Manelisti, politicieni, vamesi, functionari publici

Joi, 30 Septembrie 2010, ora 00:47
3168 citiri
Manelisti, politicieni, vamesi, functionari publici

Ramificatiile economiei necontabilizate fac aproape imposibila urmarirea persoanelor care evita plata impozitelor catre stat. Primul obstacol consta in faptul ca activitatea de control ar trebui sa inceapa chiar de la cei care controleaza, iar reglementarile ar trebui elaborate si adoptate chiar de catre cei care, de asemenea, ar fi printre primii vizati.

In ultimele luni, in Romania, se discuta aprins despre metoda care ar trebui gasita pentru impozitarea veniturilor manelistilor.

S-a ajuns pana la aberatia prin care s-a avansat ideea ca, pentru a calcula incasarile manelistilor, inspectorii fiscali ar trebui sa numere bacsisurile pe care acestia le primesc la nunti, botezuri, spectacole si alte paranghelii.

Desigur, ideea este imposibil de aplicat atat din punctul de vedere al administrarii sistemului, cat si din punct de vedere practic.

Singura cale logica pentru impozitarea manelistilor este aceea a compararii veniturilor si bunurilor pe care o persoana le detine cu impozitele platite prin intermediul diversilor vectori comerciali: firme, contracte de colaborare.

Cu alte cuvinte, verificarea de catre fisc se va face adunand averea persoanei respective si comparand-o cu nivelul impozitelor platite. In tarile dezvoltate, fiscul nu ezita sa faca astfel de controale, prin sondaj, asupra corectitudinii cu care cetatenii si-au achitat impozitele si taxele.

Tabloidele, mass-media, in general, sau chiar informatori persoane fizice pot fi sursele de inspiratie ale fiscului pentru a alege persoanele care intra in vizorul controlului.

Desigur, metoda are un mare impediment: spre deosebire de economiile dezvoltate, in Romania, fenomenul “banilor negri” este mult mai raspandit. Daca in Occident, economia informala are un spatiu de derulare mult mai restrans, in Romania, fenomenul exista pe scara larga si in cele mai diverse straturi ale societatii.

Apoi, pentru a putea derula astfel de anchete sensibile este nevoie de legislatie, de o corelare a bazelor de date intre diverse institutii ale statului si de colaborarea sistemului bancar.

O astfel de abordare presupune si existenta unor profesionisti bine pregatiti, aflati in afara oricaror indoieli privind probitatea lor morala.

Principiul despre care vorbim este aplicat, partial, de catre Agentia Nationala de Integritate (ANI). Diferenta vine insa din implicarea sustinuta a fiscului. In acelasi timp, nu putem sa nu constatam ca rezultatele de pana acum ale ANI sunt descurajatoare.

De asemenea, la fel de dezamagitoare sunt si rezultatele introducerii, in urma cu cativa ani, a impozitului pe venitul global (IVG). Legislatia venitului global este de inspiratie occidentala si a avut tocmai logica de a putea controla, din punct de vedere fiscal, persoanele care obtin venituri din mai multe surse.

Practic, insa, efectele concrete nu sunt vizibile. Pentru ca legea sa aiba forta, ar fi trebuit ca Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), sa aiba forta de a corela informatiile, de a-i controla pe unii dintre contribuabili si, in fine, de a impune, daca este cazul, diferenta de  impozite neplatite. Am avut vreun astfel de exemplu in ultimii ani? Evident, nu.

Sa fim realisti. De fapt, “toate veniturile care trebuie impozitate”, despre care vorbeste si cand trebuie si cand nu trebuie presedintele Basescu, ar putea fi cautate dupa metoda descrisa mai sus.

Nu ar trebui majorate contributiile sociale sau crescute impozitele sau taxele, fapt care impedica relansarea economiei si descurajeaza crearea locurilor de munca sau pastrarea celor deja existente. De fapt, nu este vorba despre veniturile din activitati profesionale, ci despre veniturile care scapa impozitarii.

