Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce sanse are Starbucks pe piata din India. Vor da indienii ceaiul pe cafea?

Ce sanse are Starbucks pe piata din India. Vor da indienii ceaiul pe cafea?


Starbucks isi anunta intrarea pe piata din India, in asociere prin participatiune cu Tata Global Beverages, la trei luni dupa ce si-a deschis restaurantul cu numarul 500 din China.

Anuntul vine la un an dupa ce Starbucks isi anunta intentia de a intra pe piata indiana si la aproximativ doua luni dupa ce guvernul din India isi sporea eforturile de atragere de investitii straine in industria de retail, scrie The New York Times.

Companiile nu au oferit detalii privind investitia lor si nu au spus nici cate magazine intentioneaza sa deschida, insa un oficial Tata a declarat intr-o conferinta de presa ca ar putea fi vorba de 50 de magazine pana la sfarsitul anului si a speculat faptul ca Starbucks ar putea ajunge la un total de 3.000 de locatii in India.

Lantul trebuia sa fie lansat in India din 2007, insa recesiunea si expansiunea prea mare a Starbucks a pus capat discutiilor de atunci.

Expansiune cumpatata

In acest moment, Starbucks detine 7.250 de unitati la nivel mondial, insa anunta o crestere mai putin robusta in continuare.

"Vom fi foarte cumpatati in ceea ce priveste modul in care vom creste", a declarat John Culver, presedintele Starbucks pe regiunea Asia Pacific. "Rata de crestere economica a Indiei, dimensiunea clasei de mijloc aflata in emergenta si cresterea venitului pe cap de locuitor ne fac sa credem ca India va deveni, in timp, o piata foarte mare pentru Starbucks", a explicat acesta, pentru The Seattle Times.

Starbucks va concura cu Barista Coffe, o divizie a companiei italiene Lavazza si Cafe Coffe Day, o companie indiana, intr-o tara unde consumul de cafea s-a dublat intre 2000 si 2010 pana la 108.000 de tone metrice de cafea.

"Asocierea va beneficia de tranzitia cu care consumatorii indieni se confrunta, in incercarea lor de a adopta modalitatile de consum specifice tarilor dezvoltate", a declarat un analist la Angel Broking Ltd din Mumbai.

In Romania, Starbucks este prezenta inca din 2007 si isi propunea pentru 2011 sa deschida noi cafenele in diferite orase, principalele vizate fiind Brasov si Constanta.

"Atunci cand ne uitam la o piata punem harta pe masa si spunem: vrem sa fim in acest colt al acestei strazi. Daca acel loc nu va deveni disponibil nu vom deschide o cafenea", a declarat Jim Brandon, Managing Director la Marianopolous Coffee Company (operatorul cafenelelor Starbucks pe piata locala) Romania, Grecia, Cipru si Bulgaria, in urma cu un an.

Actiunile Tata au crescut la nivel record

Actiunile Tata Global Beverages au crescut cu 5,2 procente, pana la maximul ultimelor sase luni pe bursa din Mumbai dupa ce a anuntat asocierea prin participatiune cu Starbucks. Actiunile Tata Gobal Beverages au inregistrat, astfel, cea mai mare crestere din indicele BSE100 in trazactia de marti, potrivit Bloomberg.

Actiunile Starbucks au crescut cu 1,3%, luni, pana la 48,9 dolari, sporindu-si castigurile pana la 5,4% luna aceasta. Pentru anul 2011, actiunile companiei au urcat cu 43%, al treilea an de castiguri la rand.

Actiunile Tata Coffe au avansat cu 15% in luna ianuarie, iar in tranzactia de luni, cresterea a fost de 0,6% pana la 871, 70 rupii.

India face eforturi de a atrage investitii straine

Economisti asteapta o incetinire a cresterii economice de 7% pentru India in anul fiscal actual, care se incheie la 31 martie, de la 8,5% in anul anterior.

Cea mai mare problema cu care investitorii straini se confrunta in India este ritmul lent de luare a deciziilor guvernamentale in ceea ce ii priveste.

Luna aceasta, legiuitorii indieni au formulat o decizie prin care permit retailerilor precum Starbucks, care vand doar un tip de produs sa isi deschida propriile magazine in tara. Insa o serie de lanturi de retail straine, precum IKEA, au declarat ca existenta conditiei care le cere retailerilor sa cumpere 30% din materia prima de la artizanii si micile companii indiene, nu vine deloc in avantajul lor.

Starbucks este avantajata de decizie si a incheiat o intelegere prin care materia prima (boabele de cafea) sunt asigurate de Tata Coffe, o divizie a Tata Global.

Cea mai mare provocare pentu Starbucks ramane, insa, lipsa de infrastructura din India, sustine presedintele Starbucks pe regiunea Asia Pacific.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1874 ori