Dracula, o mina de aur neexploatata

Luni, 16 August 2010, ora 23:21
4443 citiri
Dracula, o mina de aur neexploatata

"Brandul Dracula nu este nici pe departe expirat", considera fostul ministru al Turismului, Dan Matei Agathon. In opinia acestuia, Romania are o mina de aur neexploatata, dar nu profita de potentialul exercitat de Dracula, in conditiile in care strainii asociaza invariabil Romania cu Ceausescu, Dracula si Nadia Comaneci. 

De ce tot timpul ne uitam la bulgari cand vine vorba de turism, de ce ne dau lectii bulgarii?

Nu ne dau nicio lectie. Ne dau lectii de publicitate si de promovare. Ei au inceput o campanie agresiva de promovare in Romania a litoralului bulgaresc acum 3 ani.

Au facut intai un studiu de marketing, pentru care au platit 3 milioane de euro, sa afle ce-si doreste turistul roman. Si asa au aparut manelele in Bulgaria, asa au aparut tot felul de meniuri cu ciorba de burta si alte delicatese in limba romana. Au avut parte de multa promovare pe televiziunile romane.

Bulgarii sunt destul de departe sa ne dea lectii. Asta este un mit.

Este un mit intretinut de snobismul unor romani, care atunci cand se vad la Nisipurile de Aur sau la Albena, li se pare ca sunt intr-un paradis pierdut, si cand se intorc acasa, le e rusine sa le spuna vecinilor ca nici mancarea nu a fost asa grozava, ca preturile sunt destul de mari, ca distractiile dupa ora 22 sunt zero, ca singurele fete frumoase sunt cele care vin din Romania, ca daca te duci cu alta masina decat cu Loganul ai toate sansele sa ramai fara ea, ca sunt falsi politisti care te pot opri oricand, ca orice indicator rutier este scris in literele slavone, ca in afara de limba rusa, alte limbi cu greu mai gasesti.

De ce n-am ales Dracula ca brand? E un concept expirat?

Nu, nu este expirat. Nici pe departe. De supraexpunere nici nu putem sa vorbim, pentru ca noi avem o mina de aur. Nu avem absolut nicio motivatie sa fi renuntat la Dracula, nu neaparat ca brand de tara, dar ca una dintre atractiile turistice ale Romaniei. Nu este expirat pentru ca in orice tara din lumea asta daca te duci si intrebi vor spune: Ceausescu, Dracula si Nadia Comaneci.

Este exagerata aceasta discutie cu turismul, domeniu care ar trebui sa fie prioritar pentru orice guvern?

Orice guvern declara cu emfaza in primele luni de zile ca turismul este un domeniu prioritar, si niciun guvern nu il transforma intr-un domeniu prioritar.

Pe mine ma enerveaza faptul ca despre turism se vorbeste doar la inceputul sezonului, sau cand vine vreo tampenie, de tipul vaduva neagra, mistretii care au intrat in Mamaia, gaura de ozon; pana si radiatiile astea sunt extraordinare. De parca ar fi numai pe litoralul romanesc, pe cel turcesc, bulgaresc nu ar fi. Si faptul ca se vorbeste cu obstinatie in sezonul estival.

Daca cumva se imbolnavesc trei oameni ca au mancat cine stie ce porcarie de pe plaja, se transforma intr-o stire de interes national si parca am vrea cu tot dinadismul sa ne desfiintam turismul, in loc sa il incurajam.

Credeti ca avem resursele necesare pentru a promova turismul?

Daca sunt 75 milioane de euro pentru brand, ce-i drept, timp de 5 ani, bani europeni, nerambursabili, cum sa nu avem resurse?!

Ungaria foloseste pentru promovare de 20 de ani, cel putin 20 milioane de euro anual. Si Ungaria are doua obiective mari si late: un oras superb, care este Budapesta, si un lac banal, care e Balatonul. Si stiu sa isi faca o promovare foarte agresiva, noi stam cumintei. Nu stim sa facem promovare sau daca o facem, o facem intr-un stil samanatorist.

De ce nu facem asta dand tot managementul pe mana unora care stiu sa faca turism, eventual unei companii private?

Companiile private nu sunt suficient de puternice, pentru a investi milioane de euro, dar o sa vina vremea. Pentru ca in principal afara, pe langa promovarea ca tara, de care se ocupa guvernul, statul, in tot ceea ce inseamna promovarea pe marile lanturi hoteliere multinationale, tip TUI, Neckerman si Thomas Book, promovarea se face si de catre hotelieri, nu numai de catre tara.

Cand vom avea un proiect pe mai multi ani pentru relansarea turismului?

Fiecare ministru din cei mult prea  multi care au fost si-a propus un astfel de proiect.  S-au mai facut master planuri. Ultimul lansat cu mare emfaza  a costat vreo 600.000 euro si nu este nimic altceva decat o analiza SWOT a turismului: partile bune, partile proaste ale turismului. Ori treaba asta o puteau face si studentii din anul I de la Universitate, fara niciun fel de probleme.

Probabil ca ar fi costat patru mici si sase beri, nu 600.000 euro. Iar prin acel master plan la care au lucrat specialisti din cadrul Organizatiei Mondiale a Turismului incercau sa trimita Romania pe turismul de nisa.

Sa lasam la o parte litoralul, statiunile montane si statiunile balneare, inima turismului romanesc, si sa mergem pe nisa: pentru cei care se uita la pasarele in Delta Dunarii, pe turismul pe bicicleta de-a lungul Dunarii, pe turismul de aventura: cu magarusii prin Apuseni, pe mocanita sau pe turismul speologic.

Toate sunt  atractive, dar sunt de nisa, si se adreseaza unui public limitat.

Pe litoral noi avem  44% din structurile de cazare ale Romaniei. Din 863 de hoteluri, 44% sunt pe litoral. Se poate sa dezvolti turismul pe litoral, exista posbilitate si exista si un drum deschis. Mamaia Riviera Estului, proiectul la care am lucrat un an impreuna cu Radu Mazare s-a dovedit a fi un succes. Un succes, pentru ca astazi Mamaia este arhiplina.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Euro 2024: echipe, grupe, stadioane - fotbal la superlativ!
Euro 2024: echipe, grupe, stadioane - fotbal la superlativ!
Cel mai important eveniment fotbalistic al anului este Campionatului European, mult așteptatul Euro 2024. Între 14 iunie și 14 iulie, Germania este gazdă pentru cele 24 de reprezentative...
Semn de criză? A doua lună consecutivă cu prăbușire a lucrărilor de construcții rezidențiale
Semn de criză? A doua lună consecutivă cu prăbușire a lucrărilor de construcții rezidențiale
Volumul lucrărilor de construcții a scăzut semnificativ pentru a doua lună consecutiv în România. Dacă pe parte de construcții inginerești prăbușirea începută în ianuarie a fost...
#agathon, #brand, #dan, #dracula, #matei, #romania , #stiri Dan Matei Agathon