In timp ce autoritatile de la Bucuresti asteapta un raspuns favorabil din partea Comisiei Europene cu privire la suspendarea taxei auto pentru automobilele noi, vazandu-se nevoite sa amana intrarea in vigoare a acestei masuri, marile puteri economice de pe Batranul Continent pregatesc masuri si mai radicalepentru salvarea industriei de profil. Astfel, Spania va pompa in sectorul auto 800 de milioane de euro, suma
fiind destinata protejarii catorva mii de locuri de munca care risca sa
fie desfiintate pe fondul actualei crize economice.
Masura a fost anuntata la scurt timp dupa ce Ford, unul dintre cei mai
mari constructori mondiali prezenti pe piata spaniola, a anuntat ca va
sista productia la fabrica din Valencia pentru trei saptamani. Decizia companiei americane, luata de comun acord cu sindicatele, va afecta peste 5.000 de angajati.
Per ansamblu, pentru stimularea economiei, Guvernul condus de Jose Luis
Rodriguez Zapatero va aloca 11 miliarde de euro pentru sprijinirea
proiectelor legate de infrastructura, dezvoltare, cercetare, turism si
sectorul auto.
Spre deosebire de planul romanesc de "crestere economica si locuri de
munca" in valoare de 10 miliarde euro, propus de premierul Calin
Popescu-Tariceanu, care prevede crearea unui numar de 40-50.000 de noi
ocuri de munca in patru ani, strategia autoritatilor de la Madrid va
incuraja aparitia a 300.000 de locuri de munca numai in 2009.
Pe de alta parte, Franta s-a declarat deja de acord cu reducerea TVA, masura inclusa in programul de stimulare economica, anuntat in urma cu cateva zile de Jose Manuel Barroso, presedintele Comisiei Europene (CE).
Autoritatile de la Paris spera sa poata stimula pe aceasta cale
consumul, industria auto urmand sa fie unul dintre marii beneficiari.
Pana in prezent, marii producatori, Renault si Peugeot, au anuntat sistari temporare ale productiei, ca urmare a scaderii drastice a vanzarilor.
In Romania, pe langa suspendarea taxei auto, Guvernul a mai decis alte
doua masuri, ambele de natura sa stimuleze productia autohtona.
Astfel, Dacia ar putea castiga mai mult decat importatorii de
automobile noi pe seama redistribuirii cotelor nealocate in cadrul
programului Rabla, precum si de pe urma masurii guvernamentale care
prevede dublarea numarului de autoturisme care vor fi inlocuite in 2009
din parcurile institutiilor publice.