Odiseea industriei romanesti: Cum a ajuns Electroputere Craiova de la fabrica de locomotive, la mall

Marti, 09 Septembrie 2014, ora 13:42
3856 citiri

Evolutia uzinelor Electroputere Craiova de la "citadela electrotehnicii romanesti" la spatiu pentru un mall poate fi considerat un exemplu al modului in care au ajuns marile societati din industria romaneasca dinainte de 1989 pe parcursul a peste 20 de ani de economie de piata.

Fondata la 1 septembrie 1949 si destinata productiei de utilaj electrotehnic greu, numele "Electroputere" este legat de realizarea sistemului energetic romanesc si modernizarea sistemului feroviar si urban. Primele transformatoare de forta au fost realizate in conceptie proprie incepand cu anul 1951, productia de transformatoare dezvoltandu-se atat prin cresterea puterii nominale, cat si prin folosirea de materiale noi pentru miezuri magnetice. In perioada 1960-1965 se diversifica productia si se achizitioneaza licenta ELIN Austria pentru autotransformatorul de 200 MVA si licenta ASEA Suedia pentru transformatorul locomotivei electrice, precizeaza Agerpres.

Etapa 1965-1975 este caracterizata prin reorganizarea fabricatiei de transformatoare, constructii de noi hale de fabricatie si realizarea cu forte proprii a transformatoarelor de 400kV si de 400MVA. Primul transformator de 440MVA a fost construit in 1987 pentru Centrala Nucleara Cernavoda, cel mai mare transformator livrat in Romania. Laboratoarele de incercari cunosc, de asemenea, o insemnata dezvoltare, asigurand o diversificare a productiei de transformatoare necesara atat in tara cat si la export, pentru care se realizeaza toate probele de incercare.

In perioada 1949-1960 au fost produse locomotive electrice de mina si de tramvaie, iar din 1960 s-a trecut la fabricatia de Locomotive Diesel Electrice fabricate timp de 15 ani sub licenta BBC Elvetia si a locomotivelor electrice de 4100 kW sub licenta ASEA Suedia, dupa care au fost integrate complet si au capatat eticheta "fabricat in Romania". Dupa anul 1989, activitatea fabricii de locomotive a fost axata pe modernizarea si reparatia capitala a locomotivelor tip LDE 2100 CP si a locomotivelor electrice de 5100 kW.

Fabricatia de masini electrice rotative a inceput in anul 1950, asimilandu-se peste 400 de tipuri de masini electrice. Pe baza cercetarii proprii, cat si a introducerii in fabricatie a unor licente de la BBC si ASEA, in perioada 1965-1970 s-a extins clasa de izolatie ?F' la intreaga fabricatie, Electroputere fiind printre primele firme din Europa in acest domeniu. In perioada 1980-1985 s-au asimilat si executat, pe baza de licenta GENERAL ELECTRIC Canada si ANSALDO Italia, motoare electrice pentru centrale nucleare, conferind fabricatiei de masini electrice rotative un plus de tehnicitate.

Datorita unui insemnat volum de investitii, cooperarii cu firme de prestigiu din Elvetia, Suedia, Franta, Germania si Italia, precum si a eforturilor unui mare numar de specialisti, marca ELECTROPUTERE a devenit cunoscuta in peste 100 de tari de pe toate meridianele globului.

Din 1991, s-a constituit in societate pe actiuni si a intrat intr-un proces de restructurare care a constat, in cea mai mare parte, in concedieri masive de personal. Dupa mai multe incercari esuate, ELECTROPUTERE a fost privatizata in luna noiembrie 2007, pachetul majoritar de actiuni de 86,28% fiind cumparat de la statul roman de firma saudita Al-Arrab Contracting Company Limited cu 2,34 milioane euro. Chiar daca la cumparare reprezentantii firmei saudite au anuntat ca nu vor vinde terenul, ci vor dezvolta activitatea fabricii, la sfarsitul anului 2011 au vandut dezvoltatorului imobiliar K&S Developments circa 12 hectare de teren din curtea societatii cu un pret vehiculat de 30 milioane euro, unde a fost ridicat un mall care poarta numele de ElectroputereParc.

De peste 10 ani la Electroputere Craiova a fost sistata productia de locomotive, singurele fabrici care mai functioneaza acum in Electroputere fiind Fabrica de Masini Electrice Rotative (MER) si Trafo-Fabrica de transformatoare de mari puteri produse pentru sistemele energetice din diverse tari, in special din zona balcanica si Orientul Apropiat.

Electroputere Craiova a vandut in 2012 fabrica de locomotive Grupului Grampet, care in acelasi an a cumparat si fabrica de reparatii locomotive Reloc SA din Craiova, aflata vizavi de Electroputere. Pe 20 mai a.c., noua firma Electroputere VFU-Reloc Craiova a prezentat presei o locomotiva Diesel de 1250 CP, proiectata si realizata la Craiova, in parteneriat cu corporatia americana Caterpillar. Conducerea firmei a afirmat ca aceasta este prima locomotiva romaneasca dupa 24 de ani.

