Compania Dacia va intrerupe produc?ia in perioada 20 noiembrie-7 decembrie, din cauza "sc?derii brutale a pie?elor auto, de?i este un succes atat la export, unde i?i cre?te cota de pia??, cat ?i in Romania", se arat? intr-un comunicat al companiei.
Ca urmare a degradarii situatiei pe pietele auto, atat la export cat
mai ales pe principala sa piata, Romania, situatie care risca sa se
prelungeasca, si pentru a nu-si creste stocurile, Dacia este nevoita sa
isi intrerupa productia.
Dacia a decis sa opreasca productia intre 20 noiembrie si 7 decembrie
2008, masura la care constructorul auto a mai apelat pentru alte patru
zile, respectiv 30-31 octombrie si 13-14 noiembrie, din cauza scaderii
pietelor auto externe, unde sunt livrate 65% din modelele Logan. In total, la Dacia Mioveni nu se va lucra 21 de zile.
Cei 9.000 de angajati vor primi 85 % din salariul total brut,
conform Contractului Colectiv de Munca Dacia 2008 si vor beneficia si de tichetele de restaurant aferente zilelor de intrerupere a
activitatii, tichete pe care le-au primit in avans.
"Adancirea crizei financiare si economice in luna octombrie a dus la o
scadere importanta a pietelor auto, inclusiv cea a Romaniei. Astfel,
piata auto a scazut in octombrie 2008 fata de octombrie 2007 in Romania
cu circa 30 % , iar aceasta tendinta
va continua probabil si in lunile urmatoare", precizeaza oficialii companiei.
Desi piata mondiala a scazut cu 9 % in
octombrie 2008 fata de perioada similara din 2007, exporturile Dacia au
crescut cu 20,2 %, crestere insuficienta pentru a compensa scaderea masiva a pietelor auto din Europa.
Dacia a exportat 23.794 vehicule in octombrie 2008, respectiv 142.124
vehicule in primele 10 luni ale lui 2008. Dintre acestea din urma, in
Franta au fost vandute 35.329 unitati.
Pe de alta parte, liderii
sindicali de la Uzina Dacia sunt de p?rere c? sistarea produc?iei ii va
afecta grav pe angaja?i, mai ales pe aceia care au credite bancare, ?i
c? sper? ca m?surile ce vor fi luate de administra?ie in viitor s? nu
includ? ?i disponibiliz?ri.
"Sunt
trei motive mari pentru care s-a ajuns in aceast? situa?ie. Ma?inile
second hand aduse in Romania ne-au b?gat 17 zile in ?omaj. Apoi,
programul Renault ne-a adus in aceast? situa?ie ?i, nu in ultimul rand,
sc?derea dramatic? a vanz?rilor in ?ar? a f?cut ca uzina s? se inchid?
pentru aceast? perioad?. Situa?ia este dramatic?, pentru c? angaja?ii
de la Dacia i?i socotiser? veniturile pentru perioada respectiv?
suplimentate prin lucru in dou? sambete. Acum, nu numai c? nu vor mai
lucra in acele zile, dar vor primi ?i un salariu mai mic cu 15% pentru
perioada cand nu se va lucra deloc in uzin?. In aceste condi?ii le va
fi foarte greu s? pl?teasc? toate creditele ?i datoriile pe care le
au.", a declarat Nicolae Pavelescu, liderul Sindicatului Automobile Dacia.
Un articol de Gabriela Garjoaba