Unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri ai Norvegiei, John Fredriksen, se arata ingrijorat de turbulentele care se raspandesc din China pe intreaga piata globala si crede ca acestea ar putea avea efecte dezastruoase pentru sectorul transporturilor maritime.
Fredriksen, a carui avere este estimata la 10,2 miliarde de dolari, are investitii in nave petroliere, instalatii de foraj marin si ferme piscicole.
"Pare ca sunt probleme mari in China. Asta este cel putin o veste proasta pentru transportatorii maritimi", spune Fredriksen intr-un interviu Bloomberg.
Pierderile inregistrate pe pietele de capital din toata lumea odata cu devalorizarea yuanului chinezesc se ridica la aproximativ 5000 de miliarde de dolari.
Declinul economiei din China a impins si pretul materiilor prime la un minim al ultimilor 16 ani, dand si semnalul pentru deprecierea valutelor de pe pietele emergente.
Petrolul Brent a coborat la inceputul acestei saptamani sub pretul de 43 de dolari per baril, atingand cea mai scazuta cotatie a ultimilor 6 ani.
"Pentru navele petroliere este bine, dar pentru platformele de foraj lucrurile nu sunt asa imbucuratoare", considera miliardarul norvegian.
In acelasi timp, piata instalatiilor de foraj este si ea in cadere libera, cererea din partea companiilor petroliere scazand odata cu pretul petrolului.
Cauza o reprezinta deschiderea unor noi puturi de foraj care au supraalimentat piata cu petrol, dupa un deceniu in care exploatarile maritime de petrol si gaze au inregistrat o crestere constanta.
"Va fi o mega consolidare in industria extractiva. Este inevitabila si cred ca se va petrece in cursul anului viitor", explica Fredriksen.
Doua dintre companiile controlate de magnatul norvegian, Fronline si Seadrill au pierdut 15, respectiv 14 procente din valoarea actiunilor in urma tranzactiilor derulate luni, 24 august, pe bursa din Oslo.
"Industria de foraj traverseaza o perioada nefasta din cauza pretului petrolului si a abundentei acestuia in piata. Nu arata prea bine in acest moment", mai spune John Fredriksen.