membru al Romanian Business Leaders.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2339 ori