Succesul Nike din ultimii ani s-a bazat pe eforturile companiei de a investi milioane de euro in marketing. Nike a devenit numarul 1 pe piata companiilor de echipamente sportive, devansand vanzarile Adidas cu 30%.
Putine persoane au vizitat etajul al treilea al cladirii Jerry Rice, unde se afla "ascunzatoarea" Nike Digital Sport, o noua divizie pe care compania a lansat-o in 2010.
Aceasta isi propune sa dezvolte dispozitive si tehnologii care permit utilizatorilor sa-si urmareasca performantele sportive. Cel mai cunoscut produs al companiei este Nike+, un senzor de masurare a distantei, care se monteaza in pantoful alergatorului, dezvoltat in parteneriat cu Apple.
Aproximativ cinci milioane de alergatori se bazeaza pe Nike pentru a-si verifica performanta. In ultima luna, Digital Sport si-a lansat primul mare produs, o bratara care urmareste energia depusa numita FuelBand. Sportul de performanta, joggingul, aerobicul, dansul sau o simpla plimbare pot fi acum masurate cu exactitate.
Cu toate acestea Digital Sport nu face doar gadget-uri sportive. Compania s-a apropiat de consumaturi, ii urmeaza si construieste o comunitate online pentru acestia. Divizia Nike este parte a unui efort mai larg de a transfera cea mai mare parte a eforturilor de marketing in domeniul digital.
Cheltuielile Nike cu publicitatea la TV din SUA au scazut cu 40% in doar trei ani, cu toate ca bugetul de marketing a urcat pana la 2,4 miliarde de dolari anul trecut.
Noile reclame Nike, fie ca fac referire la o bratara de performanta sau la alte produse sunt acum distribuite pe Facebook.
Motivul pentru care Nike a abordat aceasta strategie este simplu: Nike merge acolo unde se afla publicul sau. Iar clientul de baza, tanarul de 17 ani, care cheltuie cu 20% mai mult pe adidasi decat adultii, isi petrece mai mult timp in fata calculatorului decat la TV.
In ziua de astazi nu exista companie din top 500 fara o aplicatie sau o strategie de marketing pe retelele sociale.
Investitiile Nike in publicitatea non-traditionala
Compania a cheltuit 800 de milioane de dolari pe publicitate "non-traditionala" in 2010, potrivit estimarilor facute de Advertising Age. De asemenea, Nike a angajat zeci de noi ingineri pentru a dezvolta tehnologia din comunitatile online. Sport Digital a crescut de la 100 la 200 de angajati in ultimele sase luni si s-a mutat si intr-un spatiu mai mare.
Campaniile sale de publicitate au fost realizate in jurul evenimentelor majore, cum ar fi Jocurile Olimpice si Cupa Mondiala. Rezultatul: Nike a atins maximum de audienta, cand 200 de milioane de oameni au fost prezenti la Super Bowl.
Dupa un deceniu de crestere, compania a generat vanzari de 21 de miliarde de dolari, devenind cea mai mare companie de echipamente sportive din lume.
Lansarea in lumea digitala
La sfarsitul anilor '90, compania a sarbatorit NCAA Madness pe pagina de Internet, iar in 2005, compania si-a deschis magazinul online Nike iD, unde clientii isi puteau proiecta proprii pantofi. In cativa ani, Nike ajunsese la vanzari de 100 de milioane de dolari.
In 2006, Nike a incercat prima data retelele sociale si comunitatile online si a realizat un parteneriat cu Google, dedicat iubitorilor fotbalului cu ocazia unei Cupe Mondiale.
Apoi, a urmat momentul Nike+. Dupa ce inginerii Nike au observat ca toate campusurile studentesti foloseau iPod-uri, reprezentantii companiei s-au intalnit cu conducerea Apple pentru a pune in practica o idee simpla: sincronizarea datelor de jogging cu un iPod.
Compania nu a oferit detalii financiare despre Nike+, insa analistii spun ca o crestere de 55% in numarul utilizatorilor de anul trecut a avut un rol important in cresterea vanzarilor cu 30%, pana la 2,8 miliarde de euro.
Compania are mari sperante si pentru FuelBand, o bratara de 149 de dolari care masoara miscarea si calculeaza nivelul efotului depus pe tot parcursul zilei.
Abordarile sale neconventionale au castigat atentia publicului, dar si a investitorilor, cand au observat ca actiunile companiei au crescut cu 120% in ultimii cinci ani.