Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Editorial Oana Stratula, avocat: Black Friday. Sfaturi legale pentru a nu fi pacalit cu false promotii

Editorial Oana Stratula, avocat: Black Friday. Sfaturi legale pentru a nu fi pacalit cu false promotii


Alaturi de Halloween, sarbatoarea cu vrajitoare si spiridusi, Black Friday reprezinta un alt concept american, implementat relativ recent de comerciantii din Romania, dornici sa-si creasca volumul de vanzari, intr-o perioada de timp foarte scurta.

In mod traditional, in tara de origine, Black Friday se organizeaza in ultima vineri din luna noiembrie, fiind ziua care urmeaza Zilei Recunostinte si care deschide sezonul de cumparaturi de Craciun.

Cu toate acestea, avand in vedere ca, cel putin pentru moment, Ziua Recunostintei nu a intrat pe lista sarbatorilor adoptate de romani dupa modelul american, nici Black Friday nu este organizata, in mod obligatoriu, in functie de acest reper.
Astfel, in acest an, se pare ca vom incepe sa sarbatorim Vinerea Neagra cu o saptamana inaintea americanilor, in conditiile in care unele magazine au anuntat ca Black Friday va debuta pe 22 noiembrie si, in cazul unor retaileri, va dura pana pe 1 decembrie.

Pe de alta parte, din punct de vedere al legislatiei care guverneaza vanzarile promotionale, nu exista niciun impediment ca perioada reducerilor sa fie extinsa la mai mult de o singura zi, astfel ca, din aceasta perspectiva, Black Friday poate reprezenta doar un pretext pentru comercianti de a demara o campanie de reduceri de pret.

Ce reguli trebuie respectate in cazul reducerilor de Black Friday

Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata reglementeaza mai multe categorii de vanzari cu pret redus, insa, fata de perioada din an in care are loc si fata de specificul reducerilor aplicate de Black Friday, acestea se incadreaza, in principal, in categoria vanzarilor promotionale.

Vanzarile promotionale sunt definite ca acele vanzari cu amanuntul, vanzari cash and carry sau prestari de servicii de piata, care pot avea loc in orice perioada a anului, in masura in care sunt respectate urmatoarele conditii:

- vanzarile sa se faca la pret redus, dar nu in pierdere;

- sa nu tinda la o vanzare accelerata a unui stoc de marfuri pe care comerciantul nu il va mai reaproviziona, asa cum se intampla in cazul lichidarilor sau soldarilor;

- sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;

- produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul sa informeze consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.

Pentru a preintampina situatia in care reducerile de pret sunt unele pur fictive, Ordonanta 99/2000 stabileste, in sarcina comerciantilor, o serie de reguli de fixare si publicitate a preturilor.

Astfel, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice, in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus, fiind obligatoriu ca toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate, ori de cate ori este nevoie, organelor de control abilitate.

Comerciantii au obligatia de a se asigura ca orice anunt de reducere de pret, exprimata in valoare absoluta sau in procent, este efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice, intr-una din urmatoarele modalitati:

- fie prin mentionarea noului pret, langa pretul anterior, barat;

- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi", langa sumele corespunzatoare;

- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou, care apare langa pretul anterior, barat.

Nu in ultimul rand, comerciantii trebuie sa aiba in vedere ca orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv in raport cu pretul de referinta este considerat o forma de publicitate inselatoare si este sanctionat conform reglementarilor legale in vigoare.

Oana Stratula este Avocat Partener in cadrul Societatii Civile de Avocati Stratula, Mocanu & Asociatii

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6708 ori