"Rabla" pentru Europa

Miercuri, 17 Iunie 2009, ora 11:29
1793 citiri
"Rabla" pentru Europa

Putini stiu ca "Rabla" nu este o inventie pur romaneasca. Acest program a fost aplicat temporar in Franta in anii '90. Din 2005 Ministerul roman al Mediului a preluat ideea francezilor si a demarat "Programul de stimulare a innoirii parcului auto national". Odata cu delinul sectorului auto, grav afectat de criza mondiala, tari ca Austria, Franta, Germania, Italia, Portugalia sau Marea Britanie, au adoptat masuri guvernamentale asemanatoare.

Acest program de stimulare a innoirii parcurilor auto este printre putinele forme de ajutor pentru industria auto acceptate de Comisia Europeana. Acest lucru a facut ca programul „Rabla“ sa intre in atentia majoritatii guvernelor din statele care detin facilitati de productie auto.

Desi au la baza aceleasi reguli, diferentele constau in valoarea primeni de casare, vechimea masinilor casate si a numarului de masini pe care autoritatile vor sa le scoata din uz.

In Romanaia, pentru „Rabla“ 2009 s-au adus cateva modificari: numarul de masini a crescut la 60.000, fata de 40.000 in 2008, iar prima de casare a fost majorata la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei in 2008.  Incepand cu cea de-a doua etapa vor fi introduse si autoutilitarele usoare, de pana la 3,5 tone, iar numarul de autoturisme ce pot fi achizitionate de o persoana va fi nelimitat. Fondurile totale alocate pentru „Rabla“ 2009 vor fi de 228 de milioane de lei.

Numai ca, in timp ce la noi piata continua sa scada, in Germania inmatricularile de masini noi au avansat in martie cu 40%, iar in Franta cu 8,1%.  Chiar si Italia a reusit sa opreasca scaderea pietei, inregistrand o crestere de 0,24%. Diferenta o fac banii oferiti de guvernele statelor respective - 2.500 de euro in Germania, 1.000 de euro in Franta, 1.500 in Italia, 1.500  de euro in Austria -, in timp ce romanii primesc numai 850 de euro.

Germania a alocat pentru acest program 1,5 miliarde de euro, care ar ajunge pentru aproximativ 600.000 de masini. Este cal mai mare fond acord acordat pentru un astfel de program. Prima de casare favorizeaza vanzarea modelelor ieftine, pentru ca in Germania stocul Dacia s-a epuizat. In Germania, prima de casare este de 2.500 de euro pentru fiecare masina mai veche de noua ani.

In Marea Britanie, pentru a intra in acest program, un vehicul trebuie sa fie mai vechi de zece ani, iar prima de casare este de 2.000 de lire sterline. In Spania este mai complicat,pentru ca nu toate regiunile vor implementarea acestui program.

In regiunile unde programul se aplica, prima de casare va atinge 2.000 de euro, suma impartita intre guvern, administratia regiunii, care acopera 500 de euro si constructorii auto - 1.000 de euro. Guvernul a mobilizat 100 de milioane de euro pentru acest ajutor, la un maximum de 200.000 de vehicule. Prima de casare este aplicabila un an sau pana la epuizarea fondurilor.

Gabriela Garjoaba

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Cu 218 kilometri pe oră pe DN 55. Șoferul vitezoman a rămas 3 luni fără permis
Dolj: Şofer înregistrat de radar în timp ce conducea cu viteza de 218 kilometri pe oră pe DN 55 Un şofer din Craiova a rămas fără permisul de conducere pentru 120 de zile după ce a fost...
Apar primele investiții arabe în România. Ministrul Agriculturii: „Numai aşa vom creşte valoarea produselor româneşti!"
Apar primele investiții arabe în România. Ministrul Agriculturii: „Numai aşa vom creşte valoarea produselor româneşti!"
Nu doar companiile occidentale vin să facă bani în România, ci și arabii, mai nou. Florin Barbu, ministrul Agriculturii din partea PSD, a anunțat investițiile pe care antreprenorii din Qatar...
#auto, #germania, #rabla, #romania , #stiri Dacia