Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Cat costa CFR Marfa si cum se vor scurge banii prin gaurile din buzunarele statului

Cat costa CFR Marfa si cum se vor scurge banii prin gaurile din buzunarele statului
Guvernul a publicat anuntul de privatizare a companiei CFR Marfa, cu un pret de pornire de 180 de milioane de euro, in conditiile in care compania are datorii in valoare de 1,5 miliarde de lei (333,3 milioane de euro), care nu vor fi preluate de viitorul investitor, ci vor ramane in contul statului.

Initial, s-a vorbit despre un pret de plecare mult mai mic, de 60 de milioane de euro. Chiar si in aceste conditii, singurul criteriu de adjudecare a licitatiei este pretul oferit.

Compania CFR Marfa, care inregistreaza pierderi foarte mari, are active in valoare de peste 500 de milioane de euro, potrivit estimarilor facute de analisti.

Compania feroviara de transport marfa nu a mai inregistrat profit din anul 2007, in perioada 2008 - 2012 pierderile ridicandu-se la aproximativ un 1,2 miliarde de lei.

Termenul impus pentru privatizarea companiei CFR Marfa este data de 20 iunie.

In ultimii patru ani, compania CFR Marfa a inregistrat pierderi in valoare de 272,11 milioane de euro.

Cine este interesat de preluarea CFR Marfa

Privatizarea CFR Marfa a trezit interesul a doi mari operatori feroviari din Romania: Grupul Feroviar Roman si Transferoviar Grup.

Cifrele de afaceri de ordinul milioanelor de euro, gestionarea altor companii de stat din tarile vecine ca Bulgaria sau Ungaria sau experienta in transportul feroviar de persoane sunt cateva dintre elementele care pot ajuta cele doua companii sa castige licitatie pentru CFR Marfa.

GFR este al doilea mare operator de transporturi feroviare de marfa din Romania, dupa compania de stat CFR Marfa. GFR opereaza cu 13.500 de vagoane si 260 de locomotive.

Proprietarul grupului Grampet SA din care face parte si GFR este Gruia Stoica, un controversat om de afaceri din cauza contractelor cu statul roman.

Cealalta companie, Transferoviar Grup, a fost infiintata in 2003, activitatea principala fiind transportul de marfa si manevrele feroviare, iar cea secundara reparatii de vagoane de marfa, vagoane de calatori si locomotive.

Grupul a intrat in 2010 si pe piata transportului feroviar de calatori, dupa ce a inchiriat cale ferata de la CFR. Operatorul de transport marfa Transferoviar Grup din Cluj-Napoca este detinut de omul de faceri Calin Mitica. Acesta mai controleaza si alte firme abonate la contracte cu CFR, cum ar fi Remar 16 Februarie si SIRV Brasov.

Fenechiu spune ca sunt opt companii importante interesate de privatizarea CFR Marfa

"Acum trei zile, cand am avut o discutie cu consultantii, ne-au spus ca erau 27, cred, de companii care se interesasera de CFR Marfa si opt companii importante, nu vorbim de diversi, care si-au anuntat intentia clara de a participa la procedura", a spus ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

Ovidiu Silaghi, fost ministru al Transporturilor - CFR Marfa, inca un jucatori important

"Un prost management s-a evidentiat. Inca mai este un jucator important, detine inca 60% din piata".

"Se puteau face multe corecturi cu management privat".

"CFR Marfa mai are multe utilaje si vagoane. Nu este un business rau. Cred ca partile austriece si germane vor fi cele mai intersate de aceasta privatizare".

Ionel Blanculescu - E o nota de plata a neputintei ultimilor ani

"Statul incearca sa obtina un pret foarte bun".

"Daca ar fi fost un management corect la CFR Marfa, n-ar fi trebuit privatizata, daca statul roman ar fi avut viziunea sa inteleaga ca CFR Marfa poate deveni o componenta de tranzit est-vest".

"E o nota de plata a neputintei ultimilor ani".

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1827 ori

comments powered by Disqus