Lectia Dacia pentru GM, Chrysler si Ford

Vineri, 12 Decembrie 2008, ora 12:02
1811 citiri
Lectia Dacia pentru GM, Chrysler si Ford

Poate invata Detroit-ul ceva din experienta Renault de la Mioveni? Potrivit unora nu e nimic de aflat, ca nu se potriveste masina cu piata lor, insa daca ne dam un pas inapoi si ne gandim de doua ori vom fi un pic surpinsi

Indiferent cum suna, cei Trei Mari din Detroit ar putea privi catre Romania ca sursa de inspiratie pentru reinventarea lor.

Romania este data ca exemplu de presa canadiana ca find una dintre

tarile puternice din Estul Europei, care beneficiaza de putina atentie

din partea restului Europei. Baza industriala a tarii este intr-o forma

destul de precara, insa una dintre cele mai performante si de succes

ramuri este constructia de automobile. Dacia este unul dintre business-urile cu cea mai mare crestere in

industria auto globala. Proprietarii francezi ai marcii, adica Renault

pot fi fericiti. Dacia este un automobil low cost veritabil, care

obtine o marja grasa de profit.

Automobilele Dacia se vand bine pe tot intinsul Europei, pentru ca

nu mai este facut din piese interschimbabile impreuna cu camioanele

vechiului Pact de la Varsovia de acum 40 de ani. Ingineria prezenta la

bordul Daciei de acum, chair daca nu are un appeal vizual consistent, se

apropie foarte mult de standardele ultimelor masini Renault.

Lectia: Nu este neaparat necesar sa dispui de

tehnologie exceptionala ca sa faci un ban intr-o piata competitive

(sigur ca aceasta tehnologie te ajuta, cum a invatat Toyota de la

hibridul Prius). Tot ce ai nevoie este un automobil, ieftin, sigur si

fiabil care se adreseaza multimilor. Este o lectie predata de

Volkswagen cu Kafer-ul (Beetle) sau de Ford cu modelul T. Herny Ford

vizionarul spunea ca degeaba produc masini scumpe daca muncitorii care

lucreaza la ele nu au bani sa le cumpere. Chiar Toyota cu asa numitele EFC (Entry Family Car) intra in joc. Iar Italia are Fiat si multa experienta cu crizele in auto.

In Roma, unde locuieste ziaristul pe care-l citeaza presa canadiana,

spune acesta ca Dacia a devenit populara, fiind un castig remarcabil

intr-un oras obsedat de masini frumoase cum e Alfa Romeo, aparent

desenate ca accesorii de moda. Dacia ofera aici trei modele: un mic

hatchback numit Sandero, un sedan compact, Logan si un break Logan MCV,

care este best seller-ul trio-ului.

In Italia, break-ul Logan costa cam

9.100 de euro si ajunge pana la 13.800 euro. De acesti bani aveti un

automobil incapator cu varianta de sapte locuri, un consum decent, o

siguranta OK si cu o manevrabilitate buna. Presa auto considera Logan

ca fiind unul dintre best buy-urile de pe piata.

Renault s-a prins in joc in 1999, cand a platit guvernului Romaniei 50

de milioane USD pentru pachetul majoritar de actiuni al Daciei. La acea

vreme compania care a facut primul automobil numit Dacia 1100 in 1967,

era intr-o stare nefericita. Astfel, compania franceza a decis sa faca

din Dacia centrul automobilistic din Europa Centrala si de Est.

Scopul era de a produce un automobil decent la cel mai scazut cost.

Uzina Dacia a fost reutilata cu echipamente de la fabricile Renault din

Franta. Noul Logan s-a bazat pe platformele deja existente provenite de

la Renault sau Nissan. Automobilul este simplu avand cu 50% mai putine

piese decat cele mai costisitoare Renault-uri. Ieftini, dar bine

pregatiti, muncitorii romani au pus masinile pe roti.

Acum doi ani 164.000 de Dacii au fost vandute. Anul trecut numarul a

fost de 230.000, contand cu 9% din vanzarile totale pe grupul Renault. Boss-ul

Renault Carlos Ghosn a spus ca vrea ca in 2009 sa vanda 400.000 de

unitati Dacia (chiar daca productia a fost oprita de trei ori, din

cauza scaderilor vanzarilor datorate crizei creditelor). Pentru a

atinge acest nivel Renault a investit aproape 500 de milione in

dezvoltarea uzinei si upgrade-uri.

Intre timp Logan a devenit un automobil global. Este asamblat in sapte

alte tari incluzand aici Iran si Brazilia. Inspirat in parte de

succesul lui Logan, alte companii printre care si Fiat pun la cale

strategii similar. Sergio

Marchionne, CEO Fiat, declara pentru Automotive News, luna trecuta:

“Vrem sa devenim un player serios in zona automobilelor low-cost.”

Piata automobilelor ieftine este pe cale sa explodeze. Firme de

cercetare in domeniul vanzarilor auto afirma ca automobilele de sub

14.000 USD vor avea o pondere de 70% in urmatorii noua ani, de departe

cea mai puternica crestere vizavi de alte segmente auto.

General Motors, Ford si Chrysler nu sunt in business-ul cu

automobile ieftine. Ei fac SUV-uri imense, dar si pick-up-uri care nu

mai ajung la ferme. In efortul de a salva platitorul de taxe american

de mii de miliarde de dolari, cei Trei Mari promit umil sa construiasca

flote de masini mici, economice, impanate cu tehnologie de ultima ora,

cu baterii litiu ion, de exemplu. Executivii lor

considera ca e umilitor pentru ei sa cerseasca bani pentru a construi

automobile simple. Insa experienta Renault cu Dacia demonstreaza ca

este o strategie de invingator.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...