"La Electroputere Craiova nu s-a reusit o restructurare eficienta. Si aceasta este situatia marii majoritatii a societatilor romanesti din aceasta industrie care au functionat inainte de 1989. Prima greseala care s-a facut a fost imediat dupa evenimentele din 1989 cand angajatii, in baza partilor sociale pe care le detineau, si-au cerut banii inapoi. Aceste sume, care reprezentau partile sociale si care erau banii depusi de salariatii intreprinderii, au trebuit sa ni-i dea, ceea ce a insemnat practic o decapitalizare acuta a societatii tocmai in momentul in care Romania intra in cea mai abrupta inflatie din epoca moderna. Si exact cand aveau nevoie de mai multi bani, nu au mai avut. Noi platiseram multi ani la rand parti sociale si au fost cam doua-trei salarii pentru fiecare angajat. Si va dati seama ce inseamna sa dai doua-trei salarii o data la 12.500 de angajati. Si pe fondul lipsei lichiditatilor, a scaderii continue a portofoliului de comenzi, a lipsei de pregatire pe marketing, a presiunii sindicatelor care se opuneau unei restructurari radicale, a unor contracte partinice incheiate de membrii managementului, Electroputere a ajuns o societate neprofitabila cu mari datorii la stat", a declarat, pentru AGERPRES, Eugen Georgescu, fostul presedinte al Asociatiei Salariatilor din Electroputere.

Georgescu a mai afirmat ca la Electroputere Craiova era nevoie de masuri drastice de reducere a cheltuielilor, insa s-a 'dus trai pe vatrai" si s-a intrat ''intr-o cascada de datorii'.

"Comenzi nu erau, performanta nu se facea, sindicatele au inceput sa dicteze, iar directorii, care isi faceau micile lor afaceri, ca sa nu fie schimbati din functii s-au apucat sa pactizeze cu sindicatele care au negociat intotdeauna pentru ei. Si asa a ajuns Electroputere in incapacitate de a se sustine. Daca a mai trait cat a mai trait, a fost datorita produselor care mai erau cautate, pentru ca unele dintre produse nu aveau nevoie de nu stiu ce tehnologie avansata. De exemplu, transformatoarele sunt aceleasi cu mici modificari, motiv pentru care au rezistat si rezista si acum, insa unde se simtea nevoia de tehnologie, de licente, lucrurile nu au mai mers. Cine a lucrat in proiectare stie ca noi faceam o readaptare a produsului la conditiile existente. La locomotive, dupa licentele cumparate, s-au facut mai multe variante care erau adaptate. Portofoliul unei societati este format din conturi, din produse, din politica de management si din licente si marci inregistrate. Toate astea au disparut. Electroputere nu si-a inregistrat marcile, iar baietii destepti au pus mana pe ele. Iar cine inregistreaza marcile vine sa iti ceara bani ca sa le poti folosi ulterior", a mai spus Eugen Georgescu.

Si daca Electroputere era considerata o comunitate, acum acest nume mai este inscriptionat in curtea fostei fabrici doar alaturi de cuvantul mall, adica ElectroputereMall. 'Electroputere s-a numit citadela electrotehnicii romanesti, era Centrala Industriei de Masini si Aparate Electrice - CIMAE. Electroputere era o comunitate. Intrau zilnic pe poarta fabricii 12.500 de oameni. Aveam policlinica, aveam spital. Acum numele Electroputere mai apare doar alaturi de cuvantul mall. Nu stiu cati oameni merg zilnic la acel mall si daca o avea 1.000 de angajati. In Craiova hipermarketurile au devenit, dupa 24 de ani de economie de piata, principalii angajatori carora mii de someri le trimit CV-urile imediat ce afla ca se mai deschide un magazin. Nu stiu cine va mai merge sa cumpere. Probabil ca fac parte din ultima generatie care a vazut cu adevarat industria romaneasca, cum se fabrica un transformator, o locomotiva, un motor electric', a mai spus Eugen Georgescu, fostul presedinte al Asociatiei Salariatilor din Electroputere.

Toți operatorii de transport feroviar, integrați pe Ghișeul Unic. Schimbări la cumpărarea biletelor
Toți operatorii de transport feroviar, integrați pe Ghișeul Unic. Schimbări la cumpărarea biletelor
Toţi cei şase operatori de transport feroviar de călători care prestează servicii publice sunt integraţi şi activi în sistemul Ghişeul Unic dezvoltat de Autoritatea pentru Reformă...
România va colabora cu Coreea de Sud în sectorul energiei nucleare. Ce prevede documentul semnat în timpul vizitei lui Klaus Iohannis
România va colabora cu Coreea de Sud în sectorul energiei nucleare. Ce prevede documentul semnat în timpul vizitei lui Klaus Iohannis
România şi Coreea de Sud au semnat un Memorandum de Înţelegere privind cooperarea bilaterală în domeniul energiei nucleare, care vizează inclusiv îmbunătăţirea echipamentelor nucleare,...
#Electroputere Craiova locomotive, #Electroputere Craiova spatiu mall , #Stiri Companii