Parintii fondatori ai afacerilor: Cat de bine rezista in piata business-urile de familie

Luni, 03 Noiembrie 2014, ora 13:15
1993 citiri
Parintii fondatori ai afacerilor: Cat de bine rezista in piata business-urile de familie
Foto: en.wikipedia.org

Nascuti sub zodia norocului, mostenitorii cu "pedigree" din lumea afacerilor asigura succesiunea la carma unor imperii financiare cladite de stramosii lor. Anumite familii din sfera celor puternici si bogati detin inca parti importante din companiile cladite cu multe decenii inainte.

In ciuda deschiderii publice pe pietele bursiere, felii importante din companiile de top ale lumii au rams in mana familiilor fondatoare, mostenirea fiind transmisa si mentinuta in interiorul clanurilor respective. Pe tarmuri diferite ale Atlanticului, doua noi nume au asigurat, in ultimele luni, succesiunea la carma afacerilor de familie: Ana Botin la Banca Santander si Abigail Johnson la Fidelity Investments, insa lista companiilor lasate mostenire de la o generatie la alta este mult mai cuprinzatoare, observa reporterii revistei The Economist.

Mostenire stabila

In urma cu o jumatate de deceniu, analistii economici preziceau sfarsitul dinastiilor financiare bazandu-se pe succesul rapid obtinut de firmele cu un actionariat public. In realitate, companiile conduse de reprezentantii familiilor fondatoare si-au mentinut o pozitie stabile in piata, iar in anii recenti manifesta tendinte expansiune la nivel global. Adauga in lista companiilor transmise de la o generatie la alta marci precum Walmart, Mars, Samsung si BMW si vei avea o imagine mai clara a acestei expansiuni.

In top Global 500 al revistei Fortune, 19% dintre firme apartin acelorasi familii care le-au fondat, un procent in crestere fata de 15%, rezultat in urma unei analize McKinsey din 2005. Din 2008, vanzarile acestora au cunoscut o crestere anuala de 7%, fata de cea de 6,2% inregistrata de companiile cu un management privat.

Situatia este generata si de dezvoltarea rapida a economiilor unor state precum Brazilia, China, Rusia, Coreea de Sud si Taiwan, unde firmele de familie detin o pondere mai mare in peisajul economic. Pana in 2025, McKinsey prevede o crestere a numarului de firme care vor avea incasari anuale de peste un miliard de dolari la 15.000, 37% dintre acestea fiind controlate de familii din statele cu economii in curs de dezvoltare.

In Asia de Sud-Est, 85% dintre firmele cu cifre de afaceri de peste un miliard apartin unor familii. Procente de 75%, 67% si 65% se regasesc si in randul economiilor din America Latina, India, respectiv Orientul Mijlociu. In China si tarile subsahariene firmele de familie cu rezultate spectaculoase ating procente de 40, respective 35% si datorita faptului ca in conglomeratul economic din aceste tari, marile companii sunt in continuare cu capital de stat.

In Statele Unite, 15% din firmele incluse in Top 500 sunt controlate de familiile fondatoare. Europa are un procent de firme controlate de familii de 40% in randul companiilor listate la bursa.

Dinastiile, mentinute de regulile pietei

Pana acum organismele cu rol regulator in piata au favorizat mentinerea unor dinastii la carma companiilor si in randul actionarilor majoritari, in ciuda nemultumirilor manifestate de investitori. In parte, lucrul a fost posibil si datorita clasificarii diferite in registrul actiunilor emise de-a lungul timpului de companiile listate la bursa, capitalul initial fiind considerat mai valoros decat cel adaugat ulterior. Rezistenta lor in piata are si alte cause in spate: in primul rand, transferul de la o generatie la alta se face presupune si asumarea unor principii care au oferit credibilitate in timp companiilor. In al doilea rand, se remarca faptul ca, spre deosebire de restul companiilor, firmele de familie lucreaza pe proiecte cu o perspectiva indelungata.

Deloc de neglijat este si faptul ca, in doar putine cazuri, firmele conduse de reprezentantii familiei fondatoare ajung sa se ingroape in datorii. Inclusiv relatiile de munca in interiorul acestor companii sunt mai bune, conform unui studiu efectuat de doi reprezentanti ai Universitatii din New York. Aspectele indica o superioritate a culturii corporatiste in randul acestor firme, iar prezenta membrilor aceleiasi familii in fruntea companiilor este perceputa ca un semn de stabilitate de catre investitori.

Situatia pate fi diferita in randul noilor companii de success conduse de familii din state in care cultura corporatista abia a fost sadita, dar exemplele Samsung si Tata arata ca lucrurile tind se evolueze pe un scenario deja scris de marile corporatii de familie din Occident. In cele din urma, provocarea, indiferent de continentul pe care fiinteaza firma de famile, este sa impaci nevoile vietii de familie cu cerintele unui business de top.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#firme de familie, #dinstii corporatiste, #procent firme de familie, #cultura coporatista , #Stiri Companii