Stroe, Dacia: Romania, pubela de gunoi a Europei

Miercuri, 29 Aprilie 2009, ora 10:16
6353 citiri
Stroe, Dacia: Romania, pubela de gunoi a Europei

Au explodat importurile de second hand-uri, o reactie paguboasa a cererii la criza. Sunt aduse in tara rable nesigure si poluante iar expresia "Romania devine pubela de gunoi a Europei " este deja justificata, a declarat, in exclusivitate pentru Bloombiz, Constantin Stroe, Vicepresedintele Automobile Dacia. Acesta a adaugat ca sansa actuala a industriei auto o reprezinta exportul. 

De ce prinde Dacia asa de bine in afara, in plina criza, cand statele indeamana cetatenii sa cumpere branduri nationale?

In lumea globalizata de azi campaniile pentru brandurile nationale au efecte din ce in ce mai mici, strategiile de produs si raportul calitate/pret al automobilelor fiind determinant pentru orientarea cererii.

Prin conceptie si realizare, gama Logan se adresea segmentului de cumparatori cu venituri mai modeste, oferindu-le ceea ce ei cauta pe piata: pret bun, calitate si fiabilitate ridicate, performante satisfacatoare, spatiu si robustete, confort acceptabil.

Cumparatorii cu venituri modeste exista in toata lumea, inclusiv in tarile bogate, astfel ca este normal ca potentialul comercial al Loganului sa poata fi mai bine exploatat la export pe masura ce increderea in brandul Dacia- Logan se consolideaza.

Dacia s-a aflat in lumina reflectoarelor in ultima perioada. Multe publicatii de afara au scris despre ea, de bine sau de rau...iar strainii o cumpara. Criza si programul “Rabla” au reprezentat cea mai buna strategie de promovare pentru brandul Dacia?

In contextul actual programul de innoire a parcului auto nu reprezinta decat ceea ce el este;  denumirea lui populara ”Rabla”  nu are nici o conotatie legata de noul brand Dacia Logan.

Increderea strainilor in Dacia pare sa se confirme chiar in actualele conditii de criza globala.  Germania a devenit in primul trimestru din 2009 prima destinatie pentru export datorita programului “Rabla” local,  iar in Franta, prima tara de export in 2008, inmatricularile de Dacii in martie 2009 au crescut cu 20%, ajungand  la 4316 unitati, aceasta pe fondul unei relansari modeste a vanzarilor (+2,9%).

In 2008 au fost exportate 68% din automobilele produse la Mioveni, iar in 2009 ponderea exportului va atinge 75%. Cererea la export sustine o cadenta de productie zilnica de 1200 Dacii, destul de apropiata de capacitatea nominala de productie a uzinei.

Productia la Dacia a fost in martie de aproape 25.000 autoturisme (+61,1% fata de martie 2008) si de 1474 utilitare usoare (+10,8%).

Francezii si germanii
cumpara Dacia mai mult decat o fac romanii. De ce?

Piata auto interna continua sa se afle intr-o situatie dificila, semnele de relansare din martie fiind inca timide.

Dacia este relativ defavorizata de modalitatea  de repartizare a cotelor din programul
“Rabla”; relansarea creditului auto inca nu a inceput, iar panica legata de criza depaseste cu mult  efectul crizei reale, descurajand cererea. 

Cota de piata a Daciei nu s-a diminuat in aceste conditii, continuand sa se plaseze la un nivel de 26%. La modul relativ, deci, cererea romanilor pentru Dacii nu a scazut, numai ca aceasta continua sa se plaseze la un nivel foarte scazut pentru toate categoriile de automobile.

Au explodat, in schimb, importurile de second hand-uri ieftine si foarte uzate, ceea  ce denota o reactie paguboasa a cererii la criza din doua puncte de vedere. Primul: sunt aduse in tara rable nesigure pe strada si poluante (expresia “Romania devine pubela de gunoi a Europei “ este deja justificata) si, al doilea: componenta interna de stimulare a industriei auto locale nu functioneaza.

In martie, inmatricularile de autoturisme noi (8123 unitati) nu au reprezentat decat 13% din totalul inmatricularilor nationale. Procentul de autoturisme indigene reprezinta numai 3% din total inmatricularilor din martie, o valoare care marcheaza o anomalie notorie a pietei auto care trebuie neintarziat corectata fiscal.

