Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Dacia Plant, afacerea verde care a "ingropat" vanzarile Plafar

Cosmina Oprea, Dacia Plant: Statul incurajeaza concurenta neloiala - INTERVIU

Cosmina Oprea, Dacia Plant: Statul incurajeaza concurenta neloiala - INTERVIU


Dacia Plant, producatorul roman de ceaiuri si suplimente alimentare din plante medicinale, cu o cifra de afaceri de aproximativ 5,4 milioane de euro in 2012, mizeaza pe o crestere a businessului cu 10% anul acesta. Povestea inceputa cu o investitie de 100 de euro in 2004 a evoluat treptat, desi s-a concetrat aproape exclusiv asupra pietei interne, exporturile fiind doar 1% din vanzari.

Dacia Plant si-a consolidat reputatia pe plan local, cu vanzari de 4,5 milioane de euro, devenind un concurent serios pentru Plafar, societate care se lupta sa isi revina dupa iesirea din insolventa.

Intr-un interviu acordat Business24 Cosmina Oprea, directorul general al companiei cu 150 de angajati, spune cum a reusit producatorul de ceaiuri sa creasca si sa primeasca solicitari din Germania si Norvegia. De asemenea, enumera cateva probleme pe care le au producatorii in relatia cu statul, care "incurajeaza concurenta neloiala".

1. Dacia Plant poate fi considerata o poveste de succes. Care au fost "ingredientele" care au stat in spatele afacerii si au contribuit la consolidarea afacerii pe plan local?

Dacia Plant a aparut acum mai bine de 11 ani ca urmare a pasiunii pentru plante si a interesului in tratamentele naturiste al lui Calin Ianta, unul dintre actionarii Dacia Plant. Combinatia dintre aceasta pasiune si cunostintele acumulate in cadrul facultatii de Silvicultura au facut ca optiunea cea mai fireasca la terminarea facultatii sa fie implicarea in productia de suplimente alimentare naturiste, un domeniu nou dar promitator la acel moment.

Afacerea a fost demarata de Calin Ianta impreuna cu un coleg de facultate. Calin a lucrat la un magazin naturist si in paralel a deschis o farmacie care s-a dovedit a nu fi ceea ce isi dorea cu adevarat. Cu 100 de euro imprumutati de la parinti cei doi prieteni au cumparat napraznic si branca ursului din care au realizat primele produse: ceai de napraznic si tinctura de branca ursului.

In 2005 incep sa-si dezvolte "infrastructura", cumparand primele doua masini pentru distributie. Distributia era facuta de toata lumea, inclusiv de actionari care lucrau cot la cot cu angajatii lor. O amintire placuta din acele vremuri este legata de primul produs cu adevarat de succes, Elixirul din fructe de soc.

Ca urmare unui articol publicat in Formula AS, a fost o explozie de cereri si oamenii stateau la coada la in Bucuresti pentru a "prinde" o cutie Elixir fructe de soc. Atunci toata lumea lucra la foc continuu, pana pe la 3-4 dimineata, iar cel care pleca catre Bucuresti cu masina avea dreptul la doua, trei ore de somn in plus.

Trecand de nostalgiile perioadei trebuie sa spunem ca succesul Dacia Plant s-a datorat in perioada de inceput mai ales tincturilor care erau produse din plante proaspete si aveau gustul plantei respective, fiind si foarte eficiente datorita dozarii optime a procentului de planta.

Evolutia ulterioara a fost din ce in ce mai rapida. In 2006 s-au infiintat primele culturi proprii. Primele plante introduse in cultura au fost trandafirul de petale, coacazul negru si lavanda.

Anul 2007 a fostanul "revolutiei industriale" in Dacia Plant, achizitionandu-se prima linie de comprimate, care a permis apoi o crestere si mai accelerata a productiei, iar in anul 2010 s-a construit la Bod noua fabrica, dupa standarde GMP (GoodManufacturingPractices). In acelasi timp cu extinderea capacitatilor de productie, se maresc si spatiile administrative si depozitele, la fel si personalul, actiuni care au permis companiei sa devina treptat unul dintre jucatorii romani importanti de pe piata suplimentelor alimentare naturale.

Aveti planuri de extindere in perioada urmatoare?

Pentru perioada urmatoare ne-am propus sa consolidam ceea ce am reusit sa construim in ultimii ani, adica sa crestem prezenta in magazine, sa ne optimizam portofoliul, sa intelegem mai bine nevoile celor ce folosesc remedii naturale, sa readucem in atentia oamenilor plantele, care sunt un dar al naturii inca subapreciat, sa ne implicam mai mult in activitatea de cercetare si in colaborari cu lumea stiintifica si medicala.

Ce investitii veti face, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung?

Pe termen scurt vom finaliza investitia in centrul de conferinte si evenimente, adica fosta cantina Rulmentul, achizitionata si reamenajata intr-un timp record si la standarde foarte ridicate.

Care sunt problemele pe care le infruntati pe plan local? Intampinati dificultati din cauza accizelor la alcool sau din cauza platii TVA?

La modul general, referitor la suportul acordat de stat producatorilor autohtoni, putem spune ca acesta este aproape inexistent, existand cu mult mai multe bariere decat instrumente de sprijin si stimulare.

Accizele la alcool sunt intr-adevar o problema in domeniul nostru de activitate. Ratiunea accizelor ar trebui sa fie de a impozita categorii de produse cum ar fi cele de lux, sau cele care afecteaza sanatatea. In cazul alcoolului folosit pentru unele categorii de suplimente alimentare (tincturi, gemoderivate), accizarea este total nejustificata:vorbim de produse necesare pentru mentinerea starii de sanatate, mai ales in conditiile in care alimentatia este tot mai carentata in nutrienti, vitamine, minerale, principii active.

