Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Hipermarketurile fac preturile

Hipermarketurile fac preturile
Producatorii din industria alimentara vor lege pentru definirea pretului, retailerii cer avizul Consiliului Concurentei. Aproape jumatate din pietele oraselor din Franta sunt dominate de marile retele de hipermarketuri, arata un studiu Asterop.

 




Furnizorii sustin ca marile retele de
hipermarketuri controleaza 80% din piata romaneasca de consum.



 



Scumpirea alimentelor nu este doar
rezultatul cresterii preturilor materiilor prime, al graului, laptelui, soiei
sau al carburantilor, ci si al unei concurente imperfecte, din cauza dominatiei
hipermarketului. Potrivit unui raport al companiei de ceretare a pietelor
Asterop, aproape jumatate din pietele oraselor din Franta sunt dominate de
marile retele de hipermarketuri. Acestea pot impune furnizorilor niveluri de
preturi ridicate, avertizeaza revista de specialitate Capital.



 



In Romania, marile retele de hipermarketuri
acopera doar 35% din piata, potrivit studiilor Consiliului Concurentei, care
considera astfel ca nu se pune problema unei pozitii dominante. Micii
industriasi sustin insa contrariul, deoarece piata romaneasca are o acoperire
mare din autoconsum, care trebuie scos din ecuatie. "Hipermarketurile au
si in Romania o pozitie dominanta. In Romania avem doua piete de consum. La
noi, jumatate din populatie, mai ales cea rurala, nu cumpara alimente, ci
consuma din productia proprie. Astfel ca acest nivel de 35% corespunde in
realitate unei acoperiri de 80% din piata romaneasca de consum", spune
presedintele Romalimenta, Sorin Minea.



 



La Bucuresti se deruleaza ultima etapa a
negocierilor dintre reprezentantii hipermarketurilor si furnizorii de produse
alimentare, pentru elaborarea unui cod de conduita care sa regleze ceea ce
furnizorii numesc pozitia abuziva a retailerilor.



 



Milea spune ca cele doua parti au cazut de
acord asupra faptului ca taxele de raft nu vor mai fi obligatorii si au agreat
ideea unui bonus pe care furnizorii sa-l cedeze marilor retele in caz de
crestere a castigului, insa nu au ajuns la un punct de vedere comun asupra
definirii pretului de achizitie. In sine, codul nu va avea nici o putere in
instante, nu este mai mult decat un "gentlemen agreement", admite
Milea, iata de ce furnizorii vor mai mult: o reglementare a formulei preturilor.



 



Producatorii vor sa se adopte o
reglementare prin care sa se defineasca pretul de achizitie dupa modelul
frantuzesc, astfel incat sa nu mai existe preturi minimale sugerate sau impuse
de hipermarketuri. "Vrem sa existe o reglementare clara, impusa prin
hotarare de guvern, care sa defineasca pretul de achizitie si sa nu mai permita
incarcarea producatorilor cu unele cheltuieli care nu ne apartin, cum ar fi
costurile de promovare a produselor. Francezii au asta", spune Milea.



 



Orice negociere nu poate incalca
principiile competitiei loiale, ne-a declarat Dan sucu, presedintele Asociatiei
Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR). "Este nevoie urgenta de un
cod de bune practici, de un ghid, insa prevederile acestuia nu trebuie sa intre
in nici un caz in contradictie cu legile concurentei. Am cerut ca atunci cand
se va ajunge la o forma finala a codului, acesta sa fie avizat de Consiliul
Concurentei, pentru a evita competitia neloiala", a spus sucu.



 



Ca solutie de compromis, producatorii au
propus un bonus care sa fie o anumita cota din diferenta de castig din vanzari
obtinuta prin efortul de promovare a hipermarketurilor.



 



Reteta pretului scumpeste alimentele



 



"Intr-o prima etapa, in Franta au
crescut preturile la marile retele de hipermarketuri, iar micile magazine au
ieftinit produsele alimentare. Dupa patru luni, toate retelele au redus
preturile", sustine Milea. Statististica arata insa ca in Franta preturile
alimentelor au urcat in mai in medie cu 0,2%.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1157 ori