Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Am putea pune Europa pe roate

Am putea pune Europa pe roate
Pilotul Tariceanu vrea sa aseze Romania pe harta puterilor auto europene. Daca Mitsubishi sau Daimler nu vor investi la noi, sunt putine sanse sa ajungem din urma Cehia sau Slovacia.


Mitsubishi, Audi, Daimler sau Peugeot sunt
doar cativa dintre gigantii auto la nivel mondial care testeaza Romania pentru
a-si deschide fabrici aici. Daca Daimler vrea sa produca masini - modele A
Klasse si B Klasse, Mitsubishi are planuri doar pentru o fabrica de motoare.
Chiar daca guvernul s-a precipitat sa anunte venirea unor investitori mari la
noi, producatorii auto nu au pus inca Romania pe harta tarilor atractive pentru
deschiderea unor fabrici.



 



Mitsubishi, Peugeot- Citroën sau Daimler au
anuntat ca iau in calcul si „destinatii“ precum Turcia, Polonia sau Ucraina.
Principalele detalii care vor fi decisive in alegerea amplasamentului vor fi
costul fortei de munca si pretul terenurilor disponibile pentru construirea
unei fabrici, sustin analistii. O alta oportunitate pentru Romania ar putea fi
scoaterea unor fabrici la privatizare, dupa modelul Daewoo Craiova, preluata in
toamna de Ford.



 



Ford va incepe in prima faza productia
utilitarei Transit, iar peste doi ani, la Craiova, se va construi un autoturism
proiectat exclusiv pentru aceasta unitate. Chiar daca, in prezent, mana de
lucru este de doua ori mai ieftina in Romania decat in Polonia sau in Turcia,
in cativa ani lucrurile vor sta cu totul altfel. Potrivit Eurostat, anul trecut
s-a inregistrat un ritm de crestere de peste 20% a costurilor de acest tip,
comparativ cu 2006. Acest lucru a fost resimtit deja de reprezentantii Dacia,
care au fost nevoiti, in urma cu o luna si jumatate, sa opreasca pentru cateva
zile productia la Pitesti din cauza unei greve declansate de angajatii
nemultumiti de pachetul salarial.



 



Germania si Franta, lideri europeni



 



Peste aproximativ patru ani, din fabricile
din Romania vor iesi in jur de 700.000 de automobile, luand in calcul doar
unitatea Dacia - Renault de la Pitesti si pe cea Ford de la Craiova. Numarul
acestora ar putea ajunge la un milion de unitati in cazul in care Daimler,
producatorul marcii Mercedes, sau Peugeot se vor hotari sa investeasca la noi,
cel mai probabil in vestul tarii, la Jucu - in judetul Cluj, sau in apropiere
de Timisoara.



 



Premierul Calin Popescu- Tariceanu a
declarat in mai multe randuri ca vrea sa transforme Romania intr-o mare putere
auto la nivel european. Guvernul a participat deja la mai multe runde de
negocieri cu Daimler sau Mitsubishi, iar Tariceanu, cunoscut impatimit al
masinilor si motocicletelor, a recunoscut ca scopul sau este sa atraga cat mai
multi producatori auto.



 



„Romania trebuie sa se bazeze pe industria
auto si IT. Suntem cei mai importanti constructori de masini din sud-estul
Europei, iar acum, cu sosirea Ford in Romania putem deveni cei mai importanti
din Europa Centrala“, a declarat premierul in urma cu cateva saptamani.



 



Vecinii stau mai bine decat noi



 



Pana sa ajungem din urma tari europene mai
avem mult. Uzinele Skoda din Cehia si ceilalti producatori auto prezenti aici
au scos in 2007 peste 938.000 de autovehicule, iar in Slovacia au fost produse
peste 500.000 de masini, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor Auto
Europeni (ACEA). In Slovacia si-au deschis deja fabrici Volkswagen, Kia si Peugeot.
Si ungurii stau mai bine ca noi. In timp ce anul trecut au fost produse in
Romania aproximativ 250.000 de masini, potrivit ACEA, ungurii au ajuns la
aproximativ 300.000.



 



„Loganurile unguresti“, masinile Suzuki au
inregistrat anul trecut cereri-record. In Germania s-au produs anul trecut
peste 6 milioane de masini, in Franta - 3 milioane, in Spania - 2,9 milioane,
iar in Marea Britanie - 1,7 milioane.



 



PIATA



 



Romanii vor masini noi



 



Chiar daca Peugeot sau Mitsubishi planuiesc
doar deschiderea unor fabrici pentru motoare sau pentru piese de schimb, o
decizie in acest sens ar insemna investitii de peste 600.000 de euro si mii de
locuri de munca. O oportunitate pentru producatori ar putea fi piata in plina
dezvoltare din Romania.



 



Dacia vinde deja peste 40% din productie in
tara, iar Ford mizeaza pe cifre in crestere in primii ani de productie.
Potrivit unui studiu realizat de GE Money, peste 50% dintre romani vor sa-si
cumpere o masina noua pana in 2010. In Romania, una din trei familii nu are
masina, iar cel mai accesibil autoturism este Dacia.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1064 ori