Ce ne deranjeaza chiar mai mult este ca exista producatori care au reusit sa gaseasca portite astfel incat sa nu plateasca aceste accize, ceea ce inseamna incurajarea de catre stat a concurentei neloiale. Concret, din cauza faptului ca platim o acciza de 700% pe alcool, costurile noastre de productie la tincturi si gemoderivate se dubleaza.

Tot din sfera financiara, in cazul incapacitatii de plata a partenerilor sau chiar a "tepelor", care sunt destul de frecvente, procedura de recuperare TVA-ului deja platit (si neincasat!) este extrem de anevoioasa si implica resurse umane si timp foarte mult.

In plus, existenta in paralel a doua sisteme diferite de deducere a TVA-ului, cu reguli diferite ingreuneaza intregul proces contabil si de previziune financiara. In loc de a fi o masura de ajutor, de simplificare a procesului contabil noul sistem complica si mai tare lucrurile. Urmarirea in paralel a doua moduri diferite de deducere a TVA-ului implica timp si resurse umane suplimentare care se traduc in cele din urma in bani cheltuiti.

Recent ne-am confruntat si cu alte situatii absurde, descoperind cum institutii diferite ale statului au atributii de control pe acelasi domeniu, iar din cauza lipsei de comunicare intre ele ajung sa dea solutii contradictorii. Desigur ca in piata clientii devin confuzi, nu inteleg ce se petrece si, de teama sa nu aiba probleme cu aceste institutii, uneori chiar prefera sa renunte la anumite produse sau la colaborarea cu anumiti furnizori.

Un alt exemplu vine din domeniul recoltarii plantelor din flora spontana: atat cel care recolteaza cat si cel care cumpara trebuie sa aiba aceeasi autorizatie de la mediu. Vorbim practic de o dublare a autorizarii care nu ajuta nimanui, ci ingreuneaza numai procesul de colectare al plantelor din flora spontana. Aceasta dubla autorizare nu aduce nici un fel de valoare adaugata procesului de valorificare a plantelor medicinale.

Inca un exemplu, dintr-un domeniu deja mult mediatizat, cel al birocratiei din domeniul fondurilor europene. In septembrie 2011 am depus un proiect de finantare pe o masura din domeniul tehnologiei informatiei dupa ce sesiunea de proiecte fusese deja amanata cu vreo 6 luni.

In paranteza fie spus, desi vorbim de o investitie relativ modesta, dosarul depus numara 331 pagini. E descurajant si sa te uiti la dosar, cu atat mai mult sa-l analizezi. Am primit raspunsul favorabil dupa 1 an si 8 luni (!), adica in luna mai, dupa care au mai trecut doua luni,inca nu avem contractul de finantare, si nici nu stim cand vom incepe efectiv implementarea proiectului. In conditiile pietei actuale, extrem de dinamice si competitive, sa astepti doi ani pentru implementarea unui proiect critic pentru business poate insemna pentru multe companii mici efectiv scoaterea de pe piata.

Cu cat estimati ca va creste cifra de afaceri anul acesta?

In urma analizelor recente privind evolutia pietei, am revizuit obiectivul de crestere pentru 2013, astfel incat in acest moment ne propunem o crestere cu 10% fata de anul 2012.

Produsele Dacia Plant sunt in peste 3.000 de magazine si farmacii pe plan local, dar ajung si peste hotare? Daca da, unde exportati?

Desigur ca ne dorim sa fim prezenti si la export, dar pana prioritatea noastra a fost acum piata interna. Exporturile au deocamdata o pondere mica in cifra de afaceri, cam 1%, din cauza procesului anevoios de avizare a suplimentelor alimentare si a particularitatilor legislatiilor nationale in domeniu.

Am exportat in principal in Ungaria si Spania, dar si in tari ca Germania, Italia sau Grecia, avem solicitari chiar si din Nigeria. Vindem la export produse din toate gamele noastre, dar cel mai bine vandute sunt de departe Detoxicolon si comprimatele Coenzima Q10.

Din 2004 si pana acum, ati trecut si prin perioade mai putin favorabile, anii de criza care isi pun, inca amprenta, asupra multor sectoare de activitate. Cum s-a resimtit criza asupra Dacia Plant?

La noi criza a inceput sa se simta mai tarziu, piata ramanand pe un trend ascendent, in conditiile in care multi oameni incep sa se reorienteze tot mai mult spre un mod de viata mai natural si sanatos. Aceasta tendinta de reconsiderare a valorilor se traduce si intr-o mai mare preocuparea pentru prevenirea bolilor, nu doar pentru tratarea lor.

Dar desi am crescut constant pana de curand, ne-am pregatit totusi si pentru momentele mai dificile, optimizand si eficientizand costurile, identificand prioritatile strategice, venind cu cateva produse inovatoare si punand accent mai mare pe promovarea produselor si a imaginii companiei. Am putea sa spunem ca actuala criza economica a facut ca piata sa fie mai competitiva, iar consumatorii mai atenti si mai informati.

Ati remarcat o scadere a interesului consumatorilor sau, dimpotriva, ati asistat la o crestere a vanzarilor?

Interesul consumatorilor este in crestere, si ne bucuram sa spunem ca si o parte a personalului medical manifesta un interes in crestere pentru suplimentele naturale si chiar pentru produsele Dacia Plant, dar din cauza reducerii constante a puterii de cumparare a majoritatii romanilor acest interes nu se mai concretizeaza la fel de mult in achizitii.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4596 ori