Sursele acestor venituri sunt extrem de diverse: mosteniri, chirii, bani din economia neagra si platile informale, adica spaga. De aici ar trebui sa inceapa controlul fiscal al persoanelor fizice si ideea nu trebuie sa includa doar manelistii. Sa dam un exemplu.

In urma cu cateva luni, o tanara din Constanta, abia trecuta de varsta majoratului, a accidentat cu o masina foarte scumpa o persoana de varsta a treia care, intamplator, este si presedintele unei federatii sindicale a pensionarilor.

Dincolo de accident, absolut nefericit, cazul ar fi trebuit sa intre in atentia fiscului, daca ar fi  avut atributii precum cele descrise mai sus. Fiscul ar fi trebuit sa se intrebe de unde are tanara masina scumpa si sa demareze un control al averii ei sau, eventual, a parintilor ei, pentru a vedea daca nu cumva este o problema legata de impozitarea veniturilor.

Si, acum, morala: presa a scris ca tanara este fiica unui sef  al Administratiei fiscale locale.  De asemenea, tabloidele sunt pline de personaje care isi exhiba cu nonsalanta casele si masinile scumpe. Nici o problema, atata timp cat impozitele sunt platite la zi.

In cazul acesta, problema impozitarii manelistilot devine mult mai serioasa si mai sensibila. De fapt, problema consta in a controla averea tuturor celor care sunt suspectati ca primesc plati informale.

Lista este lunga si ea cuprinde in afara de manelisti si sefi din teritoriu ai diverselor autoritati: vamesi, sefi ai Garzii Financiare sau ai administratiei fiscale, politicieni, judecatori si magistrati si, cu scuzele de rigoare, profesori si medici.

Manelistii nu sunt decat varful aisbergului. Grosul se afla in economia noastra informala. In felul acesta, putem intelege ca exista sanse foarte mici ca fiscul sa urmareasca veniturile tuturor celor suspectati ca evita plata impozitelor.

Nu din alt motiv, dar ar trebui ca oamenii fiscului sa se controleze si pe ei insisi.

Totusi, exista solutii. Cea mai logica ar fi constituirea la nivelul administratiilor fiscale teritoriale a unor departamente specializate, cu oameni bine calificati si care, eventual, sa functioneze ca o structura militarizata.

Recent, ANAF a anuntat ca a infiintat un departament dedicat persoanelor cu venituri  ridicate. Este un prim pas, dar un pas mic.

In plina vara, premierul Boc anunta o idee confuza, conform careia persoanele care strang bonuri fiscale ar fi trebuit sa primeasca o suma de bani inapoi. Acum, toamna, nimeni nu mai vorbeste despre aceasta initiativa, altfel, imposibil de pus in practica.

Tema impozitarii veniturilor manelistilor este mult mai greu de aplicat, atingand categorii mult mai largi decat cantaretii. De aceea, este foarte probabil ca si reglementarile care  ar lupta cu veniturile neimpozitate sa moara inainte de a se naste.

ToddyCat, hackerii care vizează organizații guvernamentale și militare. Cum își obțin informațiile
ToddyCat, hackerii care vizează organizații guvernamentale și militare. Cum își obțin informațiile
Kaspersky, compania rusă de securitate cibernetică, a raportat recent activitățile unui grup de hackeri numit ToddyCat, care vizează organizații guvernamentale și militare din regiunea...
Cum funcționează tehnologia QD-OLED de pe noile televizoare smart și cu ce beneficii vine
Cum funcționează tehnologia QD-OLED de pe noile televizoare smart și cu ce beneficii vine
Anunțată recent, tehnologia ecranelor QDEL promite să revoluționeze industria televizoarelor, începând cu segmentul premium și extinzându-se treptat către gama de buget. În timp ce...
#venituri, #impozite, #taxe, #fisc , #Editorial