Importul lunar de second handuri (52.897 bucati) a atins un nivel record, care ne plaseaza, din punctul de vedere al pietei interne, la nivelul dezastrului din industria auto atins de Polonia in 2005.

Sansa actuala a industriei auto o reprezinta exportul, inclusiv efectele masurilor anticriza din Germania si Franta,  masuri de care Dacia a avut abilitatea sa profite.

Relansarea  pietei interne  ramane un deziderat asteptat. Programul “Rabla” actual trebuie corectat atat din punctul de vedere al cotelor pe marci, dar si extins asupra vehiculelor utilitare, asupra persoanelor juridice si a celor care vor sa-si achizitioneze masini in leasing.

Contam pe o anumita relaxare creditului auto si, de ce nu, pe un program guvernamental consistent  de sustinere a cererii si  a industriei auto, in special a sectorului de componente. Programele de sprijin pentru industria auto din tari ca Germania, Franta, Spania, Italia, Prtugalia, s.a. sunt, prin comparatie mult mai consistente,  foarte complexe si rezultatele lor se vad deja.

Va iesi Dacia din criza mai devreme decat alti producatori auto? Este ea colacul de salvare de care se agata Renault?
 
Renault, un grup international puternic, este si el afectat de criza mondiala, cum bine se stie, impreuna cu ceilalti mari constructori. Programul Renault de traversare a crizei si de relansare este extrem de judicios si de cuprinzator.

La Dacia se deruleaza una dintre componentele lui. Este esential pentru noi ca Renault nu a blocat investitiile in Romania, mai ales pe cele de la Renault Technologie Romania, Centrul Tehnic Titu. Aceasta dovedeste ca managementul Renault conteaza pe potentialul  de crestere  din Romania. Sintagma “ Dacia - colac de salvare pentru Renault” nu are nici o sustinere in acest context.

Chiar daca productia se afla acum la o cadenta  ridicata la Mioveni, nu putem afirma ca Dacia a depasit deja criza. Programul de sustinere a vanzarilor in Germania (de 5 mld Euro) este limitat in timp si va fi finalizat, probabil, la sfarsitul anului, la fel si alte programe nationale similare.

Dacia Logan isi va consolida intre timp pozitia pe aceste piete si este de asteptat ca exportul va continua sa creasca, chiar daca nu in ritmul actual. Alte masuri de promovare urmeaza sa se deruleze: lansari in Marea Britanie, in tarile Golfului iar, pe de alta parte, gama va fi largita si evoluata.

Se pregateste un proiect de lege care prevede ca firmele sa nu mai poata deduce TVA-ul pentru achizitia de vehicule sub 3.5 tone. Aceasta regula s-ar aplica si pentru firmele de leasing auto. Cum credeti ca va influenta vanzarile auto o astfel de masura?

Nedeductibilitatea TVA va avea un efect negativ asupra vanzarilor, inclusiv pe segmentul masinilor de leasing.

Nu intra o astfel de lege in contradictie cu programul “Rabla” care incearca sa relanseze sectorul auto de la noi?

Din punctul de vedere al guvernului, se pare ca nu, pentru ca se are in vedere strict cresterea veniturilor. Efectele perverse ale masurii vor aparea pe parcurs.

 

Intra pe Biztube, primul video-portal de business din Romania, ce reuneste interviuri de marca cu greii din lumea afacerilor si stiri economice de ultima ora.

Polestar Phone, primul smartphone dedicat posesorilor de mașini electrice? Ce știe să facă
Polestar Phone, primul smartphone dedicat posesorilor de mașini electrice? Ce știe să facă
Polestar, producătorul suedez de mașini electrice, a intrat pe piața dispozitivelor mobile lansând Polestar Phone, un smartphone conceput special pentru posesorii de mașini electrice....
Meta oferă acces la sistemul de operare Horizon OS
Meta oferă acces la sistemul de operare Horizon OS
Meta a anunțat recent că va oferi acces la sistemul de operare Horizon OS, utilizat pe căștile de realitate virtuală Meta Quest, pentru producătorii terți de hardware, precum ASUS și...
#auto, #criza, #dacia, #export, #rabla, #romani, #stroe , #stiri Dacia