Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Cum poate obtine un antreprenor finantare de la Marius Ghenea - interviu

Cum poate obtine un antreprenor finantare de la Marius Ghenea - interviu


Avantajul unui antreprenor care obtine finantare din partea unui business angel este ca nu are nevoie de vreo garantie pentru banii pe care-i primeste pentru business-ul sau.

Sunt chiar cuvintele lui Marius Ghenea, cunoscut om de afaceri, de succes in diverse domenii, care este si investitor in afacerile aflate la inceput si care au potential.

Business24 a vorbit cu Marius Ghenea despre ce trebuie sa faca un antreprenor pentru a-i atrage atentia, pentru a obtine o finantare din partea unui business angel si despre domeniile in care o afacere are cel mai mare potential de dezvoltare.

Marius Ghenea a investit, in calitate de business angel, sume intre 100.000 si 200.000 de euro. In cadrul unei investitii de 100.000 de euro, randamentul afacerii ar trebui sa fie in jur de 30% pe an, "intr-un scenariu conservativ de business", dupa cum spunea cu ceva timp in urma Marius Ghenea pe blogul sau.

Sunteti cunoscut si ca business angel. Ce conditii ar trebui sa indeplineasca un antreprenor roman pentru a va atrage atentia?

In primul rand ar trebui sa fie o persoana care sa inspire incredere si competenta pe domeniul de activitate in care isi dezvolta proiectul de afaceri. In al doilea rand, ar trebui sa aiba o echipa cat mai valoroasa si cu oameni cat mai potriviti pentru rolurile din acea echipa: eu unul cred cu tarie in succesul de echipa.

In al treilea rand, ar trebui ca proiectul propus sa aiba un potential de crestere cat mai bun si sa fie intr-o zona oportuna de piata. Daca toate aceste trei criterii sunt indeplinite, deja avem premisele unei investitii, dar si premise de succes in acel business.

In ce start-up-uri mai investiti in prezent?

Sunt implicat in diverse domenii de business, incepand cu Internet/online si mergand pana la afaceri din cu totul alte industrii. Cred insa ca exista inca foarte mult potential de dezvoltare pentru afaceri IT si de tehnologie in Romania, inca neexploatat, cred in plus ca in aceasta zona IT, cele mai eficiente dezvoltari sunt noi start-up-uri antreprenoriale, spre deosebire de alte industrii mai traditionale, unde un start-up antreprenorial are probabil mai putine sanse de reusita in competitie cu diverse companii medii si mari deja consacrate.

Care sunt domeniile cu cel mai mare potential spre care tinerii antreprenori ar trebui sa-si indrepte atentia?

Cred ca deja am raspuns partial la aceasta intrebare, cred ca zona IT este cea care ofera cele mai interesante oportunitati. Insa in realitate, sunt foarte multe nise de oportunitate in Romania in acest moment pentru afaceri antreprenoriale, aproape in orice domeniu daca te uiti mai atent poti identifica astfel de oportunitati de dezvoltare antreprenoriala.

Evident, ar trebui ca proiectele respective sa aiba o legatura cat mai clara cu experienta si abilitatile antreprenorilor, pentru ca aici este una dintre erorile multor antreprenori tineri, care intra in domenii pe care nu le cunosc absolut deloc, doar pentru ca li se pare ca e un trend bun, din pacate insa, neavand niciun fel de cunoastere a unei piete sau a unui domeniu, sansele de reusita se diminueaza dramatic.

Ce-i mai usor pentru un atreprenor, sa obtina finantare prin fonduri europene sau prin intermediul unui business angel, precum Marius Ghenea?

Cele doua variante de finantare nu sunt comparabile, asa ca nu as putea spune ce este mai usor, cu siguranta ambele variante sunt relativ dificile, pentru ca ele necesita multa munca, un proiect bine facut, determinare in a atinge obiectivele de finantare (multi antreprenori renunta prea usor), nu in ultimul rand, ca in orice situatie de viata, ele necesita si un pic de sansa.

Insa cred ca exista, pentru multi antreprenori, optiuni diverse de finantare, in cartea mea Antreprenoriat vorbesc despre vreo duzina de astfel de metode, ce e drept nu toate sunt accesibile in acelasi timp pentru acelasi proiect antreprenorial, insa macar 1-2 dintre aceste variante ar putea fi potrivite, in diverse stadii de dezvoltare a afacerii.

Nu trebuie, de asemenea, sa uitam ca finantarea unei afaceri trebuie sa fie o preocupare continua a antreprenorilor. Multi antreprenori, mai ales cei la inceput de drum, considera ca daca au accesat un fond european sau au luat o linie de credit de la banca, nu mai trebuie sa se preocupe de finantare, insa aceasta este o greseala, in opinia mea.

Sunteti si presedintele Asociatiei Romane a Magazinelor Online. In acest context, dar si pentru ca aveti o mare experienta in ceea ce priveste derularea de business-uri online, va rog sa ne spuneti care sunt cele mai mari greseli pe care le fac antreprenorii care vor sa vanda produse sau servicii online.

Cred ca mediul de comert online din Romania este in plina dezvoltare si maturizare, in plus este indiscutabil cel mai dinamic sector de activitate din Romania in acest moment, cu cresteri anuale medii in procente dublu-digit. Din acest punct de vedere, cred ca antreprenorii de comert online din Romania au invatat din greselile lor, dar si ale altora, deci fac mai putine greseli si iau mai multe decizii bune.

ARMO este in acest context o asociatie a magazinelor online care are ca obiectiv nu doar reprezentarea magazinelor online, ci si profesionalizarea si optimizarea activitatii acestora, pana la urma in favoarea clientilor, care primesc servicii de mai buna calitate, noi elaborand inca acum doi ani un Cod de Bune Practici pentru Comertul Online din Romania, care asigura ca aceste standarde de calitate sunt indeplinite de toti membrii nostri.

Ca si erori pe care inca le vedem la unii comercianti online as aminti vanzarea cu marje nejustificat de mici (ceea ce creeaza pierderi care se acumuleaza in timp, chiar daca pe perioade scurte pare un avantaj competitiv pentru acele magazine online), lipsa de intelegere a necesitatilor de capital circulant (stocuri prea mari in principal, dar si alte dezechilibre legate de plati), sau intrarea pe segmente sau nise mult prea inguste de comert online.

Este adevarat sau nu ca un business online e mai usor de pornit decat un business care nu are legatura cu domeniul online? Sau, mai exista vreun business
in ziua de astazi care sa nu aiba legatura cu domeniul online?


In ceea ce priveste un start-up online fata de unul traditional, avantajele sunt de time-to-market (poti sa intri mai rapid pe piata, prin avantajele pe care le ofera Internetul) si de cost initial de start (investitiile initiale sunt mai mici, pentru ca nu este nevoie de investitii la fel de mari in spatiu si prezenta fizica, fata de o varianta traditionala de business).

Exista cu siguranta afaceri si azi, dar si in viitor vor exista astfel de afaceri, care prin natura lor opereaza in spatiul traditional (un exemplu ar fi afacerile de proximitate, dar sunt multe alte exemple), deci nu trebuie sa consideram ca toate afacerile trebuie mutate rapid si integral pe Internet. Insa trebuie sa intelegem ca, in momentul de fata, orice afacere trebuie sa aiba si o componenta Internet, nu neaparat una tranzactionala, dar macar o componenta de imagine, prezentare, promovare.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 7685 ori

comments powered by Disqus